Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

Svar på din fråga angående KK: Jag ville skaffa det för att köra just lagligt och för att få utbildningen, och sedan plockat bort strypningen när jag kände att jag var redo för det. Vem vet, jag kanske hade vart nöjd och accepterat strypningen. Skitsamma.

Hur orkar alla tracka ner på någon de inte vet någonting om, ni kunde väl se att jag var lite besviken i mitt inlägg och kanske skrev något onödigt, ni som är så duktiga och vuxna. Retade tydligen upp många, var ju inte riktigt meningen. Nu är det fel på mitt nick och allt möjligt, också kör jag i mötande körfält osv.. Jaja. Man blir inte en duktig förare för att man har körkort, den riktiga utmaningen kommer när man har kortet i handen och ska ge sig ut på vägarna själv. Jag vet inte om det finns nån statistik på detta, men enligt vad jag upplever är de dom som har körkort som kör ihjäl sig mest än de utan. Men men, jag kan förstå era åsikter. Kan själv tänka illa om bilförare utan körkort, dock påstår jag inte några saker om dom, det är mest patetiskt. En sak bara: Jag riskerar ingen annans liv än mitt eget när jag är ute och kör, har inte gjort hittills men tro fan att jag kommer göra det, med körkort eller utan. Förmodligen störst risk för det om jag har körkort... Oerhört många andra här inne gör det, på bulten t.ex. Kör ju som jävla dårar (har inget emot det) Men klagar ni lika mycket på dom? Är de lika mycket tattare? Det enda jag kan hålla med om är väl att en 18 åring inte ska köra ostrypt. Nåväl, tycker vi avslutar detta här och nu :tummenupp

K-B, önskar dig lycka till.

Körkort garanterar mycket riktigt inget alls. Inget i livet kommer med något slags garanti. Körkort visar dock att du har fått licens till att börja lära dig på allvar och utvecklas. Förhoppningsvis får du med det vissa grundvärderingar och grundläggande färdigheter...och något sånär sund attityd mot risker och uppfattning om dina egna begränsningar. Det är ett grundläggande första steg och inställning i stil med "jag kommer att köra olovligt för ...ehheaa..för jag älskar att köra" är ett bevis på att något saknas. Det luktar något slags pinsam "rebell without a cause" attityd...

Nja misstag? Vi pratade om mognad, och tog 18-22 då detta är den idag är mellanklass. Jag blir irriterad av att man säger att yngre är idioter osv och inte kan köra mm. Det handlar som tidigare sagt personlig mognad och erfarenhet....inte åldern.

Killen som började tråden har kört lätt mc i 2 år kanske moped innan det. han hade set fram emot att ta mellan kortet år och får kanske inte det. Tror att den killen framför en mellanklass hoj mycket bättre än en 24 åring som kan gå och ta ett körkort för hojar på över 1hk/kg utan någon som helt erfarenhet av typen av motorcykel...för vad jag finns de inte många om ens några mc-skolor som övningskör på sporthoj?

Du hävdade att ingen över 30 skulle köra motorcykel om man tittade på statistiken. Det var uppenbart en felaktig slutsats. :tungan

Säkerhet i trafiken handlar om så mycket mer än förmågan att hantera sitt fordon. Att körskolorna inte väljer sporthojar ser jag inte vad har med saken att göra?

Last edited:
Körkort garanterar mycket riktigt inget alls. Inget i livet kommer med något slags garanti. Körkort visar dock att du har fått licens till att börja lära dig på allvar och utvecklas. Förhoppningsvis får du med det vissa grundvärderingar och grundläggande färdigheter...och något sånär sund attityd mot risker och uppfattning om dina egna begränsningar. Det är ett grundläggande första steg och inställning i stil med "jag kommer att köra olovligt för ...ehheaa..för jag älskar att köra" är ett bevis på att något saknas. Det luktar något slags pinsam "rebell without a cause" attityd...

Om man får allt det där genom ett körkort, då är det nog ett bevis på att något saknas!! Det där har varje person som ens sätter sig på en hoj eller i annat fordon, hoppas jag. Nu har ju dock inte alla det, inte du t.ex innan du fick körkortet.

Jag tror inte vi kommer att lösa försäkringsbiten idag heller grabbar. Alla utom de som kraschar frekvent hade nog velat ha försäkringar baserat på vilken riskprofil man har som individ inte som grupp. Tyvärr är det nog så att det är en utopi. Man skulle säkert kunna ta fram olika modeller att fördela kostnaderna så att försäkringsbolagen blir nöjda. Men frågan är då om hela kollektivet är beredda att dela på kostnaderna som en liten klick ställer till med. Jag tror inte det ärligt talat.

