CR500 på gatan

Stora tvåtaktare är något speciellt.

Saknar min KTM 380SX. Långsammast på banan - men med störst flin av alla. :yoparty
 
Ja jäklar i de. Sån där har jag haft behövs inte direkt mkt varv på den för att få resning. (Fritt tolkat) :tungan
 
Helt seriöst är det nog hälsosammare att äga en literhoj än den där besten.
Undrar om dom drevar om dom något för gatan, måste ju vara helt vansinnigt vild annars?
 
Helt seriöst är det nog hälsosammare att äga en literhoj än den där besten.
Undrar om dom drevar om dom något för gatan, måste ju vara helt vansinnigt vild annars?

Jag har inte den blekaste, har aldrig kört en cr500 men skulle kunna tänka mig att man tar bort en klase kugg bak för att det skå gå "SMOOTH på väg :hihi
 
Konstigt att ingen dragit en harang om hur kassa 2-t är, gissar att den kommer.

Ok då jag gör det väl!

Nackdelar:

Svårstartad.
Svårhanterad effekt.
Kort effektband.
Börjar bli svårt att hitta delar.
Alla vill provköra.
Extra stygg på däcken.
För lite effekt rakt fram på isen.
Vibrerar utav helvete.
Man luktar moped efter ett körpass.
Trimmar man så börjar lamellerna slira.
Ingen rörlig avgasport.
Lätt att slå runt på de 4 första växlarna (14-40 drev)
Kawasaki KX500 ska enligt ryktet vara vassare.
Maico 700 -11 har 90whp vilket är mycket mera än CR500.
Miljösvin.
Med mera.

Här är dessutom en skogstomte som byggt en AF av "spillvirke"

http://forum.soe.se/showthread.php?t=38118

/Christer
 
Ok då jag gör det väl!

Nackdelar:

Svårstartad.
Svårhanterad effekt.
Kort effektband.
Börjar bli svårt att hitta delar.
Alla vill provköra.
Extra stygg på däcken.
För lite effekt rakt fram på isen.
Vibrerar utav helvete.
Man luktar moped efter ett körpass.
Trimmar man så börjar lamellerna slira.
Ingen rörlig avgasport.
Lätt att slå runt på de 4 första växlarna (14-40 drev)
Kawasaki KX500 ska enligt ryktet vara vassare.
Maico 700 -11 har 90whp vilket är mycket mera än CR500.
Miljösvin.
Med mera.

Här är dessutom en skogstomte som byggt en AF av "spillvirke"

http://forum.soe.se/showthread.php?t=38118

/Christer


:skrattaåt:skrattaåt:såjaponken du är bara avis.:D
 
Verkar ändå måttligt snäll.

Jag menar. Den gör ju precis som du vill :D Vill du slanga så gör du det.

Jag vill ha en Maico 700.
 
Verkar ändå måttligt snäll.

Jag menar. Den gör ju precis som du vill :D Vill du slanga så gör du det.

Jag vill ha en Maico 700.


Jag skulle vilja se en Maico 700 motard på gatan, respekt åt den som pallar med en sån som street hoj.

Lite fräckt var det när man kom glidandes förbi några aprilia rs250 på gelleråsens rakor med en Honda 500 motard.

Jag skulle inte vilja äga en igen, nu är det bara mindre maskiner som gäller.
 
Lite dåligt fäste med crossdäck på dammiga spanska vägar :D

Jag bara myser när alla spär på myten om vilken best CR500 måste vara... :) :tummenupp

Jag köpte en i november och kunde köra ett riktigt test för första gången förra veckan. Jag älskar 500'an! Precis som med radfyra på 1000 cc går det att hamna i trubbel fortare än kvickt, framförallt eftersom CR'ens bromsar inte är direkt världsklass... Registret är inte säskilt toppigt vilket är synd. Jag hade gärna sett att den varvade lite mer, men det fattas inte ork! Knixiga backar i skogen tuggar den sig uppför där min gamla 250 hade kroknat.

Min CR är rätt högt växlad och hård i fjädringen så den passar bra på isen. Desto värre var det på smala stigar i skogen. Mest ettans växel och mycket koppling. Killen jag köpte den av hade den till enduro (men insåg snart sitt misstag) :D Jag tyckte ändå att det är kul!
Filmklipp från skogsstigar finns i min youtubekanal men jag lägger upp den som visar hur svårt det är att åka bakhjul :rolleyes: :brinnerup

[YOUTUBE-ID]l8y2yB0Q6Iw[/YOUTUBE-ID]

AF-konverteringen kommer nog att dröja lite. Måste tillverka nya motorfästen och hitta nån som är bra på att svetsa aluminium först och gott om fritid har jag ont om. Läs mer om bygget i mitt garage eller CR500-blogg Motorn ska in i chassit nedan iaf

CR500 - because too much is never enough!
 

Bifogat

  • CRFchassi.jpg
    CRFchassi.jpg
    85.2 KB · Visningar: 160
Last edited:
Verkar ändå måttligt snäll.

Jag menar. Den gör ju precis som du vill :D Vill du slanga så gör du det.

Jag vill ha en Maico 700.

Den är snäll på gatan men det är inte där den hör hemma.

Min YZF250 räcker gott på crossbanan åt de flesta men den känns som en moped med 1hk på gatan. Man undrar om nåt är trasigt och försöker sparka fart med foten.

En CR500 hör hemma på crossbanan och där är den respektingivande för de flesta.
 
Hmm möjligen sant de du säger!
Jag som fått allt om bakfoten kanske?
Söker du nämligen på CR500AF Gen-3
så är mer eller mindre alla bilder på en CR500 med aluram

Iallafall, sökte lite på google, 210hk gav fanskapet!
http://www.trickracing1.com/Twin_CR500.html
shapeimage_2.png

:näsblod

Gokartmotor :Bugar
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top