Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Jag tycker det är en bra ide. Jag har inte fotat speciellt mycket i sommar men jag kikar gärna på era bilder. :)

Ja hur skulle man lägga upp det, en "jury" eller låta alla rösta?
Blir nog lätt så att en "cool" bild kan få många röster men den kan samtidigt ha noll i rörelseoskärpa t.ex, är det en bra bild då? jo, men..

edit, först låta alla rösta fram t.ex 5 bilder, som en jury sen bedömmer . .?
 
Last edited:
Den här tråden om årets snyggaste RR hoj gav mig idén att vi kanske skulle ha en fototävling av nått slag, "årets sporthojs bild".

fler som tycker det vore kul?

Då blir det till att scanna igenom årets bilder då...ojojoj :D

Men vi kan väl ändra från "årets sporthojbild" till "årets hojbild".
Alltså valfri hojbild. ?
Lägg gärna till vad som motiverar ditt val av bild, samt exif, omständigheter mm.
 
Då blir det till att scanna igenom årets bilder då...ojojoj :D

Men vi kan väl ändra från "årets sporthojbild" till "årets hojbild".
Alltså valfri hojbild. ?
Lägg gärna till vad som motiverar ditt val av bild, samt exif, omständigheter mm.

eller kanske olika kategorier, hojrelaterad bild, hojbild och RRbild/banbild?
 
Mycket viktig fråga!

Något geni här inne som kan hjälpa mig att få en blixtsync-tid snabbare än 1/200s på min Nikon D90?
(använder SB26 och SB25 via Elinchrom sSkyport...
vVad jag fått ut av google verkar man kunna få 1/4000s men enbart med TTL-blixtar i hotshoen-kontakten)

Kan jag kringgå detta 1/200-tramset på nåt sätt?

Hjälp uppskattas starkt!
 
Någon fler än jag som ska på fotomässan i Stockholm i helgen?


Nja..De där anses ju vara biblarna inom foto.
Du hade väl kanske bara en lite för hög kunskapsnivå för de där böckerna.
Men som sagt ,,absolut de bästa böckerna att börja med. :)
Japp. De erbjuder snabba och lätta patentlösningar för nybörjare. Men grottar inte ner sig i detaljer för de som har hållit på ett tag. Så som sagt var så är det en bra grund för nybörjaren, men innehåller inte lika mycket matnyttigt för den som har mera vana.


Jag undrar lite om hur mkt ljuset påverkar AF på 2.8 / VS 4.
Dvs ISOn kan man ju höja, men hur mkt tidigare börjar AF få problem på F4 jämfört med F2.8?

(En ren intresseklubbs-fråga alltså... :) )
Bra fråga. Jag tycker kamerahuset haft större betydelse för vid hur mörka förhållanden som AF fungerar än om objektivet har största bländare f/2,8 eller f/4. I alla fall med de kamerahus jag har haft (350D, 7D och 5DmkII) och de objektiv jag har som passar alla de husen (EF 24-105/4L IS USM och EF 70-200/2,8L IS USM). Och det är alltså hur jag har upplevt det, vet inte hur det stämmer överens med verkligheten. :D


Något geni här inne som kan hjälpa mig att få en blixtsync-tid snabbare än 1/200s på min Nikon D90?
(använder SB26 och SB25 via Elinchrom sSkyport...
vVad jag fått ut av google verkar man kunna få 1/4000s men enbart med TTL-blixtar i hotshoen-kontakten)

Kan jag kringgå detta 1/200-tramset på nåt sätt?

Hjälp uppskattas starkt!
Det finns ingen inställning i huset eller något där du har missat att den är inställd på att automatiskt ha en slutartid på 1/200s som kortast?

Ska huset klara av den synktiden, eller klarar Nikons blixtar som snabbast att bränna av en blixt under 1/4000s (vilket brukar vara vid t.ex. 1/64 av maxeffekt eller liknande)? Med andra ord: huset kanske kör en exponeringstid på 1/200s och blixten är synkad till att börja brinna av när slutaren öppnas, men blixten slutar lysa efter 1/4000s medan slutaren är öppen under 1/200s. Blixten kan då klara av att frysa en bild på 1/4000s trots att slutaren är öppen längre, eftersom det är när blixten lyser som det man fotograferar är rätt exponerat, medan det resten av tiden som slutaren är öppen inte blir tillräckligt med ljus för att exponera korrekt. Eller hur jag nu ska förklara mig.

Hmm, om vi jämför med att du skulle ha en väldigt lång slutartid. T.ex. 10 sekunder. Har du en blixt som du synkar med kameran då så lyser ju inte blixten under hela den tiden. Så om vi säger att jag skulle ta en bild av mig själv under såna förhållanden så kan jag under början av exponeringen ta en skarp bild av mig själv när blixten utlöser på 1/125s eller vad det nu är, sedan hoppa omkring resten av de tio sekunderna och få en slags spökskugga runtomkring mig. Typ. :va
 
Mycket viktig fråga!

