Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
Apropå hur utvecklingen för vaccinationsbevisen kommer se ut framöver och vilken roll de kommer spela...

En nyckel som används för att signera EU:s digitala covidbevis har läckt ut, något som innebär att det nu florerar falska intyg som kan användas för att resa fritt inom unionen.

Den läckta nyckeln sprids via meddelandetjänster som Telegram och det kostar uppemot 3 000 kronor att köpa ett falskt covidbevis på nätet. Några användare har rent av roat sig med att skapa digitala covidbevis för Adolf Hitler, Musse Pigg och Svampbob Fyrkant, rapporterar Bleeping Computer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Apropå hur utvecklingen för vaccinationsbevisen kommer se ut framöver och vilken roll de kommer spela...




Det verkar billigt med 3000kr, husdoktor.se ville ha 4400kr men till slut 17000 kr osv.
Tydligt att som vanligt ökad konkurrens sänker priserna ! :5sure
Göteborg
stor business i Sverige tydligen !
Stockholm
Malmö
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Rätt kul eller inte så kul.
På tv nyss kom facit upp att mycke kunde gjords bättre. Vet själv hur jag visste hur plan från Kina landa i Sverige då i mars 2020. Det mesta var rätt dåligt enligt dom nu 1,5 år senare.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På tv nyss kom facit upp att mycke kunde gjords bättre.
Påstods det vara det slutgiltiga facit för sars-cov-2 dvs att det hela är över eller facit för händelser fram till nu eller facit för händelser i mars 2020? Den enda "missen" man gjort, enligt min mening, att underskatta den korta tid det tog för vaccinen att bli användbara.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
In a yearlong study of 621 people in the U.K. with mild Covid-19, scientists found that their peak viral load was similar regardless of vaccination status, according to a paper published Thursday in The Lancet Infectious Diseases medical journal. The analysis also found that 25% of vaccinated household contacts still contracted the disease from an index case, while 38% of those who hadn’t had shots became infected.

Umeå levererar!
Vaccine effectiveness of BNT162b2 against infection waned progressively from 92% (95% CI, 92-93, P<0·001) at day 15-30 to 47% (95% CI, 39-55, P<0·001) at day 121-180, and from day 211 and onwards no effectiveness could be detected (23%; 95% CI, -2-41, P=0·07). The effectiveness waned slightly slower for mRNA-1273, being estimated to 59% (95% CI, 18-79) from day 181 and onwards. In contrast, effectiveness of ChAdOx1 nCoV-19 was generally lower and waned faster, with no effectiveness detected from day 121 and onwards (-19%, 95% CI, -97-28), whereas effectiveness from heterologous ChAdOx1 nCoV-19 / mRNA was maintained from 121 days and onwards (66%; 95% CI, 41-80). Overall, vaccine effectiveness was lower and waned faster among men and older individuals. For the outcome severe Covid-19, effectiveness waned from 89% (95% CI, 82-93, P<0·001) at day 15-30 to 42% (95% CI, -35-75, P=0·21) from day 181 and onwards, with sensitivity analyses showing notable waning among men, older frail individuals, and individuals with comorbidities.
 

Raderad medlem 51742

Guest


Umeå levererar!
Aningen svårläst när de inte använder handelsnamnen för vaccinen, men tolkar det som att man skall vara glad för att man fått Moderna då det verkar ha det bästa långtidsskyddet av de vaccin som används i Sverige, även om det blev ytterligare snäppet bättre skydd för de som fått första dosen med AstraZeneca och andra dosen med Moderna. Däremot verkar ju AstraZeneca ha ett riktigt dåligt långtidsskydd, vilket ju också kan förklara resultaten i den första artikeln du länkade till, med tanke på att Storbritannien huvudsakligen använt AstraZenecas vaccin.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Påstods det vara det slutgiltiga facit för sars-cov-2 dvs att det hela är över eller facit för händelser fram till nu eller facit för händelser i mars 2020? Den enda "missen" man gjort, enligt min mening, att underskatta den korta tid det tog för vaccinen att bli användbara.
Detta är bara en delrapport, slutrapporten kommer senare.

Jag skulle vilja utvidga/vidareutveckla den missen du tar upp till att man agerat allt för saktfärdigt innan man hade tillräckligt med fakta. Det gjorde att man tappade dyrbar tid och att många människoliv därmed gick till spillo. Man utgick från att det skulle ta lång tid att få fram vaccin istället för att utgå från att man just då inte visste och hade kunnat agera mer resolut inledningsvis för att hålla fler valmöjligheter öppna allt eftersom mer fakta framkom.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag skulle vilja utvidga/vidareutveckla den missen du tar upp till att man agerat allt för saktfärdigt innan man hade tillräckligt med fakta.
Det har ju med grundlagen att göra. Enkelt förklarat i artikeln.

Många länder tog ju till total lockdown - och gör det fortfarande. Kikar man på statistiken så här snart två år efter utbrottet var Sveriges strategi inte helt uppåt väggarna, dvs lagom. ;)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det har ju med grundlagen att göra. Enkelt förklarat i artikeln.

Många länder tog ju till total lockdown - och gör det fortfarande. Kikar man på statistiken så här snart två år efter utbrottet var Sveriges strategi inte helt uppåt väggarna, dvs lagom. ;)
Nu skrev jag ingenstans något om lockdown ;)

Men man hade betydligt tidigare kunnat genomföra de åtgärder som genomfördes först till hösten. Samt smittspårning, testning, beställning av skyddsutrustning och väldigt mycket mer.

