Dagens bild

😀 Idag sĂ„g jag en hel del hojar nĂ€r jag snurrade runt. -LĂ€s vilsekörningar till/i Huddinge (med bil). Men detta Ă€r vĂ€l ett hĂ€rligt vĂ„rtecken om nĂ„got? FĂ„r gatorna i mitt omrĂ„de sopade nu i skrivande soliga stund. Suger svĂ„rt nu i MC-tarmen...
View attachment 526806
NĂ€men, en Wille?! :cpparty

Tog Vespan idag pÄ en kortare tur (4 mil) till Johans Mc som hade Bonneville-dag med promotion för 2026 Ärs modeller. Temperaturen var bara +4 med kalla dimmoln frÄn havet sÄ det var inte njutningskörning utan mer frÄga om prestation.

PĂ„ vĂ€gen hem stannade jag till vid foten av Ramberget (vid Ättestupan, ni som vet ni vet) och tog nĂ„gra bilder pĂ„ Karlatornet. Visst Ă€r det coolt med ett hus pĂ„ 246 meter och 73 vĂ„ningar men nĂ€r dimmolnen ligger lĂ„gt Ă€r utsikten inte riiiiktigt lika fin som i broschyren nĂ€r man köpte lĂ€genheten. :)
1774104937595.png

Rullade lite nÀrmre. Den vita gaveln har en intressant vÀggmÄlning...
1774105109587.png

Citat frÄn HÄkan, sÄ klart! (Hellström för dig som inte fattar vilken HÄkan som avses)
HÄkan som hade totalt 26 000 i publiken pÄ konserterna i gÄr respektive förrgÄr.

1774105475315.png

Hemma igen, inne i vÀrmen. Dags för lite hÀlsokost! (fotot Àr inte hojrelaterat, sorry!)
1774105569291.png

Bifogat

• 1774105405969.png
    1774105405969.png
    564 KB · Visningar: 8
Citat frÄn HÄkan, sÄ klart! (Hellström för dig som inte fattar vilken HÄkan som avses)
HÄkan som hade totalt 26 000 i publiken pÄ konserterna i gÄr respektive förrgÄr.
26.000 fullstÀndigt tondöva personer + HÄkan - pÄ ett o samma stÀlle

VÄrruset och lyckan över fint vÀder grusades av en mycket pikant doft av bensin som spred sig över entren...
En liten pöl under Freewinden hjÀlpte mig till en snabb slutsats om vart doften kom ifrÄn.
Snabb analys - lĂ€ckage frĂ„n tankens undersida i bakkant đŸ˜± LĂ€tt Ă„ngest! Höll tummarna för att det inte skulle vara en spricka eller liknande i plasten.
Började riva isĂ€r allting och det sĂ„g sjukt mörkt ut ett tag, till synes kom bensinen frĂ„n en av skruvarna som hĂ„ller den bakre fĂ€stbygeln â˜č
Tömde tanken sÄ gott det gick, lyfte av, tolkade rent och nog fan rann det lÀngs bygeln...
StÀllde upp tanken pÄ högkant och torkade av allting ordentligt. Noterade att byggeln sitt skruvad i gjutna hylsor, troligtvis drygt att tÀta ett lÀckage dÀrifrÄn!?
Lyfte den rengjorde tanken över huvudet och vinklade den till samma vinkel som den Àr monterad pÄ hojen.
Höll andan i minst tvĂ„ sekunder innan jag kunde se att en droppe sakta letade sig fram. Under en mycket djup utandning insĂ„g jag att lĂ€ckaget kom ifrĂ„n den lilla plattan med anslutningarna för överfyllnad/luftning av tanken 🎉
Lossade de tvĂ„ skruvarna och tog försiktigt bort plattan frĂ„n tanken, blicken föll genast pĂ„ den numera mycket torra och platta tĂ€tningen đŸ€˜
KĂ€llan lokaliserad! TyvĂ€rr verkar det inte direkt vara en hyllprodukt, troligtvis pĂ„ grund av Freewindens Ă„lder och exklusivitet i Sverige đŸ€Ł
BestÀllde istÀllet o-ringar i lÀmplig storlek och hÄller nu tummarna för att en av dem tÀtar schysst. En sista utvÀg blir packning pÄ tub - vill helst slippa det men nöden har ingen lag!

