CR500 på gatan

Denna motor ska tydligen aldrig varit i drift eller rent av vara en bluff sägs det på div Amerikanska forum.

Men visst ser den cool ut.:yoparty

/Christer

Här har ni en CR500 baserad 2l v4 motor istället i så fall in action...

[YOUTUBE-ID]Ceeyrmn2Pj4[/YOUTUBE-ID]

hittade den bland K-mans favoriter på tuben... :D

Här har ni en CR500 baserad 2l v4 motor istället i så fall in action...

[YOUTUBE-ID]Ceeyrmn2Pj4[/YOUTUBE-ID]

hittade den bland K-mans favoriter på tuben... :D

Kul bygge.
Men varför ens bänka en sån motor med det där avgassystemet.:va Men testet kanske bara var avsett som en första funktionskontroll på att motorn funkade bra rent mekaniskt.

Last edited:
Tror de står kommentarer i tuben med samma sak om avgassystemet är helt värdelöst... :D

"Nice, but the exaust is very bad designed for a two strokes engine! you lost over 40% of the theorical global efficiency just because you can't have the return of the shock wave into the cynlinders! The Exaust must be seperated!"

Iofs bänkade dom den enligt vad den som laddat upp klippet skrivit men de är ju bara muppigt om man inte optimerat allt.. då känns de mer som ett funktionstest..

Hehehe fint... använda 500:an som weedwacker eller helt enkelt en jordfräs... Wheelie + spinning rear tyre... :tummenupp

Jag har aldrig ägt nån KTM380, än mindre filmat. Provkörde en rishög som var till salu men inget att ha till det begärda priset.

Trist att höra om ditt motorras Krokodilen. Jag har inte hunnit dit i din tråd på SOE än :)

Är det verkligen ordning på motorn i din film? Den verkar trött för att vara 500cc tycker jag:va
Vad grundar du det på, eller är du ironisk? Jag tycker att den går precis som väntat! Detta är dock enda gången jag kört den 'på riktigt', inte bara provkört snabbt på baksidan av huset och jag har inte provat nån annan CR500 i standardutförande så jag har inget att jämföra med. En KX500 jag testade på asfalt gick rätt jämförbart enligt min :arsele-dynamometer

Jämfört med min gamla RM250 '00 så har CR500'an mycket mer mos i botten- och mellanregister och klarar branta backar mycket bättre men den är inte alls så toppig som mindre 2t (vilket det ska bli ändring på)

Längs smala stigar i skogen så märks det verkligen att det är mycket drag och rätt högt växlat. Det tar fart på en gång trotteln höjs!

Last edited:
Jag har aldrig ägt nån KTM380, än mindre filmat. Provkörde en rishög som var till salu men inget att ha till det begärda priset.

Trist att höra om ditt motorras Krokodilen. Jag har inte hunnit dit i din tråd på SOE än :)

Vad grundar du det på, eller är du ironisk? Jag tycker att den går precis som väntat! Detta är dock enda gången jag kört den 'på riktigt', inte bara provkört snabbt på baksidan av huset och jag har inte provat nån annan CR500 i standardutförande så jag har inget att jämföra med. En KX500 jag testade på asfalt gick rätt jämförbart enligt min :arsele-dynamometer

Jämfört med min gamla RM250 '00 så har CR500'an mycket mer mos i botten- och mellanregister och klarar branta backar mycket bättre men den är inte alls så toppig som mindre 2t (vilket det ska bli ändring på)

Längs smala stigar i skogen så märks det verkligen att det är mycket drag och rätt högt växlat. Det tar fart på en gång trotteln höjs!

Verkade lite seg på filmen bara, men som sagt så kan det ju beror på att den låg över sweet spot i varv, dvs motorn hämmar sig själv. 500:orna tappar ju andan väldigt markant när de kliver ur det varvtalsområde där porttider och kammare funkar.

Jag menar att med rätt växel på en frisk 5002T så ska det på isen i de där farterna bara snärta till om man ger fullgas ngnstans i början av effektkurvan. Det finns liksom inget som klarar att hålla emot i farter under iaf 100-130 km/h. Är det fäste så står hojen rakt upp, är det inte fäste så passerar motorn igenom sitt effektområde på en halv sekund och tappar sedan draget när den springer in i varvtalsväggen. Lite som en turbodiesel.

Inlägget var mest en fundering varför jag tyckte att det såg/lät så segt och varvigt ut på isen. Inte alls meningen att påstå att det är ngt fel på din hoj. Den är asball. Det vore dessutom vansinne av mig att säga ngt tvärsäkert efter en filmsnutt, intrycket beror ju så mycket på kamerainställningar/vinklar, tom ett F1-lopp kan ju se trögt ut på film.

Saknade bara det där roliga björnvridet som inte dök upp, så jag spånade därför om den kanske kördes på fel sida effektpuckeln. Där får man inte så mycket pang för pengarna med 500:a, blir lite som att dra ur en turbobil på låga växlar, "vevaxelvarvtalet springer ifrån turbotrycket". 500:orna måste på liknande sätt få lite motstånd att bita i (hög växel) för att de ska få "upp trycket" i spolning och kammare. Det är då man hänger som en trasa i styret.

