VÄrruset och lyckan över fint vÀder grusades av en mycket pikant doft av bensin som spred sig över entren...
En liten pöl under Freewinden hjÀlpte mig till en snabb slutsats om vart doften kom ifrÄn.
Snabb analys - lÀckage frÄn tankens undersida i bakkant

LÀtt Ängest! Höll tummarna för att det inte skulle vara en spricka eller liknande i plasten.
Började riva isÀr allting och det sÄg sjukt mörkt ut ett tag, till synes kom bensinen frÄn en av skruvarna som hÄller den bakre fÀstbygeln

Tömde tanken sÄ gott det gick, lyfte av, tolkade rent och nog fan rann det lÀngs bygeln...
StÀllde upp tanken pÄ högkant och torkade av allting ordentligt. Noterade att byggeln sitt skruvad i gjutna hylsor, troligtvis drygt att tÀta ett lÀckage dÀrifrÄn!?
Lyfte den rengjorde tanken över huvudet och vinklade den till samma vinkel som den Àr monterad pÄ hojen.
Höll andan i minst tvÄ sekunder innan jag kunde se att en droppe sakta letade sig fram. Under en mycket djup utandning insÄg jag att lÀckaget kom ifrÄn den lilla plattan med anslutningarna för överfyllnad/luftning av tanken

Lossade de tvÄ skruvarna och tog försiktigt bort plattan frÄn tanken, blicken föll genast pÄ den numera mycket torra och platta tÀtningen

KÀllan lokaliserad! TyvÀrr verkar det inte direkt vara en hyllprodukt, troligtvis pÄ grund av Freewindens Älder och exklusivitet i Sverige

BestÀllde istÀllet o-ringar i lÀmplig storlek och hÄller nu tummarna för att en av dem tÀtar schysst. En sista utvÀg blir packning pÄ tub - vill helst slippa det men nöden har ingen lag!
Till rÄga pÄ allt brann sÀkringen till Scooterns brÀnslepump

TÀnkte mest ta en svÀng med scootern för att hÄlla abstinensen stÄngen - nu blev det istÀllet vÀrldens antiklimax och humöret dalade till en för dagen my lÀgsta nivÄ!
View attachment 526907