Till rĂ„ga pĂ„ allt brann sĂ€kringen till Scooterns brĂ€nslepump 😡 TĂ€nkte mest ta en svĂ€ng med scootern för att hĂ„lla abstinensen stĂ„ngen - nu blev det istĂ€llet vĂ€rldens antiklimax och humöret dalade till en för dagen my lĂ€gsta nivĂ„!

IMG20260322103215.jpg

VÄrruset och lyckan över fint vÀder grusades av en mycket pikant doft av bensin som spred sig över entren...
En liten pöl under Freewinden hjÀlpte mig till en snabb slutsats om vart doften kom ifrÄn.
Snabb analys - lÀckage frÄn tankens undersida i bakkant LÀtt Ängest! Höll tummarna för att det inte skulle vara en spricka eller liknande i plasten.
Började riva isÀr allting och det sÄg sjukt mörkt ut ett tag, till synes kom bensinen frÄn en av skruvarna som hÄller den bakre fÀstbygeln
Tömde tanken sÄ gott det gick, lyfte av, tolkade rent och nog fan rann det lÀngs bygeln...
StÀllde upp tanken pÄ högkant och torkade av allting ordentligt. Noterade att byggeln sitt skruvad i gjutna hylsor, troligtvis drygt att tÀta ett lÀckage dÀrifrÄn!?
Lyfte den rengjorde tanken över huvudet och vinklade den till samma vinkel som den Àr monterad pÄ hojen.
Höll andan i minst tvÄ sekunder innan jag kunde se att en droppe sakta letade sig fram. Under en mycket djup utandning insÄg jag att lÀckaget kom ifrÄn den lilla plattan med anslutningarna för överfyllnad/luftning av tanken
Lossade de tvÄ skruvarna och tog försiktigt bort plattan frÄn tanken, blicken föll genast pÄ den numera mycket torra och platta tÀtningen
KÀllan lokaliserad! TyvÀrr verkar det inte direkt vara en hyllprodukt, troligtvis pÄ grund av Freewindens Älder och exklusivitet i Sverige
BestÀllde istÀllet o-ringar i lÀmplig storlek och hÄller nu tummarna för att en av dem tÀtar schysst. En sista utvÀg blir packning pÄ tub - vill helst slippa det men nöden har ingen lag!

Till rÄga pÄ allt brann sÀkringen till Scooterns brÀnslepump TÀnkte mest ta en svÀng med scootern för att hÄlla abstinensen stÄngen - nu blev det istÀllet vÀrldens antiklimax och humöret dalade till en för dagen my lÀgsta nivÄ!

View attachment 526907

Är den sprucken? LĂ€gg annars pĂ„ lite silicon-olja, lĂ„t den svĂ€lla upp, och klĂ€m tillbaka den. HĂ„ller nog dagen ut

Är den sprucken? LĂ€gg annars pĂ„ lite silicon-olja, lĂ„t den svĂ€lla upp, och klĂ€m tillbaka den. HĂ„ller nog dagen ut

Sprucken och torr, tĂ€nkte inte pĂ„ att lĂ„ta den bada i silikon olja đŸ€” Vill dock fixa "för evigt" sĂ„ att jag slipper tĂ€nka pĂ„ just den tĂ€tningen i framtiden :)

DÄ sÄ. Nu kan alla ni med flercylidriga plastraketer ge er ut pÄ E4an och gasa pÄ sÄ det knakar i handleden. En matsked smör med en liten snapps innan stÀvjar artrosen och mjukar upp ligamenten sÄ ni inte strÀcker handleden, efter den lÄnga kalla vintern.

IMG_7708.JPG

IMG_7707.JPG

Awesomes tuff dÀr, Danne. LÄt mig stÀlla min hoj i samma vÄrsol och dubbla glÀdjen med Àventyret.

