Den amerikanska propagandamaskinen (film)

Haha fan va bra det var när de klippt ihop när de hela tiden sa "Some people say that....."
Och "shut up" :banana :yoparty
 
korvgubbe skrev:
Det är väl ändå en rätt stor skillnad på att ett media är färgad av en politisk åskådning och agera propagandamaskin!?

Om nu SVT är värre vänsterpropaganda än Fox borde dina svar vara självklara:

- Tror du Fox skulle ägna tid att gräva i Bush:s bakgrund som SVT grävde i i vänsterpartiets och framförallt Ohlys?

- Tror du Fox skulle ha lika många soffdebatter om felanvända pengar(som t.ex. Metall-skandalen) om det istället varit, låt säga delar av den republikanska ledningen som varit en aning vidlyftiga?

Jag tror att Goodstuff är en aning ironisk.
 
valmers --> Vem har pratat om förbud? Enbart du hitills.

Korvgubbe --> Det var ett försök till skämt.
 
Att ha en TV-kanal som tjänar ens intressen är knappast värre än att försöka tvinga hundratusentals LO-anslutna att rösta regimtroget.
 
Maxxi skrev:
Haha fan va bra det var när de klippt ihop när de hela tiden sa "Some people say that....."
Och "shut up" :banana :yoparty

Tyckte det var helt värdelöst ur dokumentärfilmssynpunkt. Musiken likaså. Kändes som en Janne Josefsson på X ungefär. Efter en halvtimme lugnade det ner sig och då blev det intressant.
 
valmers skrev:
Att ha en TV-kanal som tjänar ens intressen är knappast värre än att försöka tvinga hundratusentals LO-anslutna att rösta regimtroget.

Såg du programmet öht? Deras slogan där de kallade sig Amerikas källa för "obunden, korrekt och sann information" eller något liknande var rolig.
 
Skulle vilja se en liknande uppställning på oika tittare/mediekonsumebnters bild av sanningen i Sverige (Ja/Nej frågorna om exempelvis resten av världen var negativt inställda till USA:s Irak ingripande), skulle förmodligen inte ge samma klara utslag som i Sverige. Trots att vår mediala ankdamm är klart vänsterinriktad, så har vi kontrollorgan som faktiskt kontrollerar och iblandd fäller partiska inlagor. FOX är propaganda! T.o.m. CNN hade ju den goda smaken att plocka bort en av sina jäviga reportrar.

Ang. arbetslöshetsersättning, självklart är det inte rätt att man förlorar pengar på ett arbeta, det är fel på systemet. Och då skaa man ändra på systemet. Att systemet behövs, inte bara av omsorg för individen, utan för att hålla uppe konsumtionen glöms ofta bort...
 
Valmers, urskuldar du FOX extremt dåliga journalistik, med att "kommunisterna har minsann också propagandakanaler"?
Personligen tycker jag all sorts propaganda, där man matar tittarna med lögner är vidrig, oavsett om den kommer från höger eller vänster.
När rapporteringen blir fanatisk, oavsett om den är muslimsk eller kristen, kommunistisk eller högerextremistisk är det fel(tm).
Fel behöver inte automatisk innebära sosseförbud, däremot bör man arbeta mot det.
D.v.s skulle vi få en kanal i FOX storlek som sände nassepropaganda, skulle åtminstone jag och ganska många fler vända oss mot det.
 
HansJ skrev:
Trots att vår mediala ankdamm är klart vänsterinriktad, så har vi kontrollorgan som faktiskt kontrollerar och iblandd fäller partiska inlagor. FOX är propaganda!

Titta när man debatterar i svenska program, ämnen som feminism, invandring, bidrag, sjukskrivningar, sociala problem etc - det är väldigt likriktat. Att jag ens nämnde SVT i den här tråden berodde på att jag misstänkte att man kastade sten i glashus vilket jag också fick bekräftat. Det kändes inte som om den aktuella dokumentären var speciellt objektiv, mer en blandning av Moore, Josefsson, Chomsky och till det suggestiv musik när det var läskiga Fox-arbetare i bild och fin musik när det var avhoppare eller motståndare. Att döma av gårdagens dokumentär så var det dock en skitkanal, men en intressant fråga är varför den öht existerar? Är det en motpol till CNN, ABC, NBC, CBS? Såg ni när de "andra" kanalerna läste upp nyheten att Bush vann valet? Hur ledsna de lät och hur tyst det var i bakgrunden, inte mycket objektivitet där inte.

