CR500 på gatan

Och vinnaren är..... CR500 :yoparty Toppeffekt före 6000 rpm....? Ja, då blir det att ändra körteknik tills den är portad... Jag gillar hysterisk toppeffekt och växla en massa / 2t-register :(...

Tvåtaktare varvar generellt mindre än fyrtaktare, tvåtaktarna har även mer vrid, iaf om du jämför samma cylinderstorlek.
Det här får man på skallen för av okunniga, men det beror på en massa människor som bara kört pluttvåtaktare, dvs deras moppe och sedemera 125.a. Sedan jämför de sin gamla 2T 125.a med sin precious 600 4T motardstånka eller litersportis.

Jag har inte haft ngn moppe eller 125.a, däremot flera stora gat- och skogstvåtaktare.

En 1-cyl 500 2T är lite som att köra en vass HD, fast mindre svängmassa i tvåtaktaren. Så att försöka få din hoj att genom portning varva som en fyrtaktstånka är bara dumt. En bra portning ska kanske höja maxeffektvarvtalet med 500 rpm på din hoj. Det tar tid att spola över så stor kolv med 2T, så det är mycket kraft i botten man satsar på. Men det är supernice tycker jag, det bara brakar till, sen är det dags för nästa växel.

Här är en förmoligen rejält portad 500CR hillclimber vars förare mitt motoröra uppskattar ligger mitt i effektpuckeln hela vägen, och trots att den knappast är original så hör du på varvtalet att han ligger ungefär lika lågt i varvtal som killen i förstainlägget. Alltså lägre än vad jag skattar ditt varvtal på isen.

[YOUTUBE-ID]AAVglukuaGY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Så prova att slå ut lite större cirklar på isen, gå upp 1-2 växlar, se till att inget är ivägen... och ge full muff... så ska du få se på fan. :D

Last edited:
Tror min farsa sålde en sån där för x antal år sedan.

Det kommer en gubbe ca 130-140 kg, Riktigt stor.

Testkör kommer tillbaka helt slut o säger, fan va den går bra! men jag trodde faktiskt den skulle gå bättre.

Och Farsan svara, Ja testa köra utan Choke så ska vi se vad du tycker sen :arsele

Man blir ju sugen på cross igen .Hade en Maico500-84 som jag tyckte rörde rätt bra på sej men det var närmare 20 år sen

Jag gillar dina inlägg, sakliga och korrekta. Så tumme upp för det :tummenupp

Jag hade också en cr500 en gång i tiden och precis som jörgen skriver så gjorde man helt fel med körstilen från den. Full smäck tills det inte finns nått mer varv och i med nästa växel, så började motorn kännas trött. Jag var skit besviken till en början.
Men när man ägt den ett tag och suttit ett antal timmar bakom styret så började man haja grejjen med 500cc/2t. Kommer man aldrig upp till de där övervarven så e den skitrolig. Att ligga på långa grusvägar i 30-40km/h på högsta växeln och få den att slanga på nästan tomgångsvarv är mäktigt. växel 1-3 är egentligen helt onödigt. Drevar du dessutom upp den lite för högre toppfart så har man en enormt rolig cykel om man lär sig köra den som den e tänkt på fisvarv.

Last edited:
Du är inte ensam med att ha provat det där:)

//kx500 ägare
Lätt hänt med mycket pulver i motorn :rolleyes: GoPron fångade detta, inklusive mitt garv över hur klantig jag var och hur ful hojen blev utan bakskärm :D
Tyvärr blev ljudet osynkat vid uppladdningen. YT tycks inte gilla mp4
[YOUTUBE-ID]ldDrMXb5jsQ[/YOUTUBE-ID]

Det har funnits annonser ute på Ebay med alu distanser till CRF 450.
Har även funnits elstarts kit :) För oss klena, som inte orkar kicka.

Ujujuj... Fina grejjers det där! :)

Haft YZ250 och KTM 380 "back in the days" och dom gick riktigt bra, men dom klarade inte att hosta upp på bakhjulet från i princip tomgång på fyran vilket en CR 500 gjorde när jag provkörde. KTM'en kunde spotta till ordentligt om man gav den lite mer grundvarv så att säga men 500 2-takt har ett helt vansinnigt gött bottendrag. Riktigt rå och härlig gång alltså! Lite åt 4t 1000-twin-hållet skulle jag vilja hävda, även om erfarenheten av såna inte sträcker sig längre än att jag åkt med. Plus att man antagligen kan dela vikten med en faktor av 2, vilket gör dom ännu najsigare! :)

Håller i alla fall med Jörgen i det att dom som påstår att 2-t måste varvas (det är många det) har aldrig provat "riktiga" 2-taktare!

1993 köpte jag en E-reggad 91:a på Claessons i bromölla, byggde om den till motardhoj med CBR600 -89 hjul, CBR1000 -88 bromsskiva fram, GSX-R 750 -91 bromscylinder, & ett CBR1000 -89 ok fram, bak hade jag orginalbromsen.

Motorn var en ex: Leif Persson Fabriksmotor på 82hk, varvade 7200, orginal var 64,5 hk & 6500varv.

Drevningen var 15/32, hojjen gjorde i Västerås på Bike Weekend 1994 13,50 eller 13,60 på 402m, toppfarten var 214kmh enligt cykeldatorn, gick på bakhjulet runt 180-190 på bara gas = kul som attans

fjädringen var sänkt med 13cm fram och 8cm bak för "bättre" stabilitet i höga farter, de är ju inte riktigt gjorda för dubbla toppfarten.

körde mellan 800-1000mil med denna på gatan med endast ett kolvras efter några få mil, som Claessons stod för (garanti), många oljebyten vart det dock, var aldrig stoppad med denna på gatan så vet ej vad de sagt, men lite småsura hade de varit tror jag då ljudnivån fick hästar på flera 100-meters håll att skingra sig :D

Tävlade i 600B i roadracing med denna, vart bla trea i Hyllinge MS klubbmästerskap 1994. (har kvar bucklan)

Tävlade även i Supermotard 1994, där jag vann danska mästerskapen på Jyllandsring före danska esset Finn Villadsen på en supervass KTM500. (har prischecken på 800dkr) :tummenupp

några bilder fråm gemensamma SM/B/Danska RR på Knutan 1994:

Last edited:
Minns jag.....

Ja, minns jag fel?

Kawasaki H2 Mach IV 750. En sommar var vi kompisar. Känns som den var precis det ni skriver om dessa CR500. Totalt livsfarlig men med en känsla som gjorde att man inte kunde låta bli åka på den. Japanskt bambustaket i högre farter. Dock ett jävla skrammel ur de tre luftkylda cylindrana på rad!

Minnet skulle behövas fräschas upp, men tror att jag kanske inte skulle älska dess avigsidor:mad:, idag! Toyman

Kawasaki H2 Mach IV
Years produced: 1972-1975
Total production: N/A
Claimed power: 74hp @ 6,800rpm
Top speed: 120mph (period test)
Engine type: 748cc
Weight (dry): 205kg (450lb)

CR vs KX...

Måste få "rätta" till lite saker,hehe! :tummenupp
Effektsiffror orginal är alltså ca 55-56 hkr på bakhjulet för orginal CR500 och KX500 inte något annat.
Jag "tror" min KX500 är värst i Sverige med ca 70hkr/70Nm på bakhjulet på 98 oktan och standardförgasare (kolla dynopapper).
(Det finns i USA en som nåt 75hkr på bakhjulet med Lectron 44mm och 102 oktan syremättad soppa).
Men som sagt konsten är att få ett längre register för att göra 500cc tvåtakt körbar..... :va

Bifogat

• kx500 2.jpg
    kx500 2.jpg
    247 KB · Visningar: 86
Mer gat 2t åt folket :yoparty

Har min 380 gatreggad och med motardkit, ap kul!

Skulle gärna testa en 500'a, när jag gick ifrån 300 till 380 så var skillnaden markant.
Kan tänka mej vad 130 cc till skulle göra.

Last edited:
1993 köpte jag en E-reggad 91:a på Claessons i bromölla, byggde om den till motardhoj med CBR600 -89 hjul, CBR1000 -88 bromsskiva fram, GSX-R 750 -91 bromscylinder, & ett CBR1000 -89 ok fram, bak hade jag orginalbromsen.

Motorn var en ex: Leif Persson Fabriksmotor på 82hk, varvade 7200, orginal var 64,5 hk & 6500varv.

Drevningen var 15/32, hojjen gjorde i Västerås på Bike Weekend 1994 13,50 eller 13,60 på 402m, toppfarten var 214kmh enligt cykeldatorn, gick på bakhjulet runt 180-190 på bara gas = kul som attans

fjädringen var sänkt med 13cm fram och 8cm bak för "bättre" stabilitet i höga farter, de är ju inte riktigt gjorda för dubbla toppfarten.

körde mellan 800-1000mil med denna på gatan med endast ett kolvras efter några få mil, som Claessons stod för (garanti), många oljebyten vart det dock, var aldrig stoppad med denna på gatan så vet ej vad de sagt, men lite småsura hade de varit tror jag då ljudnivån fick hästar på flera 100-meters håll att skingra sig :D

Tävlade i 600B i roadracing med denna, vart bla trea i Hyllinge MS klubbmästerskap 1994. (har kvar bucklan)

Tävlade även i Supermotard 1994, där jag vann danska mästerskapen på Jyllandsring före danska esset Finn Villadsen på en supervass KTM500. (har prischecken på 800dkr) :tummenupp

När jag var yngre så var jag och min pappa och tittade på roadracing på Knutstorp. Kommer fortfarande ihåg att det fanns en hoj som inte såg alls ut som alla andra hojar. Den såg ut som en cross som inte hade en suck i slutet på rakan. Men som bara blåste om alla andra så fort det svängde. Kanske var du jag blev så imponerad av. :tummenupp

\Masonit

Mer foto eller info? :Bugar

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!