Diskutera Digital Fotografering här

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Känns som om canon 70-200 f4/L USM har sjunkit i pris, den kostar 5795:- hos Rajala & de har den i lager!

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=canon702004L

På tiden att dom kom in lager igen, hm, ska man köpe ett nytt kanske,
slits dom "invändigt" särskilt mycket?

Macau GP gick i natt, fotogalleri här, en del kort med "effekt" som på den här bilden,
hur får man till det? vrider man kameran i ögonblicket?


1290181026.jpg


Jag tog själv ett liknande i sommar men vet ju eg inte hur jag gjorde:
46266_458125993833_659233833_6298982_3616696_n.jpg


en snygg bild från galleriet, fan va fotosugen man kan va då
( för att inte tala om att köra där )

1290152221.jpg
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
första bilden är taget med zoom-objektiv? lång slutartid, knäpp, zooma voila.
Sådant "kreativt" som tidningsfotografer sysslar med när dom fotograferar bankskyltar osv.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ЯK;4999941 skrev:
första bilden är taget med zoom-objektiv? lång slutartid, knäpp, zooma voila.
Sådant "kreativt" som tidningsfotografer sysslar med när dom fotograferar bankskyltar osv.

Har hört att en del brukar zooma precis i tagningsmomentet men har aldrig provat det men detta kan man göra i PS också, tror det kallas blur! Nja känns inte riktigt som ett zoom "34mm" om man läser EXIF + att det är ett FF hus.

EXIF IFD0

* Camera Make = Canon
* Camera Model = Canon EOS-1D Mark IV
* Picture Orientation = normal (1)
* Last Modified Date/Time = 2010:11:19 21:59:43

EXIF Sub IFD

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/10 second ===> 0.1 second
* Lens F-Number / F-Stop = 13/1 ===> ƒ/13
* ISO Speed Ratings = 100
* Original Date/Time = 2010:11:19 07:32:46
* Shutter Speed Value (APEX) = 221184/65536
Shutter Speed (Exposure Time) = 1/10.37 second
* Aperture Value (APEX) = 483328/65536
Aperture = ƒ/12.88
* Flash = Flash did not fire
* Focal Length = 34/1 mm ===> 34 mm
* Image Width = 2448 pixels
* Image Height = 1632 pixels

På tiden att dom kom in lager igen, hm, ska man köpe ett nytt kanske,
slits dom "invändigt" särskilt mycket?

[/IMG]

Har inte haft några problem med de 70-200 jag har haft + det är skönt att det inte blir någon förlängning av optiken när man zoomar, mindre risk för att dra in damm.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har inte haft några problem med de 70-200 jag har haft + det är skönt att det inte blir någon förlängning av optiken när man zoomar, mindre risk för att dra in damm.

ja jag är jätte nöjd med mitt, men fan va det kliar i fingrarna att byta till en 7D med 70-200 L2,8 IS usm, men jag får väl ha det jag har en hel sommar först.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ja jag är jätte nöjd med mitt, men fan va det kliar i fingrarna att byta till en 7D med 70-200 L2,8 IS usm, men jag får väl ha det jag har en hel sommar först.


Visst 7D är jag nöjd med men fick bra bilder med min 50D också så 40/50D är fortfarande riktigt bra hus. Varför vill du ha 70-200 2,8? Fotar du så mkt vid dåligt ljus att du behöver det extra steg bättre bländare än 4,0 alt vill ha det där korta skärpedjupet men gå även upp dubbelt i vikt vad 2,8 väger?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Visst 7D är jag nöjd med men fick bra bilder med min 50D också så 40/50D är fortfarande riktigt bra hus. Varför vill du ha 70-200 2,8? Fotar du så mkt vid dåligt ljus att du behöver det extra steg bättre bländare än 4,0 alt vill ha det där korta skärpedjupet men gå även upp dubbelt i vikt vad 2,8 väger?

mja säg det :)

steget från mitt förras skitobjektiv till mitt L4 va stort, men blev det väldigt mycket bättre skärpa? näee
På dom bilder som blir bra är det klart bättre, men antalet bilder som öht blir skarpa är ju inte jätte mkt högre nu.
Det löser ju inte ett 2,8 men kanske IS hjälper upp det, fast jag kanske ska börja med att fota lite längre än 4 månader innan jag sågar mig och min utrustning :brinnerup
Jag hann ju bara fota RR två gånger med L4án innan hösten,
och jag har fått för mig att huset och optiken behövs kalibreras ihop.