Alla som varit ung under 2000- talet med sporthoj har fått erfara hur dyrt det är med försäkringarna. Antingen har man gillat läget eller så har man anpassat sig efter verkligheten som den ser ut. Det är antagligen ingen tröst att meddela att ni kommer att få rimligare premier när ni kommer en bit upp i 30-års åldern. Det är först vid den åldern försäkringsbolagen räknar med att man har skäl att ta det lite varsammare fram i trafiken och har statistiskt underlag som stödjer det. Rannsaka er själva och fundera över hur ni körde i trafiken i olika skeden av ert liv. Det var nog mer andras framförhållning som räddade många situationer när ni var unga inte sant? För att förtydliga andra mer erfarna trafikanter lämnade marginaler så att ni kunde klara er oskadda med lite stukat självförtroende och kanske en väckarklocka att livet trots allt inte vara för evigt.

De med över 30 var ju bara för att provocera eftersom de är så många som säger att vi 18-22 år dumma i huvudet och omogna osv. Jag tycker alla som klara att ta körkort ska få köra eftersom det är det bästa i livet!

Ang Sportmotorcyklar; För att enligt statIstik så står 39% av alla mc-olyckor, just Sporthojar för....Du får inte lära dig hantera den typen av hoj med de krafterna på Mc-Skola, men du kan gå rakt in hos Mc-handlaren och köpa en S1000rr eller Zx10-r med 180hk+ och köra iväg. De kanske inte är så klokt varesig ålder.

Du hävdade att ingen över 30 skulle köra motorcykel om man tittade på statistiken. Det var en uppenbart felaktig slutsats. :tungan

Säkerhet i trafiken handlar om så mycket mer än förmågan att hantera sitt fordon. Att körskolorna inte väljer sporthojar ser jag inte vad har med saken att göra?

sluta gnälla, du kommer ändå köra utan strypning och det vet alla inklusive dig själv här på forumet

De med över 30 var ju bara för att provocera eftersom de är så många som säger att vi 18-22 år dumma i huvudet och omogna osv. Jag tycker alla som klara att ta körkort ska få köra eftersom det är det bästa i livet!

Ang Sportmotorcyklar; För att enligt statIstik så står 39% av alla mc-olyckor, just Sporthojar för....Du får inte lära dig hantera den typen av hoj med de krafterna på Mc-Skola, men du kan gå rakt in hos Mc-handlaren och köpa en S1000rr eller Zx10-r med 180hk+ och köra iväg. De kanske inte är så klokt varesig ålder.

Dumma i huvudet är väll bara du själv som skrivit? :va
Det går inte att bygga ett samhälle på undantagen utan man får tyvärr snällt finna sig i att bli ihopbuntad i olika grupper i livet. Jag skulle kunna tänka mig att det finns gått om 14åringar som klarar både teoriprov och uppkörning, ska de också få ta körkort?

Samhället kan inte anpassa sig efter alla typer av fordon som finns där ute. Det skulle bli ohållbart om man skulle behöva en ny uppkörning vid varje nytt fordon av lite ny typ. Få körskolor övningskör med sportbilar, stora kombis eller lätta lastbilar.

Den dag det finns en "mognadsmätare" kommer nog tom noll-visionen närmare. :rolleyes:
Sen slipper vi nog minst 60% av alla trafikanter på våra vägar. :D

Killen som började tråden har kört lätt mc i 2 år kanske moped innan det. han hade set fram emot att ta mellan kortet år och får kanske inte det.

Jodå han får ta sitt körkort. Det han lipar över är att han inte kan köpa en supersport hoj, regga den som mellanklass och sedan ta bort strypningen för att såattsäga komma runt regeln att han inte får köra supersporthoj på sitt mellankort.

Och vi "vuxna" i tråden försöker få honom att inse att det går alldeles utmärkt att ha lika roligt på en 35 kw hoj.

Man kommer bara inte vara coolast vid korvmojen eller snabbast på bulten.

Fråga exempelvis Stecktech om han hade några trevliga upplevelser på sin hoj innan någon behövde den bättre än honom.

Och angående ålder och personlig mognad så håller jag med dej att det är individuellt.
Men gissa vad körkortet skulle kosta om transportstyrelsen skulle göra en personlig utvärdering för varje person som vill ta körkort eller byta behörighet.

Nja misstag? Vi pratade om mognad, och tog 18-22 då detta är den idag är mellanklass. Jag blir irriterad av att man säger att yngre är idioter osv och inte kan köra mm. Det handlar som tidigare sagt personlig mognad och erfarenhet....inte åldern.

Killen som började tråden har kört lätt mc i 2 år kanske moped innan det. han hade set fram emot att ta mellan kortet år och får kanske inte det. Tror att den killen framför en mellanklass hoj mycket bättre än en 24 åring som kan gå och ta ett körkort för hojar på över 1hk/kg utan någon som helt erfarenhet av typen av motorcykel...för vad jag finns de inte många om ens några mc-skolor som övningskör på sporthoj?

