Covid-19 viktig information!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så är det nog, och i takt med att pandemin fortsätter kommer det nog att visa sig att det blir som med andra pandemier, dvs antingen har du haft den eller vaccinerat sig mot den. Eller både och, med bättre utfall än annars.
Nja tre förenklade alternativ antingen har du haft den eller vaccinerat sig mot den eller dött av den.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja tre förenklade alternativ antingen har du haft den eller vaccinerat sig mot den eller dött av den.

Antingen har du haft den som ovaccinerad, eller haft den som vaccinerad eller dött av den.

Och några få kommer aldrig ha haft den alls. Själv hoppas jag det hinner komma snällare mutationer innan jag får den.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Antingen har du haft den som ovaccinerad, eller haft den som vaccinerad eller dött av den.

Och några få kommer aldrig ha haft den alls. Själv hoppas jag det hinner komma snällare mutationer innan jag får den.
Och delta är ju riktigt snäll vad jag förstår.
Covid har ju pga "socioekonomiska" faktorer drabbat invandrare till Sverige hårt.
De socioekonomiska faktorerna är bla Rökning, Övervikt, Dålig kondition.
Jag röker inte och tränar regelbundet och överlevde trots fetma.....
så det går att klara sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och delta är ju riktigt snäll vad jag förstår.
Covid har ju pga "socioekonomiska" faktorer drabbat invandrare till Sverige hårt.
De socioekonomiska faktorerna är bla Rökning, Övervikt, Dålig kondition.
Jag röker inte och tränar regelbundet och överlevde trots fetma.....
så det går att klara sig.

Lägg till onyttig näringsfattig kost på din lista.
Delta verkar ha större dödlighet än alfa, runt dubbel tror jag.
Ja, jag hörde på radion för några sedan att det visat sig att personer med god kondition mer sällan får svårare komplikationer.

Vill minnas att det tidigare hävdats att det saknas evidens för den saken även om det förefaller väldigt rimligt att det är en fördel att ha överskottskapacitet för sin syresättning när just andningen drabbas.

Precis som det väl fortfarande saknas evidens för att det hjälper mot covid att äta vitaminer. Ungefär som att vitaminer helt plötsligt sluta hjälpa immunförsvaret.

Sen har vi ju exempel med elitidrottare som drabbats svårt men de som tränar extremt hårt har ju också alltid varit känsligare för sjukdom.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Rimlighetsbedömning i kombination med försiktighetsprincipen.

När barn vid de flesta andra virussjukdomar har en benägenhet att sprida smitta (inte minst pga. deras beteende där social distansering är en utmaning) är det då rimligt att anta att just för denna virussjukdom sprider inte barn smitta, bara för att man för närvarande inte har data som visar på det? Avsaknad av data är inget bevis på att det inte förekommer smittspridning och ännu mindre ett bevis på att barn inte har en benägenhet att sprida smitta ifall det sker ett utbrott. Det rimliga vore snarare att utgå från att barn ÄR smittspridare, innan data framkommer som visar på motsatsen. Med det menar jag inte att man omedelbart skall införa drakoniska åtgärder där man låser in barnen och slänger bort nyckeln, men vilken information man går ut med så att föräldrar kan fatta övervägda beslut är rätt viktigt.

Folkhälsomyndigheten har haft en benägenhet att agera först när de har data som entydigt visar på något. Den strategin fungerar inte i en snabbt utvecklande krissituation. Då krävs ett snabbt agerande, trots bristande data, för att lämna många valmöjligheter öppna. Annars kommer tiden att fatta besluten åt en, vare sig man vill eller inte.
Strålande sammanfattning!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis som det väl fortfarande saknas evidens för att det hjälper mot covid att äta vitaminer. Ungefär som att vitaminer helt plötsligt sluta hjälpa immunförsvaret.
Finland har rekommenderat extra D-vitamin. Att Sverige inte gjort det?
Tja dödstalen talar för sig själv. Som nån Norrbagge sa.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rimlighetsbedömning i kombination med försiktighetsprincipen.

När barn vid de flesta andra virussjukdomar har en benägenhet att sprida smitta (inte minst pga. deras beteende där social distansering är en utmaning) är det då rimligt att anta att just för denna virussjukdom sprider inte barn smitta, bara för att man för närvarande inte har data som visar på det? Avsaknad av data är inget bevis på att det inte förekommer smittspridning och ännu mindre ett bevis på att barn inte har en benägenhet att sprida smitta ifall det sker ett utbrott. Det rimliga vore snarare att utgå från att barn ÄR smittspridare, innan data framkommer som visar på motsatsen. Med det menar jag inte att man omedelbart skall införa drakoniska åtgärder där man låser in barnen och slänger bort nyckeln, men vilken information man går ut med så att föräldrar kan fatta övervägda beslut är rätt viktigt.

Folkhälsomyndigheten har haft en benägenhet att agera först när de har data som entydigt visar på något. Den strategin fungerar inte i en snabbt utvecklande krissituation. Då krävs ett snabbt agerande, trots bristande data, för att lämna många valmöjligheter öppna. Annars kommer tiden att fatta besluten åt en, vare sig man vill eller inte.
Kan bara instämma.
Och den slutsats jag drar är att allt FHM förmedlat har styrts av regeringen enligt principen inget får kosta något.
Vill ni på FHM införa något så måste ni först kunna visa att det är ekonomiskt lönsamt.
Det förklarar tex
och
och förklarar varför snart pensionmässige Tegnel skickats fram. FHM har kommunikatör men ingen med många års arbete framför sig vill förknippas med det som ska sägas på regeringens uppdrag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Senaste data över dödligheten, tre veckors glidande medelvärde.
Den första direkt från scb, den andra med eftersläpning pålagd.
 