Så behöver jag eg annat för det jag fotar mest och tycker är roligast, alltså RR/bandagar? näe.
men kanske ett 2,8 skulle vara kul för skärpedjup och nu på höst vinter.
(vill ju ha ballare prylar ju)
:glömdet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför vill du ha 70-200 2,8? Fotar du så mkt vid dåligt ljus att du behöver det extra steg bättre bländare än 4,0 alt vill ha det där korta skärpedjupet men gå även upp dubbelt i vikt vad 2,8 väger?
Jag håller med. Har man inga speciella behov av just bländare 2,8 så klarar man sig mycket bra med en 4. Och nu när de flesta bättre kameror klarar ISO3200 eller ISO6400 utan större problem så finns sällan behovet av f/2,8 för att få ner slutartiderna, det ska då i stort sett vara om man vill ha det aningen kortare skärpedjup som f/2,8 kan ge jämfört med f/4. Men å andra sidan brukar Canons 4 ofta vara skarpare än det gamla 2,8, och väger som sagt var en hel del mindre.


Nja, zoom innebär ju egentligen bara att man kan ändra brännvidd på objektivet, teleobjektiv är nog det du tänker på ;)
Tror Gnutten kanske gjorde en lite tankevurpa. :D

Det skulle kunna vara en 16-35/2,8 L eller något liknande som har använts.

Att få till en såndär effekt kan kräva en del experimenterande. Det gäller att tima det på ett bra sätt. Och att göra det i Photoshop i efterhand är nästan ännu mera knöligt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nja..De där anses ju vara biblarna inom foto.
Du hade väl kanske bara en lite för hög kunskapsnivå för de där böckerna.
Men som sagt ,,absolut de bästa böckerna att börja med. :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nja..De där anses ju vara biblarna inom foto.
Du hade väl kanske bara en lite för hög kunskapsnivå för de där böckerna.
Men som sagt ,,absolut de bästa böckerna att börja med. :)

Kanske hade lite höga förväntningar, jaja, lite goda råd står ju. :)
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag håller med. Har man inga speciella behov av just bländare 2,8 så klarar man sig mycket bra med en 4. Och nu när de flesta bättre kameror klarar ISO3200 eller ISO6400 utan större problem så finns sällan behovet av f/2,8 för att få ner slutartiderna, det ska då i stort sett vara om man vill ha det aningen kortare skärpedjup som f/2,8 kan ge jämfört med f/4. Men å andra sidan brukar Canons 4 ofta vara skarpare än det gamla 2,8, och väger som sagt var en hel del mindre.

Jag undrar lite om hur mkt ljuset påverkar AF på 2.8 / VS 4.
Dvs ISOn kan man ju höja, men hur mkt tidigare börjar AF få problem på F4 jämfört med F2.8?

(En ren intresseklubbs-fråga alltså... :) )
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
en snygg bild från galleriet, fan va fotosugen man kan va då
( för att inte tala om att köra där )

Vafan det är ju en kille i mitt serielag på bilden :)
Från Donkelo?

Ah citerade fel bild, menar crossbilden alltså.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vafan det är ju en kille i mitt serielag på bilden :)
Från Donkelo?

Ah citerade fel bild, menar crossbilden alltså.

Japp, 21 aug på Donkelo, du kanske också har fastnat på bild.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Var tyvärr inte med den helgen.
Ligger bilderna på nån sida?

nej dom har jag inte haft tid att göra galleri på, sen är inte så många bra heller.
När öppnar storbanan igen?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top