Anledningen till höjningen utav åldern är ju för att det är större chans att vederbörande har lärt sig att bedöma risker bättre när han (hen kanske t.o.m) har blivit äldre. Det visar forskning och statistik på. Sen att det förekommer undantag är ganska ointressant, eftersom att man inte kan göra en individuell bedöming på varje person, om han eller hon ska få ta körkort eller inte, det skulle vara alldeles för resurskrävande.

Livet är orättvist.

Dumma i huvudet är väll bara du själv som skrivit? :va
Det går inte att bygga ett samhälle på undantagen utan man får tyvärr snällt finna sig i att bli ihopbuntad i olika grupper i livet. Jag skulle kunna tänka mig att det finns gått om 14åringar som klarar både teoriprov och uppkörning, ska de också få ta körkort?

Samhället kan inte anpassa sig efter alla typer av fordon som finns där ute. Det skulle bli ohållbart om man skulle behöva en ny uppkörning vid varje nytt fordon av lite ny typ. Få körskolor övningskör med sportbilar, stora kombis eller lätta lastbilar.

Kanske inte dumma i huvudet men banemig inte långt ifrån...Abolsut kan man inte bygga de på sånt, däremot behöver man inte uttala sig så negativt. Säg bara utifrån den fakta som finns är 18-22 åringar olämpliga som förare till 1liters räcers....Det får vi ju läsa i Teoriboken ändå....

Menar inte att samhället ska anpassa sig, de var ett exempel med tanken på statistiken.....Jag tycker de är bra att ändra om de ger resultat och det är bra med nollvisionen....Stör mig som sagt bara på de äldre som säger att 9/10 = 100% Vet inte hur de räknade i skolan på 60-70 talet men 2000-talet var 9/10 = 90% alltså inte alla.

men oj, jag är 22 och har körkort för tung mc så klart jag kör utan strypning??? förstår inte vad mitt gnäll har med strypningen på en hoj!

Min gnäll är för att det finns äldre som säger att man pga av ålder är idiot och inte kan köra!

det var menat för trådskaparen

Kanske inte dumma i huvudet men banemig inte långt ifrån...Abolsut kan man inte bygga de på sånt, däremot behöver man inte uttala sig så negativt. Säg bara utifrån den fakta som finns är 18-22 åringar olämpliga som förare till 1liters räcers....Det får vi ju läsa i Teoriboken ändå....

Då läser du in något jag inte läser in i tråden. I övrigt verkar vi rätt överens trots allt ;).

Menar inte att samhället ska anpassa sig, de var ett exempel med tanken på statistiken.....Jag tycker de är bra att ändra om de ger resultat och det är bra med nollvisionen....Stör mig som sagt bara på de äldre som säger att 9/10 = 100% Vet inte hur de räknade i skolan på 60-70 talet men 2000-talet var 9/10 = 90% alltså inte alla.

Den som uttalade att 9 av 10 var 100% tror jag gjorde det med ironi. Jag hade tagit ner lite om jag vore dig. :tummenupp

o typ skenförsäkra på sin mamma..för att man får visst låna varandras hoj om man bor i samma hushåll :tungan

Då läser du in något jag inte läser in i tråden. I övrigt verkar vi rätt överens trots allt ;).

Den som uttalade att 9 av 10 var 100% tror jag gjorde det med ironi. Jag hade tagit ner lite om jag vore dig. :tummenupp

sen är 90% tillräckligt nära för att i statistiska sammanhang räknas som...100.

japp...lite som med säkra perioder... där räcker det med en risk på 60% för min del för att det ska räknas som 100...:D och därför blir det preventivmedel ! Lite så får du räkna....

Skraplott är dock en annan grej...99.99 % chans att du inte vinner några tusen, men det är ändå inte helt 100..så folk köper skiten ändå.

Kanske inte dumma i huvudet men banem
ig inte långt ifrån...Abolsut kan man inte bygga de på sånt, däremot behöver man inte uttala sig så negativt.

Negativt hit och negativt dit...ingen lägger väl någon värdering i det hela, bara är realistiska.

Tar död? dem skappar en istället för alla sken strypta hojar.

Lite referenser till forskning på hjärnan och dess mognad.

Det finns hur mycket som helst om det om man bara ger sig ut och söker på google. Det är inte ens speciellt färsk kunskap om hjärnan, de första studierna som konstaterat det med MRI verkar komma från början av förra årtiondet. Äldre studier verkar konstatera att ungdomar är mer riskbenägna men inte varför riktigt.

Och nej, det har inte någo att göra med dum i huvudet. Det intellektuella tänkandet är utvecklat runt 18 års ålder, men det hjälper ju inte om man är mer riskbenägen därför att hjärnan inte är färdigutvecklad än.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT