Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
ЯK;4999941 skrev:
första bilden är taget med zoom-objektiv? lång slutartid, knäpp, zooma voila.
Sådant "kreativt" som tidningsfotografer sysslar med när dom fotograferar bankskyltar osv.

Har hört att en del brukar zooma precis i tagningsmomentet men har aldrig provat det men detta kan man göra i PS också, tror det kallas blur! Nja känns inte riktigt som ett zoom "34mm" om man läser EXIF + att det är ett FF hus.

EXIF IFD0

* Camera Make = Canon
* Camera Model = Canon EOS-1D Mark IV
* Picture Orientation = normal (1)
* Last Modified Date/Time = 2010:11:19 21:59:43

EXIF Sub IFD

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/10 second ===> 0.1 second
* Lens F-Number / F-Stop = 13/1 ===> ƒ/13
* ISO Speed Ratings = 100
* Original Date/Time = 2010:11:19 07:32:46
* Shutter Speed Value (APEX) = 221184/65536
Shutter Speed (Exposure Time) = 1/10.37 second
* Aperture Value (APEX) = 483328/65536
Aperture = ƒ/12.88
* Flash = Flash did not fire
* Focal Length = 34/1 mm ===> 34 mm
* Image Width = 2448 pixels
* Image Height = 1632 pixels

På tiden att dom kom in lager igen, hm, ska man köpe ett nytt kanske,
slits dom "invändigt" särskilt mycket?

[/IMG]

Har inte haft några problem med de 70-200 jag har haft + det är skönt att det inte blir någon förlängning av optiken när man zoomar, mindre risk för att dra in damm.
 
Last edited:
Har inte haft några problem med de 70-200 jag har haft + det är skönt att det inte blir någon förlängning av optiken när man zoomar, mindre risk för att dra in damm.

ja jag är jätte nöjd med mitt, men fan va det kliar i fingrarna att byta till en 7D med 70-200 L2,8 IS usm, men jag får väl ha det jag har en hel sommar först.
 
ja jag är jätte nöjd med mitt, men fan va det kliar i fingrarna att byta till en 7D med 70-200 L2,8 IS usm, men jag får väl ha det jag har en hel sommar först.


Visst 7D är jag nöjd med men fick bra bilder med min 50D också så 40/50D är fortfarande riktigt bra hus. Varför vill du ha 70-200 2,8? Fotar du så mkt vid dåligt ljus att du behöver det extra steg bättre bländare än 4,0 alt vill ha det där korta skärpedjupet men gå även upp dubbelt i vikt vad 2,8 väger?
 
Visst 7D är jag nöjd med men fick bra bilder med min 50D också så 40/50D är fortfarande riktigt bra hus. Varför vill du ha 70-200 2,8? Fotar du så mkt vid dåligt ljus att du behöver det extra steg bättre bländare än 4,0 alt vill ha det där korta skärpedjupet men gå även upp dubbelt i vikt vad 2,8 väger?

mja säg det :-)

steget från mitt förras skitobjektiv till mitt L4 va stort, men blev det väldigt mycket bättre skärpa? näee
På dom bilder som blir bra är det klart bättre, men antalet bilder som öht blir skarpa är ju inte jätte mkt högre nu.
Det löser ju inte ett 2,8 men kanske IS hjälper upp det, fast jag kanske ska börja med att fota lite längre än 4 månader innan jag sågar mig och min utrustning :brinnerup
Jag hann ju bara fota RR två gånger med L4án innan hösten,
och jag har fått för mig att huset och optiken behövs kalibreras ihop.