En för sent genomförd lockdown (som i många andra länder) är för övrigt rätt meningslös och blir mest en symbolåtgärd.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men man hade betydligt tidigare kunnat genomföra de åtgärder som genomfördes först till hösten.
Vi kan iaf konstatera att det blev dyrköpt att avveckla beredskap man tidigare haft och att man stod där med kallingar och trosor runt fotknölarna - och det är inte den däringa surmulna gubbens fel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har ju med grundlagen att göra. Enkelt förklarat i artikeln.

Många länder tog ju till total lockdown - och gör det fortfarande. Kikar man på statistiken så här snart två år efter utbrottet var Sveriges strategi inte helt uppåt väggarna, dvs lagom. ;)

Det där är ju bara bortförklaringar, vi har en smittskyddslag. Läs den.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Konstigt resultat för barn är ju inte smittdrivande...

Han såg ett starkt samband mellan andelen anställda med barn och antalet smittade äldre.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Konstigt resultat för barn är ju inte smittdrivande...



Kan du av detta dra den insinuerade slutsatsen att barn drev smittan när den kom till Sverige?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du behöver bara svara ja eller nej på frågan. :) Om du vill, jag kan inte kräva något.

Eftersom du är och alltid verkar ha varit starkt kritisk emot vad FHM gjorde och gör så är det väl rimligt att du lägger fram de vid tillfället tillgängliga fakta du anser att de feltolkat alternativt bortsett från där och då.

Exempelvis något som klart visar att barn drev smittan våren 2020. En av de stora utmaningarna för samtliga länder var ju att man då inte alls visste hur viruset beter sig och beslut fattades på andra grunder än rena faktaunderlag - eftersom de inte fanns.

Den starkaste kritiken från kommissionens sida rör väl snarare det faktum att beredskap, organisation och beslutsfattande var bedrövligt, inte att just FHM var kunskapslösa klantarslen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Rimlighetsbedömning i kombination med försiktighetsprincipen.

När barn vid de flesta andra virussjukdomar har en benägenhet att sprida smitta (inte minst pga. deras beteende där social distansering är en utmaning) är det då rimligt att anta att just för denna virussjukdom sprider inte barn smitta, bara för att man för närvarande inte har data som visar på det? Avsaknad av data är inget bevis på att det inte förekommer smittspridning och ännu mindre ett bevis på att barn inte har en benägenhet att sprida smitta ifall det sker ett utbrott. Det rimliga vore snarare att utgå från att barn ÄR smittspridare, innan data framkommer som visar på motsatsen. Med det menar jag inte att man omedelbart skall införa drakoniska åtgärder där man låser in barnen och slänger bort nyckeln, men vilken information man går ut med så att föräldrar kan fatta övervägda beslut är rätt viktigt.

Folkhälsomyndigheten har haft en benägenhet att agera först när de har data som entydigt visar på något. Den strategin fungerar inte i en snabbt utvecklande krissituation. Då krävs ett snabbt agerande, trots bristande data, för att lämna många valmöjligheter öppna. Annars kommer tiden att fatta besluten åt en, vare sig man vill eller inte.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du behöver bara svara ja eller nej på frågan. :) Om du vill, jag kan inte kräva något.

Eftersom du är och alltid verkar ha varit starkt kritisk emot vad FHM gjorde och gör så är det väl rimligt att du lägger fram de vid tillfället tillgängliga fakta du anser att de feltolkat alternativt bortsett från där och då.

Exempelvis något som klart visar att barn drev smittan våren 2020. En av de stora utmaningarna för samtliga länder var ju att man då inte alls visste hur viruset beter sig och beslut fattades på andra grunder än rena faktaunderlag - eftersom de inte fanns.

Den starkaste kritiken från kommissionens sida rör väl snarare det faktum att beredskap, organisation och beslutsfattande var bedrövligt, inte att just FHM var kunskapslösa klantarslen.

Nej, jag kan inte svara bara ja eller nej på en så ospecificerad fråga, som dessutom mest verkar vara en av dina vanliga halmgubbar.

För övrigt misstänker jag att det är ganska meningslöst även om du skulle specificera tydligare.
De flesta kan nog fundera över resultatet från denna undersökning och själva dra sina slutsatser om kausaliteten.

Övriga får väl vänta på att Karlsten förklarar saken.

Att man inte vet något om faran brukar vara en anledning till att agera försiktigt. Och dessutom visste vi en hel del om vad som utspelade sig i Wuhan men det som kineserna behandlade som en riskabel smitta visste Sveriges FoHM bättre om. FoHM visste rent av bättre än vad WHO skrev för information om smittan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo om det bara nu gällde smittspridning. Men folkhälsa är mycket annat som också skall vägas in, särskilt när det är barn inblandade.

Försiktighetsprincipen har tillämpats när det gäller vaccinationer, inte minst pga den kollektiva erfarenheten av svininfluensan 2009.

Sedan var det Regeringen som fattade beslut, och där är kritiken tydligare men eftersom samtliga partier stod bakom så blir den svår att använda som slagträ.

Jag menar att vi skall lägga energin på att lära av detta istället för att försöka hitta någon syndabock, helt enkelt för att alla nog har sin del i kakan. Men kanske minst FHM ändå men tanke på deras uppdrag och förutsättningar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top