Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

Köp en BMW s1000rr den får du köra med lika mycket som en 125a med 32hk. V:yopartyad är du rädd för

Vem fan kör strypt undrar jag? Inte många med strypta 125er eller mellanklass hojar heller för den delen. Någon som åkt dit? Inte vad jag vet. Olagligt? Oja. Klart det är skillnad, lättare för polisen att se om han kör en literklubba eller har plockat bort pluggen, vilket de inte ens verkar bry sig om.
 
Vem fan kör strypt undrar jag? Inte många med strypta 125er eller mellanklass hojar heller för den delen. Någon som åkt dit? Inte vad jag vet. Olagligt? Oja. Klart det är skillnad, lättare för polisen att se om han kör en literklubba eller har plockat bort pluggen, vilket de inte ens verkar bry sig om.

Jag tror risken är minimal att åka dit för du har "dragit pluggen" på din mellanklasshoj.
Men om du orsakar en olycka är oftast försäkringsbolagen väldigt angelägna att titta om strypningen sitter på plats eller ej. Och då är du rökt. Försäkringsbolagen vill inte betala ut pengar till någon som har pröjsat en premie för en hoj som har 25kw på pappret men i verkligheten har 80kw.

/Try
 
Jag är i och för sig 24, men jag köpte en 2012:a. Visserligen hade jag ganska specifika krav på min motorcykel, såsom "sport-touring" (lättare för mig med körställning då jag kör både i stan och landsväg - är faktiskt väldigt bekväm!) och ABS (intalar mig själv att det är bättre för en nybörjare) och så skulle jag ha just den här specifika modellen. (De äldre hade inte ABS och tilltalade inte hjärtat lika mycket som den jag köpte). Sen fick jag den för samma pris som en 2011:a, så det hjälpte ju lite med valet.

Som min första motorcykel så tycker jag att den är perfekt.

Vad fan snackar jag om egentligen? :glömdet

Just ja! Är det verkligen en så dålig sak att ungdomar vill ha nyare årsmodeller?

Ungdomar ska ha gammalt skit tills de ha ramlat färdigt :) Jag är 20 och har inte ramlat färdigt än, kör därför en veteranhoj och sparar de nyare modellerna till folk som glider omkring och inte kör i 200 km/h (bankörning alltså) och förstör skönheterna
 
Jag tror risken är minimal att åka dit för du har "dragit pluggen" på din mellanklasshoj.
Men om du orsakar en olycka är oftast försäkringsbolagen väldigt angelägna att titta om strypningen sitter på plats eller ej. Och då är du rökt. Försäkringsbolagen vill inte betala ut pengar till någon som har pröjsat en premie för en hoj som har 25kw på pappret men i verkligheten har 80kw.

/Try

I princip alla försäkringbolag vill att man betalar på ursprungseffekten, så de får komma upp med en annan anledning.
 
Vem fan kör strypt undrar jag? Inte många med strypta 125er eller mellanklass hojar heller för den delen. Någon som åkt dit? Inte vad jag vet. Olagligt? Oja. Klart det är skillnad, lättare för polisen att se om han kör en literklubba eller har plockat bort pluggen, vilket de inte ens verkar bry sig om.

Jag kan iaf säga att jag kör strypt. Min KTM är strypt till 25kw och det kan jag faktiskt tänka mig köra tills mitt kort blir ett utan begr. Jag ser det ifrån den ljusa sidan och ser det som att jag får en ny hoj om 1.5år :)
 
Jag kan iaf säga att jag kör strypt. Min KTM är strypt till 25kw och det kan jag faktiskt tänka mig köra tills mitt kort blir ett utan begr. Jag ser det ifrån den ljusa sidan och ser det som att jag får en ny hoj om 1.5år :)

När körde du upp? Kom tillbaka när klockan har tickat lite längre.. :D 1,5 år kvar innebär att du endast klarat av 25% av tiden :)
 
När körde du upp? Kom tillbaka när klockan har tickat lite längre.. :D 1,5 år kvar innebär att du endast klarat av 25% av tiden :)

Ungefär ett halvår sedan :)
Nja jag upplever 25kw som lagom att lära mig på. Skjutsar nästan under varje körtur också men känner inte av det särskilt mycket.
Innan hade jag en Triumph Daytona T595 med 130hk eller något sånt den ströp jag inte. Men tycker denna är roligare oavsett effekten. Innan jag beställde Duken, provkörde jag en fulleffekt kan ju erkänna att man inte märker någon större skillnad. Största skillnaden är väl att det inte blir lika mycket bakhjul, men det ska inte vara ens prio 1 dom första åren enligt mig :)
 
Och inte bara statistik utan även forskning. Hjärnan är inte utvecklad förrän runt 24-26 nånstans. Det som utvecklas sist är förmågan att ta i beaktande långsiktliga effekter av sitt handlande...

Så den nya åldersgränsen vilar till och med på en vetenskaplig grund.