Något geni här inne som kan hjälpa mig att få en blixtsync-tid snabbare än 1/200s på min Nikon D90?
(använder SB26 och SB25 via Elinchrom sSkyport...
vVad jag fått ut av google verkar man kunna få 1/4000s men enbart med TTL-blixtar i hotshoen-kontakten)

Kan jag kringgå detta 1/200-tramset på nåt sätt?

Hjälp uppskattas starkt!

Nja, tyvärr så är det en sak som har försämrats med åren på Nikons konsumentmodeller.Gamla D40 tror jag klarade 1/500. Min D300 klarar 1/320.
Promodellerna klarar säkert av det.
 
Kanske inte den bästa jag tatt i år. Men på nåt sätt så tilltalar den mig genom att det ser ut som att killen njuter fullt ut på en xl250 med fladdrande scarf.
Och skiter fullständigt att han kan bli stekt av gurglande fjortisar med hängbralla på scooter.
k36nwg.jpg
 
För dom som retar sig på att det är lätt att vrida på programhjulet på 5DII/7D av misstag: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10057-11067

Kanske inte den bästa jag tatt i år. Men på nåt sätt så tilltalar den mig genom att det ser ut som att killen njuter fullt ut på en xl250 med fladdrande scarf.
Och skiter fullständigt att han kan bli stekt av gurglande fjortisar med hängbralla på scooter.
Nåjo, risken är nog stor att han steker en å annan fjunig sporthojspilot också :hihi
 
För dom som retar sig på att det är lätt att vrida på programhjulet på 5DII/7D av misstag: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10057-11067

Hundra dollar!? Hm..Borde vara en "general recall" från Canon. Ratt jä...n roterar ju varje gång man drar kameran ur ryggsäcken. :huvet

Jag har ett liknade "problem" med min EOS 550D, när man startar kameran så är det väldigt lätthänt att man roterar ratten ett steg framåt. Skulle vilja jaga dem långt som kom på den briljanta iden att placera On/Off brytaren fast i hjulet:huvet. Skulle alla dagar betala en liten nätt summa att få hjulfanskapet att stå stilla.:mad:
 
Jag har ett liknade "problem" med min EOS 550D, när man startar kameran så är det väldigt lätthänt att man roterar ratten ett steg framåt. Skulle vilja jaga dem långt som kom på den briljanta iden att placera On/Off brytaren fast i hjulet:huvet. Skulle alla dagar betala en liten nätt summa att få hjulfanskapet att stå stilla.:mad:

Händer ibland ja, nöjd med den annars?

Fråga, är det riskfritt att ta ut kameran i -20 C ?
ska "kyla ner den" gradvis eller kan man springa rakt ut från innevärmen?
 
Been there, helt ok faktiskt! Lite mycket trängsel vid dom roliga sakerna bara :gnissla Och kameraregnskyddet jag blev sugen på verkade dom inte ha till försäljning :huvet
Jag mässade i lördags. Men jag tycker inte att det var så djurisk trängsel. Iaf inte när jag stod och lämnade dräggelfläckar på en uppsättning Elinchrom Quadra. :drool Synd bara att stativen var lite väl korta. Och att man inte råkade ha 17000kr till övers.

Fast det är klart, det är väl inte alla som går igång på såna. trängseln var väl en aning större kring D7000 bland annat.


Hundra dollar!? Hm..Borde vara en "general recall" från Canon. Ratt jä...n roterar ju varje gång man drar kameran ur ryggsäcken. :huvet
Jag har faktiskt inte ens reflekterat över att den skulle rotera. Möjligtvis att jag någon gång har plockat upp kameran och undrat över varför den stått i ett läge som jag normalt sett inte brukar använda. Men inte varit så pass irriterad att jag skulle lägga $100 på att byta ut den.


Fråga, är det riskfritt att ta ut kameran i -20 C ?
ska "kyla ner den" gradvis eller kan man springa rakt ut från innevärmen?
Det är ju kanske inte helt jättebra att springa ut direkt från en 25 grader varm stuga och ut i 25 graders kyla.

Ha kameran i väskan ett tag. Både när du gått inifrån och ut och vice versa. Någon kvart eller så. Då får kameran acklimatisera sig. En kameraväska kan hålla värme eller kyla inom sig en liten stund, iaf tillräckligt för att kameran inte ska bli allt för skrämd av temperaturskillnaden (det stötupptagande fodret i väskan fungerar lite som isolering).

Men att som en del hålla på och ha kameran i plastpåsar och långsamt ta in eller ut kameran stegvis vet jag inte om det ger så många större fördelar.

Vid lite kyligare väderlek så brukade mitt Sigma 70-300 bli lite trött. Alltså om det var kallare än sisådär -20. Likaså får man tänka på att batterier blir lite griniga i kylan, så om man har två som man kan alternera mellan så kan det vara bra (medan det ena är i kameran har ett i innerfickan på jackan, och sedan skiftar när det man har i kameran börjar tappa kraft).
 