Men jag vill inte sitta här och mästra dig. Du kanske har kört mycket 500:a

Last edited:
Lite dåligt fäste med crossdäck på dammiga spanska vägar :D

Jag bara myser när alla spär på myten om vilken best CR500 måste vara... :) :tummenupp

Jag köpte en i november och kunde köra ett riktigt test för första gången förra veckan. Jag älskar 500'an! Precis som med radfyra på 1000 cc går det att hamna i trubbel fortare än kvickt, framförallt eftersom CR'ens bromsar inte är direkt världsklass... Registret är inte säskilt toppigt vilket är synd. Jag hade gärna sett att den varvade lite mer, men det fattas inte ork! Knixiga backar i skogen tuggar den sig uppför där min gamla 250 hade kroknat.

Min CR är rätt högt växlad och hård i fjädringen så den passar bra på isen. Desto värre var det på smala stigar i skogen. Mest ettans växel och mycket koppling. Killen jag köpte den av hade den till enduro (men insåg snart sitt misstag) :D Jag tyckte ändå att det är kul!
Filmklipp från skogsstigar finns i min youtubekanal men jag lägger upp den som visar hur svårt det är att åka bakhjul :rolleyes: :brinnerup

[YOUTUBE-ID]l8y2yB0Q6Iw[/YOUTUBE-ID]

AF-konverteringen kommer nog att dröja lite. Måste tillverka nya motorfästen och hitta nån som är bra på att svetsa aluminium först och gott om fritid har jag ont om. Läs mer om bygget i mitt garage eller CR500-blogg Motorn ska in i chassit nedan iaf

CR500 - because too much is never enough!

Aj Aj Aj .. hur gick det för den stackars hojen ?

Faaaan vad man börjar sakna sin gamla 500:a när man ser detta! Hur wheeeliebenägen moppe som helst. Bara lägga in femman i låg fart och vrida fullt så skakade och frustade den till innan den skickade upp framhjulet i luften:yoparty

Första mötet med en 500:a var när man var 15 år och det vassaste man fått testa var en 125:a... Var helt livrädd för cykeln pga den hårda motorgången och att den inte ville annat än att gå upp på bakhjulet oavsett fart eller växel:D

FY FAN så säger dom att 4T har botten drag 2T till folket!!!!! undrar hur maiko 700 på 90 hp på slangen är??

Hittade dessa 2 effekt kurvor med bl.a. CR500 på...

Första visar en jämförelse mellan CR500 och SV650, förövrigt samma herre som nån bifogade ett tub klipp på som bygger en Räser av en 500:a motor.

CR500vsSV650DYNO.png

Sen de andra diagrammet gör en jämförelse mellan Old-school monstren mot 2010 4-taktare, dom tjockare ojämna linjerna är gamlingarna.

oldvsnew2.jpg

taget från denna tråd: Old-school vs. New School

Var ytterst nära att köpa en CR 500 -91 för ca 10 år sedan, när jag kom med pengarna o skulle hämta den så hade säljaren ångrat sig o skulle behålla den! jävligt surt! men någon gång måste jag bara ha en 500 2t, så är det bara, så jävla brutal!

Hittade dessa 2 effekt kurvor med bl.a. CR500 på...
Och vinnaren är..... CR500 :yoparty Toppeffekt före 6000 rpm....? Ja, då blir det att ändra körteknik tills den är portad... Jag gillar hysterisk toppeffekt och växla en massa / 2t-register :(

Aj Aj Aj .. hur gick det för den stackars hojen ?
Bakskärmen gick av. Ny beställd (249 kr) Den gamla var ändå väldigt repig. Nån hade rivit ovansidan med dubbdäck på nåt vis. :va

Verkade lite seg på filmen bara, men som sagt så kan det ju beror på att den låg över sweet spot i varv...
Ja det gjorde den säkert. Jag växlade inte förrän den tappat draget, det kan jag medge. Ny hoj - jag lär och anpassar mig än.
Samtidigt var det heller inget superfäste. Endurodubb och en del snö på isen så den drog lätt loss på femman om jag ville. Det är riktigt kul med 500 2t! Som när man kör en 1000 cc sporthoj för första gången :)

Tyskstyk? :gnissla

Bifogat

• Fenderless.jpg
    Fenderless.jpg
    144.2 KB · Visningar: 126
Det såldes tydligen en 500AF i Mariestad för någon vecka sedan för 4000:- GDS!! :) Tydligen till någon i mina hemtrakter enligt säljaren!

Annars finns det en stålvagga i Trollhättan och en i Karlstad till salu just nu!

/Christer

Det såldes tydligen en 500AF i Mariestad för någon vecka sedan för 4000:- GDS!! :) Tydligen till någon i mina hemtrakter enligt säljaren!

Annars finns det en stålvagga i Trollhättan och en i Karlstad till salu just nu!

/Christer

4lök?! ehh runt dom summorna kan även jag (min snåle fan) kosta på mig en CR500 :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026