Bifogat

  • mortality_211101.png
    mortality_211101.png
    34.9 KB · Visningar: 9
  • mortality_211101_korrigerad.png
    mortality_211101_korrigerad.png
    27.4 KB · Visningar: 9

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finland har rekommenderat extra D-vitamin. Att Sverige inte gjort det?
Tja dödstalen talar för sig själv. Som nån Norrbagge sa.

Ja, du vet väl svaret?

Det finns ingen evidens för att extra D-vitamin hjälper mot just covid. Och även skulle någon hänvisa till en namngiven studie av frågan så finns det andra studier som säger annat. Vilka dessa andra studier är kan dock inte anges...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Coronakommissionens rapport är inte nådig, men Hallengren vet naturligtvis bättre och tycker att dom har fel.
Tegnell, Carlsson, Läfven pensionerar sig. Hallengren sjukskriver sig nog väldigt snart med hänvisning till sin bröstcaner.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, du vet väl svaret?

Det finns ingen evidens för att extra D-vitamin hjälper mot just covid. Och även skulle någon hänvisa till en namngiven studie av frågan så finns det andra studier som säger annat. Vilka dessa andra studier är kan dock inte anges...
Precis som att munskydd inte hjälper mot smittspridning
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Finns lite undersökt kring Covid/vitamin D iaf.

According to our findings, 84.4% of patients with COVID-19 in this study had vitamin D deficiency.

The results indicate that a low 25(OH)D concentration is a contributing factor to COVID-19 severity, which, combined with previous studies, provides a convincing set of evidence.

When mortality per million is plotted against latitude, it can be seen that all countries that lie below 35 degrees North have relatively low mortality. Thirty‐five degrees North also happens to be the latitude above which people do not receive sufficient sunlight to retain adequate vitamin D levels during winter. This suggests a possible role for vitamin D in determining outcomes from COVID‐19.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns lite undersökt kring Covid/vitamin D iaf.






Ja, men Tegnell har läst andra studier som säger annat. Dessvärre vill han inte namnge författare till dessa studier men är ju ändå vår statsepidemiolog och inte någon hobbyeoidemiolog.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan faktiskt inte förstå, eller så har jag helt missat, att det inte pratats mer om sådana enkla preventiva åtgärder? :va
D-vitamin, zink, promenader osv.
Kan FHM ha trott att folk skulle känna sig (ännu mer) säkra om dom tog en D-vitamindos och springa runt som vanligt?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur mycket SKA man ta/hur mycket ska de gå ut med att man ska supplementera? Är nog vanskligt ifrån fhms håll ge en allmängiltig rekommendation.
Har just du brist så kan du behöva tillskott, annars inte. Rent praktiskt så skulle man ju behöva ta blodprov för att få tex d-vitaminstatus för att öht se om man lider av brist och sedan flertalet gånger för att se att dosen man tar är rätt dvs att man landar på rätt nivå.

RDI för just d-vitamin hävdar en del är för lågt satta. Jag tar typ 2500-5000 iu dagligen under vinterhalvåret.

Zink och koppar är antagonister och just dessa verkar inte vara smart överdosera.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur mycket SKA man ta/hur mycket ska de gå ut med att man ska supplementera? Är nog vanskligt ifrån fhms håll ge en allmängiltig rekommendation.
Har just du brist så kan du behöva tillskott, annars inte. Rent praktiskt så skulle man ju behöva ta blodprov för att få tex d-vitaminstatus för att öht se om man lider av brist och sedan flertalet gånger för att se att dosen man tar är rätt dvs att man landar på rätt nivå.

RDI för just d-vitamin hävdar en del är för lågt satta. Jag tar typ 2500-5000 iu dagligen under vinterhalvåret.

Zink och koppar är antagonister och just dessa verkar inte vara smart överdosera.
Tja, kan man gå ut med råd om allt annat så borde väl även detta gå. :)
Tar också över dosen med D-vit men tar lite under dosen med zink.
Detta efter en video av Dr Campbell där han sa att UK gått ut med supplementära råd när man övergått till att tro att alla, förr eller senare, ska få covid.
Borde ändå inte vara så svårt för FHM att gå ut med råd om detta kan tyckas.
Man är väl rädd att behöva betala...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan faktiskt inte förstå, eller så har jag helt missat, att det inte pratats mer om sådana enkla preventiva åtgärder? :va
D-vitamin, zink, promenader osv.
Kan FHM ha trott att folk skulle känna sig (ännu mer) säkra om dom tog en D-vitamindos och springa runt som vanligt?

De som nämnt vitaminer har ju hånats i snart två år.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Finns inga pengar att tjäna på vaccin om lite supplementation funkar som en typ av profylax. Supplement som du kan köpa på närmsta ica.
Den diskursen vill man såklart hålla nere från BP och alla andra som tjäntar broccoli på vaccinen.
Samma sak som gäller för ivermektin.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns inga pengar att tjäna på vaccin om lite supplementation funkar som en typ av profylax. Supplement som du kan köpa på närmsta ica.
Den diskursen vill man såklart hålla nere från BP och alla andra som tjäntar broccoli på vaccinen.
Samma sak som gäller för ivermektin.
Nja, FHM borde nog inte pusha för supplement istället för vaccin utan som komplement till vaccinet.
Ett boostat immunförsvar är bra oavsett om man får covid med eller utan vaccin.
Ska man pusha något istället för vaccin, som man gjort med Ivermektin, behövs helt andra evidens, studier och tester (i alla fall som jag ser det).
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top