Däcktryck Blackbird

Har inte för mig att jag ändrade. Tror det var 2,9 både bak o fram eller?
Tycker den var ganska känslig med lite för lågt däcktryck vid lite hårdare körning. En ganska tung hoj som då blev lite vinglig.
Men smaken är som baken .... kan också bero på vilka däck man använder.
Är inte heller någon Rossi, men typ i medelgruppen.
Körde två ggr på stor bana tror jag. Tror jag hade Pilot Road ena ggr o beg Supersorsa andra ggr.

Önskade jag hade haft tid att prova med tailraiser o se om den blev mer kvickstyrd.

Den största nackdelen är att fotpinnarna tar i i varenda kurva. Akta så du inte klämmer fast fötterna.

Körde med en kille på en turbotrast och jag är inte säker på att man har någon nytta annat än på rakan med den extra effekten.

Har inte för mig att jag ändrade. Tror det var 2,9 både bak o fram eller?
Tycker den var ganska känslig med lite för lågt däcktryck vid lite hårdare körning. En ganska tung hoj som då blev lite vinglig.
Men smaken är som baken .... kan också bero på vilka däck man använder.
Är inte heller någon Rossi, men typ i medelgruppen.
Körde två ggr på stor bana tror jag. Tror jag hade Pilot Road ena ggr o beg Supersorsa andra ggr.

Önskade jag hade haft tid att prova med tailraiser o se om den blev mer kvickstyrd.

Den största nackdelen är att fotpinnarna tar i i varenda kurva. Akta så du inte klämmer fast fötterna.

Körde med en kille på en turbotrast och jag är inte säker på att man har någon nytta annat än på rakan med den extra effekten.

Tänkte prova en gång innan jag lyfter häcken på hojen, för att se om det blir någon skillnad. Många förordar ju en distans. Bra tips om fotpinnarna. Om inte annat kanske lite av det problemet försvinner om man lyfter bakdelen?

När du höjer tar kåpan i istället..
Det gjorde min iaf. Men var lugn, har man inte skrapade fotpinnar e man inte cool.
Ett tips är att regga dig HÄR. dom killarna har bra koll på det där.

Själv körde jag med 2,4 har jag för mig.

Kör hårt!! :yoparty

Jag slipade nästan ned mina muttrar på spröten (fotpinnarna) efter två körningar. Känns coolt, men de skrapar i väldigt tidigt.
Lite som raggarbilarnas parkeringsspröt.

Växla på bankörning är den dock bättre på - i med 3an o kör på den utom på rakan, ev 2an i skarpare svängar, med risk för släpp. :tummenupp

Silvervargen sade: Ni som kör BB, vilket däcktryck brukar ni ha på bana?

Med gatdäck kan du släppa ut 0,3-0,4 bar på långsammare banor, eller kallare väderlek.

Kör du med originaltryck, vilket kan vara helt ok, så är det inte säkert att du får upp tempen riktigt på gocartbana, medan du lätt får upp tempen på storbana.

Med racedäck gälle helt andra regler och tryck.

När du höjer tar kåpan i istället..
Det gjorde min iaf. Men var lugn, har man inte skrapade fotpinnar e man inte cool.
Ett tips är att regga dig HÄR. dom killarna har bra koll på det där.

Själv körde jag med 2,4 har jag för mig.

Kör hårt!! :yoparty

Kåpan?
Vare sig mina fotpinnar eller kåpa tar i.
Hojen höjd med distans, bakstöten bytt till en Hyperpro.
Framgaffeln kittad med andra fjädrar (skall ses över i vinter, alternativt bytas till en ZX12-gaffel).
Jag kör relativt fort på storbana, och EN gång har höger fotpinne tagit i.

Tar pinnarna i - hänger ni inte ut tillräckligt! ;)

Last edited:
Silvervargen sade: Ni som kör BB, vilket däcktryck brukar ni ha på bana?

Med gatdäck kan du släppa ut 0,3-0,4 bar på långsammare banor, eller kallare väderlek.

Kör du med originaltryck, vilket kan vara helt ok, så är det inte säkert att du får upp tempen riktigt på gocartbana, medan du lätt får upp tempen på storbana.

Med racedäck gälle helt andra regler och tryck.

Kåpan?
Vare sig mina fotpinnar eller kåpa tar i.
Hojen höjd med distans, bakstöten bytt till en Hyperpro.
Framgaffeln kittad med andra fjädrar (skall ses över i vinter, alternativt bytas till en ZX12-gaffel).
Jag kör relativt fort på storbana, och EN gång har höger fotpinne tagit i.

Tar pinnarna i - hänger ni inte ut tillräckligt! ;)

Var det stor skillnad med byte av fjädrar, dämpare samt höjning. Har inte provat Birden på bana, men kört tidigare. Storbana.

Jag körde 2.3 fram o bak på bana med Metzeler Roadtec Z6.

Min är höjd 40 mm med tailriser, den tar i både fotpinnar och kåpa, har ett manligt skrapmärke på höger kåpa :o)

Men ett tips är att inte ha fotpinnen i hålfoten utan ha den under tårna, då får du en annan knävinkel, kommer längre ut i hänget och kan räta upp hojen lite mer i oförändrad hastighet.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back