[/QUOTE]
 
oFFkeFF skrev:
Valmers, urskuldar du FOX extremt dåliga journalistik, med att "kommunisterna har minsann också propagandakanaler"?
Personligen tycker jag all sorts propaganda, där man matar tittarna med lögner är vidrig, oavsett om den kommer från höger eller vänster.
När rapporteringen blir fanatisk, oavsett om den är muslimsk eller kristen, kommunistisk eller högerextremistisk är det fel(tm).
Fel behöver inte automatisk innebära sosseförbud, däremot bör man arbeta mot det.
D.v.s skulle vi få en kanal i FOX storlek som sände nassepropaganda, skulle åtminstone jag och ganska många fler vända oss mot det.

Jag håller med dig till 100% men det förklarar inte att SVT har den dåliga smaken att bara visa dokumentärer som passar deras egen politiska ställning, man skulle kunna kalla SVT för Left Light och SR för Left Hardcore.
 
oFFkeFF skrev:
Valmers, urskuldar du FOX extremt dåliga journalistik, med att "kommunisterna har minsann också propagandakanaler"?
Personligen tycker jag all sorts propaganda, där man matar tittarna med lögner är vidrig, oavsett om den kommer från höger eller vänster.

Nej, absolut inte. Det är dock skrattretande att se vänsteretablissemanget bli upprörda över en högerkanal i USA, mot bakgrund av exempelvis förbudssnacket i sosse/kommunist-kretsar när kabel-TV började bli på tapeten. Marita Ulvskog, kommunist, är ett fint exempel. Snacka om att få panik när hon insåg att hennes fina statsradio/TV, som man kunde kontrollera hundraprocentigt, skulle få konkurrens från vinstdrivande kanaler. Usch. Reklam. Fy. Hjälp.
 
Markus skrev:
Titta när man debatterar i svenska program, ämnen som feminism, invandring, bidrag, sjukskrivningar, sociala problem etc - det är väldigt likriktat. Att jag ens nämnde SVT i den här tråden berodde på att jag misstänkte att man kastade sten i glashus vilket jag också fick bekräftat. Det kändes inte som om den aktuella dokumentären var speciellt objektiv, mer en blandning av Moore, Josefsson, Chomsky och till det suggestiv musik när det var läskiga Fox-arbetare i bild och fin musik när det var avhoppare eller motståndare. Att döma av gårdagens dokumentär så var det dock en skitkanal, men en intressant fråga är varför den öht existerar? Är det en motpol till CNN, ABC, NBC, CBS? Såg ni när de "andra" kanalerna läste upp nyheten att Bush vann valet? Hur ledsna de lät och hur tyst det var i bakgrunden, inte mycket objektivitet där inte.
[/QUOTE]
Kan det vara så att den existerar som en motreaktion mot att de andra är PC, lite liknande som hände när Bert och Ian snurrade till det hos oss. Det som upprör med just Fox är att det verkar så medvetet vridet, jag tror inte på allvar att den svenska medievärlden har en dold agenda. Deras vänstervridning är troligen mer ett resultat av hur det svenska samhället ter sig, dvs vi har en tradition av nästan 50 % sossar/kommunister, en stark statsmakt etc. Fox däremot har en relativt sett liten ägarstruktur, som kan påverka bolagets inriktning mer effektivt.

Utan att känna till bättre, men Al-Jazeera, räknas inte de som en relativt sett balanserad nyhetskanal. En sådan kanal i amerikansk tappning skulle nog välkomnas av många både inom USA och i omvärlden.

