CR500 på gatan

Hehe, kul att se en sådan film :) En sån flashback jag fick till den tiden för några år sedan som jag körde rundor på en KTM 500 -91 tvåtaktscross som jag enduroreggade och körde nästan enbart på gata med. 10 varv på crossbanan och 30 mil på gata i veckan under den tiden jag hade den så det blev mest gata. Fan vad soppa den drog och fan vad trött man blev i hela kroppen efter en runda. Och fan vad den gick... slangade på halvgas oavsett växel men att bromsa inför kurvorna på slingrande asfaltsvägar var spännande. Motorn var fan så mycket bättre än bromsarna :rolleyes: Såldes tyvärr för några år sedan alldeles för billigt, men det var hemskt vad sugen jag blev på att göra det igen när jag såg den filmen. Wheeliebenägenheten och ljudet är precis samma! Känns ju precis som då. Förutom att utsikten var över en vit framskärm.

Mr. Burton, du har nog gjort dig skyldig till att min fru måste övertygas om att min plånbok måste bli tunnare. Och det är fan inte lätt :gnissla

Haha jag misstänkte att den här tråden skulle väcka ett och annat ha begär.
Inte så konstigt, jag blev själv förbannad sugen :D
Synd att jag måste punga ut med stålar för en bil, annars hade det lätt blivit en CR500 :)

Last edited:
Registret är inte säskilt toppigt vilket är synd. Jag hade gärna sett att den varvade lite mer, men det fattas inte ork! [/B]

Håller med om det här. Jag har kört en CR 500 på is och blev inte imponerad alls. När det började bli roligt var det dax att växla.

Ok då jag gör det väl!

Nackdelar:

Svårstartad.
Svårhanterad effekt.
Kort effektband.
Börjar bli svårt att hitta delar.
Alla vill provköra.
Extra stygg på däcken.
För lite effekt rakt fram på isen.
Vibrerar utav helvete.
Man luktar moped efter ett körpass.
Trimmar man så börjar lamellerna slira.
Ingen rörlig avgasport.
Lätt att slå runt på de 4 första växlarna (14-40 drev)
Kawasaki KX500 ska enligt ryktet vara vassare.
Maico 700 -11 har 90whp vilket är mycket mera än CR500.
Miljösvin.
Med mera.

Här är dessutom en skogstomte som byggt en AF av "spillvirke"

http://forum.soe.se/showthread.php?t=38118

/Christer

Ser ut att vara kul på isen.:tummenupp Men som gammal ägare av diverse större tvåtakts qvarnor så tycker jag hojen körs ovanför sitt effektområde stora delar av körningen på isen. Det där riktiga 2T500-draget ligger ju längre ned. Ligger man så där högt upp har många 500cc tappat andan, motorn bara vibrerar, sliter lager och kolv, och skjuter inte på som den ska. Killen i filmen i förstainlägget har en utsökt känsla för rätt växel på stor tvåtaktscross tycker jag.

Är det verkligen ordning på motorn i din film? Den verkar trött för att vara 500cc tycker jag:va

Last edited:
Hmm möjligen sant de du säger!
Jag som fått allt om bakfoten kanske?
Söker du nämligen på CR500AF Gen-3
så är mer eller mindre alla bilder på en CR500 med aluram

Iallafall, sökte lite på google, 210hk gav fanskapet!
http://www.trickracing1.com/Twin_CR500.html
shapeimage_2.png

Denna motor ska tydligen aldrig varit i drift eller rent av vara en bluff sägs det på div Amerikanska forum.

Men visst ser den cool ut.:yoparty

/Christer

Denna motor ska tydligen aldrig varit i drift eller rent av vara en bluff sägs det på div Amerikanska forum.

Men visst ser den cool ut.:yoparty

/Christer

Det kördes ju en del dragracing med sk Folan-motorer på 80-90-talet. Tror även den motorn användes i sidvagnscross. Den Folan-motor jag menar bestod av 2 st 500cc 2T vätskekyla HVA. Gick rätt bra.

Ser ut att vara kul på isen.:tummenupp Men som gammal ägare av diverse större tvåtakts qvarnor så tycker jag hojen körs ovanför sitt effektområde stora delar av körningen på isen. Det där riktiga 2T500-draget ligger ju längre ned. Ligger man så där högt upp har många 500cc tappat andan, motorn bara vibrerar, sliter lager och kolv, och skjuter inte på som den ska. Killen i filmen i förstainlägget har en utsökt känsla för rätt växel på stor tvåtaktscross tycker jag.

Är det verkligen ordning på motorn i din film? Den verkar trött för att vara 500cc tycker jag:va

Körning på blank/oplogad is suger egentligen det blir bara planlöst irrande och matande av växlar hela tiden.:rolleyes:

Motorn har ny cylle, kolv mm och den går jämnt med en annan likvärdig moddad CR500 med 15kilo lättare förare på. Lite fett vet jag att den går eftersom det var lite varmare denna dag än bestyckningen är ämnad för.

Betänk att bitvis i filmen så går det 140-150km/h (14-40 drev) och upplevelsen på blankis blir ju inte riktigt samma som vid bankörning med vallar & andra hojar som referenser mm. Svängen jag gör runt ön är ca 2km lång.

Blåset ska dock bytas mot en mera högvarvig variant (så högvarvig en 500 nu blir).