Fast nu är det ju faktiskt uppbackat med statistik också, unga män är överrepresenterade i olycksstatistiken.


Så återigen att då säga att vid x ålder är du mogen tycker jag är fel.
Lägg till ett lämplighetstest så är man på väg i rätt riktning.
Och när man ändå är igång så tar bort lågfartsdelen och ersätt den men liknande halkutbildning för mc.
 
Så återigen att då säga att vid x ålder är du mogen tycker jag är fel.
Lägg till ett lämplighetstest så är man på väg i rätt riktning.
Och när man ändå är igång så tar bort lågfartsdelen och ersätt den men liknande halkutbildning för mc.

Tja, det forskningen säger är att majoriteten inte har en chans att vara mogna innan halvvägs genom tredje årtiondet för att hjärnans utveckling inte är klar än. Många blir aldrig mogna öht... Och hellre omogen än övermogen, som jag sa nån gång under mitt första årtionde. :D
 
Så återigen att då säga att vid x ålder är du mogen tycker jag är fel.
Lägg till ett lämplighetstest så är man på väg i rätt riktning.
Och när man ändå är igång så tar bort lågfartsdelen och ersätt den men liknande halkutbildning för mc.
Ska du införa lämplighetstest för andra åldersgränser som bil, alkohol, byxmyndighet etc etc? Visst hade det varit bra för vissa individer men på det stora hela hade det blivit dyrt och omständigt. Man måste helt enkelt ha generella regler som är förankrade i vetenskapen.

Att ta bort lågfarten förstår jag inte alls, bara för det är svårt? Risk 2 är ju i princip halutbildningen för bil.
 
Ska du införa lämplighetstest för andra åldersgränser som bil, alkohol, byxmyndighet etc etc? Visst hade det varit bra för vissa individer men på det stora hela hade det blivit dyrt och omständigt. Man måste helt enkelt ha generella regler som är förankrade i vetenskapen.

Att ta bort lågfarten förstår jag inte alls, bara för det är svårt? Risk 2 är ju i princip halutbildningen för bil.

Det hade varit underbart tyvärr ser jag också att det blir invecklat

Anledningen till att lågfartsdelen ska bort är ganska enkel.
1 Den blir lättare/svårare med vilken hoj du kör.( den anpassas inte efter hojen som den gamla garagesvängen)
2 Hur ofta ute i trafiken brukar man köra i åttor utan att sätta ner fötterna och knappt styrfart?


Jag hade "äran" att titta på en Risk2a och hur man kan lära sig något i gåfart vet jag inte om jag förstår.
Jag menar mer att man ska få bromsa så det låser sig ordentligt på grus, få framhjulssläpp i en kurva mm dvs verkligen få känna på alla "aha" upplevelserna
 
Det hade varit underbart tyvärr ser jag också att det blir invecklat

Anledningen till att lågfartsdelen ska bort är ganska enkel.
1 Den blir lättare/svårare med vilken hoj du kör.( den anpassas inte efter hojen som den gamla garagesvängen)
2 Hur ofta ute i trafiken brukar man köra i åttor utan att sätta ner fötterna och knappt styrfart?


Jag hade "äran" att titta på en Risk2a och hur man kan lära sig något i gåfart vet jag inte om jag förstår.
Jag menar mer att man ska få bromsa så det låser sig ordentligt på grus, få framhjulssläpp i en kurva mm dvs verkligen få känna på alla "aha" upplevelserna

Du idiot-förklarar bara dig själv förstår du. Lågfartsdelen har inget med övningarna att göra, det handlar om att du ska kunna utnyttja balansen och förstå hur det fungerar, lura inte dig själv att tro att du är duktig för det stämmer förmodligen inte. Utan balans kan du inte köra, och så är det. :fakta:hej
 
Vadå lågfart bort?
Sätter man ner foten vid rödljus eller parkerar utan att köra en långsam åtta så beslagtar pålisen hojjen DiReCKt! :D
 
Du idiot-förklarar bara dig själv förstår du. Lågfartsdelen har inget med övningarna att göra, det handlar om att du ska kunna utnyttja balansen och förstå hur det fungerar, lura inte dig själv att tro att du är duktig för det stämmer förmodligen inte. Utan balans kan du inte köra, och så är det. :fakta:hej

Ja just lågfartsdelen har ju hjälpt mig att reagera blixtsnabbt och undvika klotningar som hade kunnat kosta mig livet.

Mera lågfart åt folket och alla ska göra den med en costumhoj eller harley alt en supersport för annars har dom ju inget på våra vägar att göra.:rott
 
Lågfartsdelen är väl till för att man ska lära sig att sicksacka fram på gågatan?
 
Lågfartsdelen är väl till för att man ska lära sig att sicksacka fram på gågatan?

För det tränar man den där grejen där man tar sats rakt fram och sen bromsar och väjer...eller ?? Vadå lågfart på gågata ??
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top