IMG_7710.JPG

Mellan Hallunda och VÀllinge, mobilen surrar till - "Styrelsemöte kl 18!" .. nnghhaaahhhb..bb... Det blev en kort och kall rull till SödertÀlje och tillbaka pÄ smÄvÀgarna.

Extraljusramp monterades i befintliga skruvhĂ„l đŸ˜± Man kan nĂ€stan tro att fĂ€stena Ă€r mĂ„tt tillverkade för Freewinden (den ser sned ut pĂ„ bilden men Ă€r helt rak)
Gör otroligt stor skillnad trots att den varken Àr stor eller dyr!

Tycker att det Ă€r vĂ€ldigt lite grus ute pĂ„ vĂ€garna jĂ€mfört med de senaste Ă„ren. Lite hĂ€r och lite dĂ€r, inga stora drivor eller lĂ„nga sjok av grus... ÄndĂ„ lite lĂ€skigt med fukten pĂ„ morgonen och allt damm som yrt runt - kanske Ă€r halt, kanske inte Ă€r halt đŸ€” - BĂ€verhyddan kör sjuuukt lĂ„ngsamt i cirkulationerna och i tvĂ€ra svĂ€ngar pĂ„ morgonen đŸ«Ł

View attachment 526809
LĂ€nk till Extraljusrampen ! LĂ€t mycket intressant !

Snabb analys - lĂ€ckage frĂ„n tankens undersida i bakkant đŸ˜± LĂ€tt Ă„ngest! Höll tummarna för att det inte skulle vara en spricka eller liknande i plasten.
Började riva isĂ€r allting och det sĂ„g sjukt mörkt ut ett tag, till synes kom bensinen frĂ„n en av skruvarna som hĂ„ller den bakre fĂ€stbygeln â˜č
Höll andan i minst tvĂ„ sekunder innan jag kunde se att en droppe sakta letade sig fram. Under en mycket djup utandning insĂ„g jag att lĂ€ckaget kom ifrĂ„n den lilla plattan med anslutningarna för överfyllnad/luftning av tanken 🎉
Lossade de tvĂ„ skruvarna och tog försiktigt bort plattan frĂ„n tanken, blicken föll genast pĂ„ den numera mycket torra och platta tĂ€tningen đŸ€˜
KĂ€llan lokaliserad! TyvĂ€rr verkar det inte direkt vara en hyllprodukt, troligtvis pĂ„ grund av Freewindens Ă„lder och exklusivitet i Sverige đŸ€Ł

Till rĂ„ga pĂ„ allt brann sĂ€kringen till Scooterns brĂ€nslepump 😡 TĂ€nkte mest ta en svĂ€ng med scootern för att hĂ„lla abstinensen stĂ„ngen - nu blev det istĂ€llet vĂ€rldens antiklimax och humöret dalade till en för dagen my lĂ€gsta nivĂ„!

View attachment 526907
Förhoppningsvis O-ringar av Nitril eller Vitongummi ....

Det .. verkar finnas en jÀttemysig motorpark norr om Botkyrka, strax ovanför Ekerö ute i MÀlaren pÄ Lovön. Dom har olika 'challenges' med labyrinter och smÄhinder, flertalet endurovarianter, skogsbanor och lÄnga rakor för dragracing. NÄn som varit hÀr?

View attachment 526768

View attachment 526769

Om dom har en mack, och sÀljer korv och glass i nÀrheten sÄ Àr det hÀr jag kommer hÀnga i sommar.

View attachment 526770
Japp, jag har kört dÀr. KÀnde mig som en kung!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I Är var det 52a gÄngen Cus...

Gotland Ring Bike Week Ž26 gÄr mot deltagarrekord!

Med en mÄnad kvar Àr det gl...

FrĂ„n familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor vĂ€xlar upp

I motorvÀrlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ÀndÄ?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show pÄ lördag!

PĂ„ Sveriges nationaldag, nu...

Bilder frÄn DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-mĂ€rke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, vÀlbokat trots turbulens i bolaget!

Det Àr med glÀdje vi pratar...

Back