Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
...då alla lek-slantar tycks försvinna i det svarta hålet som kallas motocross, så är budgeten för fräsiga objektiv något begränsad.

Men suget efter att fota lite polare på crossbanan är stort ändå, har någon kört med Nikons nya 55-200 VR-budgettele? Är det bara att fetglömma, och inse att man ändå kommer sukta efter ett 70-200?
 
...då alla lek-slantar tycks försvinna i det svarta hålet som kallas motocross, så är budgeten för fräsiga objektiv något begränsad.

Men suget efter att fota lite polare på crossbanan är stort ändå, har någon kört med Nikons nya 55-200 VR-budgettele? Är det bara att fetglömma, och inse att man ändå kommer sukta efter ett 70-200?

Kan inget om Nikon men om du vill ligga lite billigare till så kanske ett fast optik vore nåt?

EDIT: Verkar svårt att hitta nåt billigt/bra alternativ till Nikon. Fattar inte at Nikon inte fattat galoppen som Canon har med sina 70-200. Tror de skulle sälja ofantligt många 70-200 f/4 för Nikon istället för att tro att var enda person har råd att bara slanta upp dessa 20k för ett 2,8.
 
Last edited:
Tänkte försöka sikta in med på att prova plåta bilar "stillastående" utomhus nästa år men vill försöka läsa på mig hur jag ska ljussätta & vart jag ska placera blixtarna mm. Är det någon som har tips vart man kan läsa om sådant just för fotande av bilar mm. För det är väl knappast som att fota modeller eller har jag helt fel just ang ljussättning med tanke på alla blanka delar på t,ex bilar & hojar.
http://fotografgruppen.se/fototips/bilfoto-de-vanligaste-misstagen.html

Jag tycker att bilar är ett helsike att fotografera. Och jag tycker att de är svårare att fotografera än motorcyklar. Det finns i huvudsak en anledning till det: Bilar är stora. Ungefär dubbelt så mycket utrymme så väl på längden som på bredden tar de upp.

Det ger då ett antal problem:
* Stora reflekterande ytor. Problemet blir större på en bil än på en mc. På en mc är ytorna ofta jämförelsevis små och övergår ganska så snabbt via en liten radie till att ha en annan vinkel. På en bil är det å andra sidan ofta stora böljande lackade ytor (och stora glasytor). Som när de är rena och välvaxade reflekterar allt möjligt som man inte vill ska reflekteras. Det problemet kan till viss del avhjälpas med ett polarisationsfilter. Men då får du alltså bort spegelbilder på lacken och rutorna.. En reflekterad ljuskälla är det värre med, och reflexer på kromade ytor får man inte bort med ett polarisationsfilter.
* Det krävs mera ljus om man ska fotografera med blixt. Om vi säger att du fotograferar en motorcykel och med en blixt som har en viss utlysningsvinkel och du kör den på full effekt för att få den exponering du vill ha, så måste du flytta blixten dubbelt så långt bort från en bil jämfört med när du fotograferade motorcykeln för att blixten ska lysa upp lika stor del av bilen som av motorcykeln. Det stora problemet med det blir att dubblar man avståndet mellan blixten och det man fotograferar så krävs det fyra gånger så hög ljusstyrka för att lika mycket ljus ska träffa det man fotograferar. Och kör man då redan den enda blixten på full styrka så... :näsblod Då blir det antingen till att skaffa en blixt som är fyra gånger kraftfullare eller så får man skaffa tre blixtar som är lika kraftfulla som den man redan har. Den mera praktiska lösningen kanske är att köra på två blixtar som står på samma avstånd som när man fotograferade motorcykeln, men den ena får ta hand om den ena delen av bilen och den andra tar hand om den andra delen av bilen.
* Och så vidare...

Vart du placerar blixtarna och vilka ljusformare och så du använder beror ju på hur du vill att bilden ska se ut. Precis som om du fotograferar ett porträtt.

Man kan kortfattat säga att oavsett vad man fotograferar med annat än naturligt ljus så är grunderna de samma. Men problemen ökar kvadratisk med storleken.