Vad gäller reaktionerna mot FOX, jag tycker som andra tidigare sagt, att all vilseledande information, oavsett om det är Kina, NordKorea, eller USA är illa. På något sätt blir det dock värre när USA räknas som demokratins beskyddare, pss som att det blir värre när en fackpamp blåser medlemmar på pengar än om en kapitalist gör det...
 
valmers skrev:
Nej, absolut inte. Det är dock skrattretande att se vänsteretablissemanget bli upprörda över en högerkanal i USA, mot bakgrund av exempelvis förbudssnacket i sosse/kommunist-kretsar när kabel-TV började bli på tapeten. Marita Ulvskog, kommunist, är ett fint exempel. Snacka om att få panik när hon insåg att hennes fina statsradio/TV, som man kunde kontrollera hundraprocentigt, skulle få konkurrens från vinstdrivande kanaler. Usch. Reklam. Fy. Hjälp.

Vad som verkligen är skrattretande är att du kallar SVT/SR för propagandakanaler för socialism/kommunism och FOX för en kanal som tjänar högerns intressen. Du och Bill O Reilly hade nog passat bra ihop.
 
Markus skrev:
Titta när man debatterar i svenska program, ämnen som feminism, invandring, bidrag, sjukskrivningar, sociala problem etc - det är väldigt likriktat. Att jag ens nämnde SVT i den här tråden berodde på att jag misstänkte att man kastade sten i glashus vilket jag också fick bekräftat. Det kändes inte som om den aktuella dokumentären var speciellt objektiv, mer en blandning av Moore, Josefsson, Chomsky och till det suggestiv musik när det var läskiga Fox-arbetare i bild och fin musik när det var avhoppare eller motståndare. Att döma av gårdagens dokumentär så var det dock en skitkanal, men en intressant fråga är varför den öht existerar? Är det en motpol till CNN, ABC, NBC, CBS? Såg ni när de "andra" kanalerna läste upp nyheten att Bush vann valet? Hur ledsna de lät och hur tyst det var i bakgrunden, inte mycket objektivitet där inte.
[/QUOTE]

Men titta lite på FOX då! Det räcker med ett par timmars tittande för att inse att det är precis det aphus som dokumentären hävdade.
 
Chris Ash skrev:
Vad som verkligen är skrattretande är att du kallar SVT/SR för propagandakanaler för socialism/kommunism och FOX för en kanal som tjänar högerns intressen. Du och Bill O Reilly hade nog passat bra ihop.
Du ser/hör verkligen inte mycket på SVT/SR, det framgår med all önskvärd tydlighet.
 
valmers skrev:
Du ser/hör verkligen inte mycket på SVT/SR, det framgår med all önskvärd tydlighet.

Alltså, SVT och SR är politiskt färgade, det är jag medveten om. Morgontidningen jag läser(min största nyhetskälla) är politiskt färgad åt det blåa hållet. Men både den och SVT/SR ligger inte ens på samma planet som FOX. Bägge är någorlunda objektiva,framför väldigt lite egna åsikter i nyhetsrapporteringen och har respekt för journalistiska principer. Hos FOX saknas detta helt och åsikter och rapportering blandas huller om buller, förutom att de gång på gång, inte det att de vid enstaka tillfällen framhåller felaktigheter eller vinklar utan konsekvent och hela tiden, ljuger tittarna rakt upp i ansiktet. Det är detta som gör dem till en propagandakanal vars motsvarighet man antagligen hittar i totalitära stater.
 
valmers skrev:
Nej, absolut inte. Det är dock skrattretande att se vänsteretablissemanget bli upprörda över en högerkanal i USA, mot bakgrund av exempelvis förbudssnacket i sosse/kommunist-kretsar när kabel-TV började bli på tapeten. Marita Ulvskog, kommunist, är ett fint exempel. Snacka om att få panik när hon insåg att hennes fina statsradio/TV, som man kunde kontrollera hundraprocentigt, skulle få konkurrens från vinstdrivande kanaler. Usch. Reklam. Fy. Hjälp.

Jag vet många liberaler som är upprörda över FOX.. Är liberaler också vänster nu helt plötsligt?
De flesta kanaler i USA är "höger", men FOX är inte bara höger, de kör propaganda-tv alá 70-talets sosse-tv...
 
oFFkeFF skrev:
Jag vet många liberaler som är upprörda över FOX.. Är liberaler också vänster nu helt plötsligt?
De flesta kanaler i USA är "höger", men FOX är inte bara höger, de kör propaganda-tv alá 70-talets sosse-tv...

Klart liberaler är vänster! Kommunister till och med!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top