Covid-19 viktig information!

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
För övrigt testade jag mina antikroppar idag igen, en dryg månad efter spruta 2.
Mina spike-antikroppar låg nu på 12 000 IU till skillnad mot 700 efter tillfrisknande.
Om det räckte med 700 för att tillfriskna är det verkligen nödvändigt med 12 000.? Känns som lite "Overkill".
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Om det räckte med 700 för att tillfriskna är det verkligen nödvändigt med 12 000.? Känns som lite "Overkill".
Vissa tillfrisknar utan att bilda några antikroppar alls...
Antikroppar är inte hela immunförsvaret, men de är definitivt väldigt väldigt väldigt viktig del.
Rent generellt (alltså inte varje gång i varje enskilt fall) kan man säga att ju högre nivåer av antikroppar desto bättre skydd.
I ett normalt fungerande immunförsvar går det heller inte tala om FÖR höga nivåer av antikroppar. Våra maskiner mäter upp till 40 000 IU, och det är inte helt ovanligt att vi mäter detta vilket betyder att de i själva verket kan ligga långt över. Detta är definitivt inget problem utan ska snarare ses som ett mycket gott skydd.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vissa tillfrisknar utan att bilda några antikroppar alls...
Antikroppar är inte hela immunförsvaret, men de är definitivt väldigt väldigt väldigt viktig del.
Rent generellt (alltså inte varje gång i varje enskilt fall) kan man säga att ju högre nivåer av antikroppar desto bättre skydd.
I ett normalt fungerande immunförsvar går det heller inte tala om FÖR höga nivåer av antikroppar. Våra maskiner mäter upp till 40 000 IU, och det är inte helt ovanligt att vi mäter detta vilket betyder att de i själva verket kan ligga långt över. Detta är definitivt inget problem utan ska snarare ses som ett mycket gott skydd.
Men om du blev frisk med 700 är inte det ett mycket bra
skydd?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Men om du blev frisk med 700 är inte det ett mycket bra skydd?
Nu är det ju som sagt inte bara antikroppar som utgör immunförsvaret.
Många blir friska med lägre nivåer än mina, det motsäger inte det faktum att högre nivåer av antikroppar generellt sett ger bättre skydd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Se det inte som en prognos. Jag vågar inte extrapolera så långt framåt i tiden. Jag begränsar mig till och säga att det ser starkt oroväckande ut.

Vecka 44 började det skena iväg förra året. Det har redan börjar peka uppåt nu men inte samma derivata som vi hade då.

Det intressant blir ju även hur debatten kommer gå, jag är ju helt övertygad om att skulden under en god tid framöver kommer läggas på de ovaccinerade. Och troligen är det väl därför som man öppnar upp nu trots ökningen.

Lettland stänger ner och naturligtvis läggs skulden på de ovaccinerade.

F-n jag börjar nästan önska att vi får vaccinpass som stänger ute alla ovaccinerade från allt möjligt så kan alla vaccinerade narrativdrivna muppar stå där med sina gamla föräldrar smittade och inte ha någon ovaccinerad att lägga skulden på.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Perfekt då också att "fullvaccinerade" inte behöver testa sig vid symtom fom 1 nov.

Nästa andetag: Titta! Titta! Ni ser väl vilka som blir sjuka.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Perfekt då också att "fullvaccinerade" inte behöver testa sig vid symtom fom 1 nov.

Nästa andetag: Titta! Titta! Ni ser väl vilka som blir sjuka.

Ja, och så kommer hela den svenska smittspridningen minska markant från November.

Dödligheten blir det svårare att komma åt. Men som samhället verkar styras så skulle jag ju inte bli förvånad om SCB helt plötsligt slutar rapportera siffror över dödligheten.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ryssland stänger också ner. Fick reda på det i morse under vårt morgonmöte (han är ryss)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Perfekt då också att "fullvaccinerade" inte behöver testa sig vid symtom fom 1 nov.

Nästa andetag: Titta! Titta! Ni ser väl vilka som blir sjuka.
Är detta "svenska linjen" eller är det ett EU-beslut ?

För egen del tycker jag det är lite märkligt då vaccinering inte tycks skydda mot att bli Covid-19 sjuk.
och är man Covid-19 sjuk kan man ju smitta andra. Eller ?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För egen del tycker jag det är lite märkligt då vaccinering inte tycks skydda mot att bli Covid-19 sjuk.
och är man Covid-19 sjuk kan man ju smitta andra. Eller ?
Vad är det du inte förstår om tanken bakom att vaccinera sig? Hade skrivit en massa annat men det tar vi i eventuellt uppföljning. Ska man bete sig annorlunda om man fått covid19 istället för vanliga säsongsflunsan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det du inte förstår om tanken bakom att vaccinera sig? Hade skrivit en massa annat men det tar vi i eventuellt uppföljning. Ska man bete sig annorlunda om man fått covid19 istället för vanliga säsongsflunsan?
Tanken med att vaccinera sig är väl som vanligt mindre risk blir sjuk.
Och blir man sjuk så blir man mindre sjuk.
Men vad jag inte förstår är att är man vaccinerad så ska man inte längre testa sig vid Covid-19 symptom.
Det har ju för övrigt länge varit den "svenska linjen" man behöver inte testa sig.
Man ska stanna hemma.

Men i Mölndal på ett äldre boende började man på eget initiativ testa all personal (december 2020)
och det var gott om personal utan symptom som kom till jobbet med Covid-19.
Och skickades hem istället för att börja jobba.
Och då fick man slut på smittspridningen bland de gamla.

Och vad jag inte förstår är detta beslutet
man behöver inte testa sig om man är vaccinerad (typ innan jobbet i äldreomsorgen eller sjukvården)
är det ett "svenskt" beslut:
man behöver inte testa sig för Covid-19 om man är vaccinerad innan man börjar jobba på kritiskt jobb
eller är det ett EU-beslut.