Jag var häromdagen ute och skulle ta en bild av min bil för att ha till en blocketannons. Bilen är mörkgrå och var nyvaxad. Det var som att försöka fotografera en kameleont i djungeln. Det kändes som att oavsett var jag ställde bilen eller vilken vinkel jag försökte fotografera ur så smälte den direkt in i bakgrunden. :mad:
 
...då alla lek-slantar tycks försvinna i det svarta hålet som kallas motocross, så är budgeten för fräsiga objektiv något begränsad.

Men suget efter att fota lite polare på crossbanan är stort ändå, har någon kört med Nikons nya 55-200 VR-budgettele? Är det bara att fetglömma, och inse att man ändå kommer sukta efter ett 70-200?

det "kryllar" ju av beggade 70-200 nu, jag är väldigt glad att jag köpte ett.

Jag fotade knatteenduro nyligen, skitkul att fota juniorer, körglädjen är så tydlig.
 

Bifogat

  • IMG_6650-1024.JPG
    IMG_6650-1024.JPG
    93.9 KB · Visningar: 50
  • IMG_6659-1024.JPG
    IMG_6659-1024.JPG
    126.6 KB · Visningar: 55
Kanon Esquire, fanns en hel del nyttig via den länken! :tummenupp

Tack.

det "kryllar" ju av beggade 70-200 nu, jag är väldigt glad att jag köpte ett.


Nja nu kör ju du Canon & inte Nikon som han kör med då blir det väldigt begränsat. Tror det billigaste 70-200 2,8 på fotosidan låg på 11k.:)
 
Last edited:
Kanon Esquire, fanns en hel del nyttig via den länken! :tummenupp

Tack.




Nja nu kör ju du Canon & inte Nikon som han kör med då blir det väldigt begränsat. Tror det billigaste 70-200 2,8 på fotosidan låg på 11k.:)

aha, my bad.
 
Min 550D har fått för sig att sluta pipa när den hittar focus, butiken jag köpte den på tycker jag ska testa en återställning innan jag lämnar in den.
Visst kan jag göra det, men jag skulle gärna spara ner mina Bild-stilar etc innan, går det att göra?
 
Du har inte bara råkat stänga av pipet? Eller ställt den i läget "AI Servo"?

AHAA, jag trodde, och mindes :va att den pep i AI läget också, men så är det ju inte och allt funkar som det ska nu.

Tack.
:glömdet
G, Ammal
 
Nu är det dags att rösta på årets bästa bild i Grand Prix 2010.

http://www.fotoguiden.se/gp/

Jag gillar ju bild 8 allra bäst men då är jag ju lite partisk!
Den var en av de bättre. Men jag föredrog tyvärr nummer 6 aningen mera.

Ungefär fyra av de andra bilderna var i mitt tycke rena dyngan. Några kändes mest som "nu har jag tagit en tråkig bild, men jag gör den svartvit snabbt och slarvigt för att den ska verka lite mera intressant". :brinnerup
 
Jag har lite svårt att bedöma om smutsen jag ser sitter på sensor eller objektiv.
Om jag inte missminner mig skall man fota en vit yta med manuell fokus (ofokuserad) men ska man använda så stor eller liten bländaröppning som möjligt?
(Vill minnas att det är så liten som möjligt.)

Finns det nåt sätt att skippa objektiv?
(Typ om man kan "fota" med skyddslocket på på kamerahuset?)
 
Tror nog att det var så liten "högt tal" bländare & vit alt ljus bakgrund så lär du nog se svarta prickar.
 
Tror nog att det var så liten "högt tal" bländare & vit alt ljus bakgrund så lär du nog se svarta prickar.
Jupp. Ljus himmel, vitt papper eller liknande i kombination med liten bländare brukar vara det som först visar om man har damm på sensorn.
 
Jupp. Ljus himmel, vitt papper eller liknande i kombination med liten bländare brukar vara det som först visar om man har damm på sensorn.

Hmm om jag gjort rätt så syns bara prickarna mot en "gråaktig" bakgrund. Kan iofs vara så att jag överexponerat så de inte syns annars?

Verkar stämma annars...sensorrengöring alltså...hmmm....
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top