Så behöver jag eg annat för det jag fotar mest och tycker är roligast, alltså RR/bandagar? näe.
men kanske ett 2,8 skulle vara kul för skärpedjup och nu på höst vinter.
(vill ju ha ballare prylar ju)
:glömdet
 
Varför vill du ha 70-200 2,8? Fotar du så mkt vid dåligt ljus att du behöver det extra steg bättre bländare än 4,0 alt vill ha det där korta skärpedjupet men gå även upp dubbelt i vikt vad 2,8 väger?
Jag håller med. Har man inga speciella behov av just bländare 2,8 så klarar man sig mycket bra med en 4. Och nu när de flesta bättre kameror klarar ISO3200 eller ISO6400 utan större problem så finns sällan behovet av f/2,8 för att få ner slutartiderna, det ska då i stort sett vara om man vill ha det aningen kortare skärpedjup som f/2,8 kan ge jämfört med f/4. Men å andra sidan brukar Canons 4 ofta vara skarpare än det gamla 2,8, och väger som sagt var en hel del mindre.


Nja, zoom innebär ju egentligen bara att man kan ändra brännvidd på objektivet, teleobjektiv är nog det du tänker på ;)
Tror Gnutten kanske gjorde en lite tankevurpa. :D

Det skulle kunna vara en 16-35/2,8 L eller något liknande som har använts.

Att få till en såndär effekt kan kräva en del experimenterande. Det gäller att tima det på ett bra sätt. Och att göra det i Photoshop i efterhand är nästan ännu mera knöligt.
 
Nja..De där anses ju vara biblarna inom foto.
Du hade väl kanske bara en lite för hög kunskapsnivå för de där böckerna.
Men som sagt ,,absolut de bästa böckerna att börja med. :)
 
Nja..De där anses ju vara biblarna inom foto.
Du hade väl kanske bara en lite för hög kunskapsnivå för de där böckerna.
Men som sagt ,,absolut de bästa böckerna att börja med. :)

Kanske hade lite höga förväntningar, jaja, lite goda råd står ju. :)
 
Jag håller med. Har man inga speciella behov av just bländare 2,8 så klarar man sig mycket bra med en 4. Och nu när de flesta bättre kameror klarar ISO3200 eller ISO6400 utan större problem så finns sällan behovet av f/2,8 för att få ner slutartiderna, det ska då i stort sett vara om man vill ha det aningen kortare skärpedjup som f/2,8 kan ge jämfört med f/4. Men å andra sidan brukar Canons 4 ofta vara skarpare än det gamla 2,8, och väger som sagt var en hel del mindre.

Jag undrar lite om hur mkt ljuset påverkar AF på 2.8 / VS 4.
Dvs ISOn kan man ju höja, men hur mkt tidigare börjar AF få problem på F4 jämfört med F2.8?

(En ren intresseklubbs-fråga alltså... :) )
 
en snygg bild från galleriet, fan va fotosugen man kan va då
( för att inte tala om att köra där )

Vafan det är ju en kille i mitt serielag på bilden :)
Från Donkelo?

Ah citerade fel bild, menar crossbilden alltså.
 
Last edited:
Vafan det är ju en kille i mitt serielag på bilden :)
Från Donkelo?

Ah citerade fel bild, menar crossbilden alltså.

Japp, 21 aug på Donkelo, du kanske också har fastnat på bild.
 
Var tyvärr inte med den helgen.
Ligger bilderna på nån sida?

nej dom har jag inte haft tid att göra galleri på, sen är inte så många bra heller.
När öppnar storbanan igen?
 
Jag tycker det är en bra ide. Jag har inte fotat speciellt mycket i sommar men jag kikar gärna på era bilder. :)

Ja hur skulle man lägga upp det, en "jury" eller låta alla rösta?
Blir nog lätt så att en "cool" bild kan få många röster men den kan samtidigt ha noll i rörelseoskärpa t.ex, är det en bra bild då? jo, men..

edit, först låta alla rösta fram t.ex 5 bilder, som en jury sen bedömmer . .?
 
Last edited:
Den här tråden om årets snyggaste RR hoj gav mig idén att vi kanske skulle ha en fototävling av nått slag, "årets sporthojs bild".

fler som tycker det vore kul?

Då blir det till att scanna igenom årets bilder då...ojojoj :D

Men vi kan väl ändra från "årets sporthojbild" till "årets hojbild".
Alltså valfri hojbild. ?
Lägg gärna till vad som motiverar ditt val av bild, samt exif, omständigheter mm.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top