Verkar i varje fall inte ännu gälla i MotoGP-depån.
Där ska alla oavsett vaccinering ha ett "nytt" negativt Covid-19 test för att kunna komma in i depån.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men vad jag inte förstår är att är man vaccinerad så ska man inte längre testa sig vid Covid-19 symptom.
Man blir automagiskt testad om symptomen kräver sjukhusvård, det är skillnaden. Istället för att sjuka skall ge sig ut och röra på sig ska man istället ligga kvar under täcket och kontakta 1177 eller 112 vid behov.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man blir automagiskt testad om symptomen kräver sjukhusvård, det är skillnaden. Istället för att sjuka skall ge sig ut och röra på sig ska man istället ligga kvar under täcket och kontakta 1177 eller 112 vid behov.
Vilken skillnad då ????????????????????????????????????????????????????
Det är ju precis som våren 2020. Var på Sahlgrenska för att sy ett finger 8:e maj.
Skyltar på kravallstaketet där första sorteringen till Akuten gjordes
om att Sahlgrenska enbart testade för Covid-19 om det var aktuellt för inläggning.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Testning rekommenderas fortsatt vid symtom för alla ovaccinerade personer från förskoleklass och uppåt som inte nyligen genomgått covid-19. Testning rekommenderas också fortsatt – oberoende av vaccination – för personal inom äldreomsorg, LSS-verksamhet och hälso- och sjukvård samt äldreomsorgstagare, äldre inom LSS-verksamhet och vid behov av vård och behandling för misstänkt covid-19.
Fullvaccinerade barn, unga och vuxna och de som nyligen haft covid-19, behöver från och med den 1 november generellt inte testas för covid-19 vid nytillkomna luftvägssymtom eller feber. Som tidigare gäller också att små barn i förskoleåldern (upp till förskoleklass) inte testas.

Så sjuka ovaccade "skall ge sig ut och röra på sig" men inte vaccade?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vilken skillnad då ????????????????????????????????????????????????????
Har ingen aning alls om dina tankegångar. Förrut kunde jag som sjuk åka och testa mig, även om jag inte behövde sjukhusvård. Nu vill man att vaccinerade som känner sig sjuka ska vänta med att åka in (och bli testade) tills de behöver sjukhusvård. Icke-vaccinerade löper ju 5 gånger större risk att drabbas hårdare än vaccinerade.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Finns det inte andra avgränsningar som (bättre)skulle kunna användas om det är risk för att drabbas hårt som avgränsningen syftar till?
Vilka är det man vill ska/inte ska testa sig vid symtom och varför?

Tex.
Alla över 80 år bör testa sig vid förkylningssymtom oavsett vaccinationsstatus.
Alla med underliggande sjukdom bör testa sig vid förkylningssymtom oavsett vaccinationsstatus.
Alla ovaccinerade över 40 år bör testa sig vid förkylningssymtom.

Rekommendationen map att testa sig är olika för en vaccinerad skör 90-åring och en ovaccinerad fullt frisk 10-åring efter 1 nov?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Finns det inte andra avgränsningar som (bättre)skulle kunna användas om det är risk för att drabbas hårt som avgränsningen syftar till?
Vilka är det man vill ska/inte ska testa sig vid symtom och varför?

Tex.
Alla över 80 år bör testa sig vid förkylningssymtom oavsett vaccinationsstatus.
Alla med underliggande sjukdom bör testa sig vid förkylningssymtom oavsett vaccinationsstatus.
Alla ovaccinerade över 40 år bör testa sig vid förkylningssymtom.

Rekommendationen map att testa sig är olika för en vaccinerad skör 90-åring och en ovaccinerad fullt frisk 10-åring efter 1 nov?
Jag gissar att kostnaden är en rätt viktig anledning till att de gjort denna avgränsning. Att de vill undvika den merkostnad det innebär att ha extra upphandlad kapacitet och extra aktörer för att kunna hantera en massa fler människor som uppsöker sjukvården för att bli testade. Billigare då att fokusera på de som redan är under vård, på särskilda boenden och liknande eftersom man där redan behöver ha en baskapacitet som kan administrera och analysera tester. Viktigt att budgetexelarken går ihop.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Barn smittar inte, barn är inte smittdrivande, och nu har helt plötsligt 40% av barnen haft covid.
Jag undrar om Brooklyn fortfarande vidhåller att barn inte är smittdrivande. För det säger Tegnell och Karlsten.

Kanske det bara är lärarnas som har corona-orgier på lärarrummen och sen går ut i klassrummen och smittar de stackars barnen?

”40 procent av barnen har haft covid”​

Joakim Dillner som är professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska Institutet instämmer.

– Folkhälsomyndigheten har uppskattat att 40 procent av barnen i den här åldersgruppen redan har haft covid
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I mars 2020 drev barn inte smitta i särskilt stor utsträckning, vilket då också visades med data.

Först i och med Deltavarianten HT 20 ändrades spelplanen och idag är det i stort endast de yngsta åldersgrupperna som inte är vaccinerade och därmed smittspridande.

Vad är frågan egentligen? Eller tror någon att förutsättningarna inte förändrats?

Titta på den globala utvecklingen…
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur bra skyddar vaccinen då?

Singapore.Ett av världens mest vaccinerade länder.

Välj vilket datum som helst innan respektive puckel och barnen var inte vaccinerade då heller/vaccinerade i ännu mindre utsträckning än nu samt att andelen vaccinerade också var lägre. Har Singapore varit förskonade ifrån deltavarianten fram till september 2021?
Hur förklaras graferna?

1635141132022.png
1635141164515.png
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top