Det är ju kanske inte helt jättebra att springa ut direkt från en 25 grader varm stuga och ut i 25 graders kyla.

Ha kameran i väskan ett tag. Både när du gått inifrån och ut och vice versa. Någon kvart eller så. Då får kameran acklimatisera sig. En kameraväska kan hålla värme eller kyla inom sig en liten stund, iaf tillräckligt för att kameran inte ska bli allt för skrämd av temperaturskillnaden (det stötupptagande fodret i väskan fungerar lite som isolering).

Men att som en del hålla på och ha kameran i plastpåsar och långsamt ta in eller ut kameran stegvis vet jag inte om det ger så många större fördelar.

Vid lite kyligare väderlek så brukade mitt Sigma 70-300 bli lite trött. Alltså om det var kallare än sisådär -20. Likaså får man tänka på att batterier blir lite griniga i kylan, så om man har två som man kan alternera mellan så kan det vara bra (medan det ena är i kameran har ett i innerfickan på jackan, och sedan skiftar när det man har i kameran börjar tappa kraft).

Om man tar kameran från kyla till värme blir det imma (fukt) på den kalla ytan som den varma luften träffar. Alla som har glasögon vet att det är så :-)
Det kan man undvika genom att låta en kall kamera värmas upp i en påse eller en väska tillsammans med den kalla och ganska torra luften som finns i påsen/väskan.
 

Jepp, jättenöjd, för en amatör som mig så är den perfekt!
Dock så saknar jag FF redan. :gnissla

Köpte även ett Canon EF17-40mm f/4L USM objektiv, som är riktigt bra, men jag vill ha mera vidvinkel!
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM eller motsvarande får det bli snart...

Tänkte tipsa om National Geographics fototävling, en del sjukt bra bilder! :tummenupp

http://www.boston.com/bigpicture/2010/11/national_geographics_photograp.html?ref=nf

Tack för en fin länk!:tummenupp
 
Provkört lite makro/porträtt med mitt nya Canon EF100L.

Plats:Köksbordet
Motiv:Frugans grönsaker och ett litet troll.
Kamera: Canon 450.
 

Bifogat

  • IMG_2634.jpg
    IMG_2634.jpg
    252.5 KB · Visningar: 30
  • IMG_2707.jpg
    IMG_2707.jpg
    236.1 KB · Visningar: 32
  • IMG_2732.jpg
    IMG_2732.jpg
    231 KB · Visningar: 32
  • IMG_2510.jpg
    IMG_2510.jpg
    230.5 KB · Visningar: 33
Om man tar kameran från kyla till värme blir det imma (fukt) på den kalla ytan som den varma luften träffar. Alla som har glasögon vet att det är så :-)
Det kan man undvika genom att låta en kall kamera värmas upp i en påse eller en väska tillsammans med den kalla och ganska torra luften som finns i påsen/väskan.
Jupp. Det är ju just den temperaturväxlingen som kan ge störst resultat som är synbart direkt. Men det finns de som håller på och klabbar med plastpåsar och grejer trots att de har kameraväskor. Och det kan vara lite överkurs.

Sedan kan ju kyla i allmänhet vara lite kärvt mot kameran. Vet inte vad kameratillverkarna rekommenderar. Men Sandisk har jag för mig rekommenderar en temperatur på mellan -25 och +85 grader celsius för sina kort. Kamerahusen lär väl kanske ligga på någon liknande temperatur som lägsta gräns. Så att kanske inte ge sig ut med kameran i onödan om det är kallare än -25 kan vara en idé.

Bland annat så brukar lcd-displayer kunna bli lite sega av kyla och spegelmekanismen kan i vissa fall kärva lite om det blir riktigt jäkla kallt.

Tänk er hur bilen blir när det är riktigt kallt på vintern och den har stått utomhus hela natten. All plast gnisslar, växellådan kärvar och displayen på stereon går knappt att läsa. För att inte tala om att bland annat plast blir sprödare av kyla. Sedan överför ni det till kameran.

Jag har hört lite extrema exempel när det gäller kyla och kameror. Som en som smorde sin gamla analoga kamera med något specialmedel för att inte slutare, spegel eller filmframmatning skulle kärva i kyla. Likaså en gammal frilansare som berättade om någon bild han hade tagit nattetid, med fyra timmars slutartid, men eftersom temperaturskillnaderna i vinternatten hade fått filmen att slå sig så hade resultatet inte blivit helt perfekt. Det gäller att hålla saker och ting på en lagom nivå ibland. :)


Provkört lite makro/porträtt med mitt nya Canon EF100L.

Plats:Köksbordet
Motiv:Frugans grönsaker och ett litet troll.
Kamera: Canon 450.
Schysst glugg. Nöjd?

Finns det någon speciell tanke bakom färgsticket, eller blev det bara en miss i vitbalanseringen tack vare varmvitt ljus inomhus?
 

Bifogat

  • farbronsblomma.jpg
    farbronsblomma.jpg
    218.5 KB · Visningar: 43
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top