Jag upplever mig bli passagerare ganska snabbt ur svängarna (men det är jag det) men visst på rakorna så skulle det gått kunna vara mera drag kanske 100hk till egentligen.

Men visst,,,det kan hända att den inte går som den ska!?

Jag måste säga att det är ganska "skillat" av dig att avgöra effektkurvan med tanke på ljudkvaliten! :)

/Christer

Last edited:
Körning på blank/oplogad is suger egentligen det blir bara planlöst irrande och matande av växlar hela tiden.:rolleyes:

Motorn har ny cylle, kolv mm och den går jämnt med en annan likvärdig moddad CR500 med 15kilo lättare förare på. Betänk att bitvis i filmen så går det 140-150km/h (14-40 drev) och upplevelsen på blankis blir ju inte riktigt samma som vid bankörning med vallar & andra hojar som referenser mm. Svängen jag gör runt ön är ca 2 km lång.

Blåset ska dock bytas mot en mera högvarvig variant (så högvarvig en 500 nu blir).

Jag upplever mig bli passagerare ganska snabbt ur svängarna (men det är jag det) men visst på rakorna så skulle det gått kunna vara mera drag kanske 100hk till egentligen.

Jag måste säga att det är ganska "skillat" av dig att avgöra effektkurvan med tanke på ljudkvaliten! :)

/Christer

Naturligtvis kan jag inte avgöra effektkurva vi en YT-snutt. Men tändfrekvensen hörs ju. Jag tycker bara att motorn låter som den varvas "over the top" på isen, en 500cc låter ju mer "glad" när den är på kammaren. Det ska vara svårt att öht få grepp att ge fullt med en 500 utan finndubb. Men kanske går fortare än det ser ut. Du intygar ju att den går som den ska.

Edit.
Sorry, jag har blandat ihop hojar, det var K-Mans isrulle med 500 2T tidigare i tråden jag menade. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5094011&postcount=37
Inte din cykel. Jag har inte sett ngn film på din hoj. Sorry! :krama

Last edited:

Motorn har ny cylle, kolv mm och den går jämnt med en annan likvärdig moddad CR500 med 15kilo lättare förare på. Lite fett vet jag att den går eftersom det var lite varmare denna dag än bestyckningen är ämnad för.

Betänk att bitvis i filmen så går det 140-150km/h (14-40 drev) och upplevelsen på blankis blir ju inte riktigt samma som vid bankörning med vallar & andra hojar som referenser mm. Svängen jag gör runt ön är ca 2km lång.

Men visst,,,det kan hända att den inte går som den ska!?

/Christer

Nu är väl detta den motor som boost portat med durationer som en 250 men jag tycker som Jörgen att det låter som väl höga varvtal. Och nåt matande av växlar ska verkligen inte behövas på en 500, den ska dra allt vad du önskar redan från en bra bit under vridmomenttoppen.

Lyssna t.ex på denna från US GP 500
[YOUTUBE-ID]ckIL_bMVf3c[/YOUTUBE-ID]

Dessa motorer är långt ifrån standard men ändå ligger dessa förare och drar ca 2000 rpm längre ner i registret än vad du gör.

Dessutom gynnas åkningen av högre växlar genom att hojen går stabilare.

Jag kanske har fel men jag föreslår att du testar lite högre växlar nästa gång du ska ut och köra.

Sorry, jag har blandat ihop hojar, det var K-Mans isrulle med 500 2T tidigare i tråden jag menade.

oj... jag gjorde visst samma misstag...

Sorry krokodilen!

Last edited:
Hehe ok så kan det bli! :) Är det filmen när K-man åker lössnö med en KTM 380 ni menar eller är jag ute och cyklar nu?

Btw: 500:a motorn Boost portade fick för sig att begå självmord någon halvtimme efter uppstart. Avgasbron sprack och hade lite intimt umgänge med kolven.

Vi är ett gäng som ska åka på lördag ska försöka fixa en "onboard" film på min 500:a då.

Ang att mata växlar så är det precis så det blir oavsett vad man än har för hoj eftersom det inte finns någon linje att följa utan plogad slinga. Det enda man kan variera i körningen är ju upp och ner i hastighet.

Jag tröttnar på snö och blankisåka efter 10minuter.

Sätta ut granris att åka runt är en lösning.

Jaga det perfekta varvet (som aldrig infinner sig) det är vad det handlar om eller slåss med polaren om ingången till nästa kurva.

/Christer

Hehe ok så kan det bli! :) Är det filmen när K-man åker lössnö med en KTM 380 ni menar eller är jag ute och cyklar nu?

Btw: 500:a motorn Boost portade fick för sig att begå självmord någon halvtimme efter uppstart. Avgasbron sprack och hade lite intimt umgänge med kolven.

Vi är ett gäng som ska åka på lördag ska försöka fixa en "onboard" film på min 500:a då.

Ang att mata växlar så är det precis så det blir oavsett vad man än har för hoj eftersom det inte finns någon linje att följa utan plogad slinga. Det enda man kan variera i körningen är ju upp och ner i hastighet.

Jag tröttnar på snö och blankisåka efter 10minuter.

Sätta ut granris att åka runt är en lösning.

Jaga det perfekta varvet (som aldrig infinner sig) det är vad det handlar om eller slåss med polaren om ingången till nästa kurva.

/Christer

Nej jag menade filmen med 500cc i det inlägget jag länkade till i mitt förra inlägg under "Edit"

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026