Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och vinnaren är..... CR500Toppeffekt före 6000 rpm....? Ja, då blir det att ändra körteknik tills den är portad... Jag gillar hysterisk toppeffekt och växla en massa / 2t-register
...
Tvåtaktare varvar generellt mindre än fyrtaktare, tvåtaktarna har även mer vrid, iaf om du jämför samma cylinderstorlek.
Det här får man på skallen för av okunniga, men det beror på en massa människor som bara kört pluttvåtaktare, dvs deras moppe och sedemera 125.a. Sedan jämför de sin gamla 2T 125.a med sin precious 600 4T motardstånka eller litersportis.
Jag har inte haft ngn moppe eller 125.a, däremot flera stora gat- och skogstvåtaktare.
En 1-cyl 500 2T är lite som att köra en vass HD, fast mindre svängmassa i tvåtaktaren. Så att försöka få din hoj att genom portning varva som en fyrtaktstånka är bara dumt. En bra portning ska kanske höja maxeffektvarvtalet med 500 rpm på din hoj. Det tar tid att spola över så stor kolv med 2T, så det är mycket kraft i botten man satsar på. Men det är supernice tycker jag, det bara brakar till, sen är det dags för nästa växel.
Här är en förmoligen rejält portad 500CR hillclimber vars förare mitt motoröra uppskattar ligger mitt i effektpuckeln hela vägen, och trots att den knappast är original så hör du på varvtalet att han ligger ungefär lika lågt i varvtal som killen i förstainlägget. Alltså lägre än vad jag skattar ditt varvtal på isen.
[YOUTUBE-ID]AAVglukuaGY&feature=related[/YOUTUBE-ID]
Så prova att slå ut lite större cirklar på isen, gå upp 1-2 växlar, se till att inget är ivägen... och ge full muff... så ska du få se på fan.

Last edited: