Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I alla tider sedan länderna fick dagis och skolor har sjukdomar spridits i huvudsak bland barnen, sedan kommer c19 till världen och då sprids helt plötsligt detta virus inte av eller mellan barn.
Den sanningen gäller i ett drygt år tills viruset muterat och helt plötsligt börjar följa samma fysiska och biologiska mönster som alla andra sjukdomar. Sedan tar det bara ett halvår så har tre gånger så många barn som vuxna hunnit ha covid. Och då har dessutom stor del av tiden varit sommarlov.

I den takten lär ju skolor och dagis ha flockimmunitet lagom till Jul.

Ja det är säkert klart som korvspad för en regimtrogen. För mig som ingenjör är det en anomali jag har väldigt svårt att tro på fram tills jag ser publicerad forskning som styrker den tesen.

I
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Senaste grafen över dödligheten, 21 dagars medelvärde.

Den första direkt från scb, den andra med 4 veckors eftersläpning pålagd.

Ifall någon undrar hur jag tolkar det så tänker jag inte räkna fram standardavvikelsen men tror ändå att allting fortfarande är helt normala svängningar.
 

Bifogat

  • mortality_20211025.png
    mortality_20211025.png
    38.9 KB · Visningar: 15
  • mortality_20211025_korrigerad.png
    mortality_20211025_korrigerad.png
    75.6 KB · Visningar: 14
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I mars 2020 drev barn inte smitta i särskilt stor utsträckning, vilket då också visades med data.

Först i och med Deltavarianten HT 20 ändrades spelplanen och idag är det i stort endast de yngsta åldersgrupperna som inte är vaccinerade och därmed smittspridande.

Vad är frågan egentligen? Eller tror någon att förutsättningarna inte förändrats?

Titta på den globala utvecklingen…
Nej toppen var ju redan nådd i Mars 2020 !
Citat: "
Då skulle det värsta kunna vara över?

– Ja. Har vi lite tur så slipper vi det i fortsättningen. Men vi vet inte, man får nästan ta det en dag i taget, säger Anders Tegnell.
slut Citat
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
En i bekantskapskretsen tog den andra jabben 2021-09-11. Vaccinationsbeviset utfärdat av E-hälsomyndighten giltig t o m 2022-04-24.Vad händer sedan framgår inte av vaccinationsbeviset.

Han ser det som att han måste ta "jabben" igen för att få ett nytt vaccinationsbevis.

"Foliehattarna" har i så fall rätt som sade redan på ett tidigt stadium att det kommer inte att räcka med en till två doser. Det kan bli 3-6 doser eller fler.

Men det kanske förlängs per automatik när FHM vet mer.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Rimligtvis behöver det finnas en bortre tidsgräns för hur länge beviset är giltigt, särskilt med tanke på att det utfärdats innan man med tillräckligt stor säkerhet kan säga hur långvarigt skydd vaccinet ger.

Det som händer sedan bör väl vara något av följande:

1. Det visar sig krävas ytterligare doser för att få tillräckligt skydd och man kan då få förlängd giltighet på beviset om man tar en tilläggsdos
2. Vaccinet visar sig ge tillräckligt långt skydd med två doser, men vaccination bedöms fortfarande ha avgörande betydelse för att minska smittspridning så man förlänger helt enkelt giltighetstiden (kanske inte så troligt)
3. Pandemin klingar av och vaccinationspassen fyller inte längre en lika viktig funktion så man bryr sig inte om att förlänga dem, även om man tar fler vaccindoser
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
I mars 2020 drev barn inte smitta i särskilt stor utsträckning, vilket då också visades med data.

Först i och med Deltavarianten HT 20 ändrades spelplanen och idag är det i stort endast de yngsta åldersgrupperna som inte är vaccinerade och därmed smittspridande.

Vad är frågan egentligen? Eller tror någon att förutsättningarna inte förändrats?

Titta på den globala utvecklingen…
Att barn inte blir smittade och smittar vidare i samma utsträckning som vuxna är trams. Delta eller ej. Vad skulle den medicinska förklaringen till det vara? För mig är det uppenbart att man vill hålla dagis öppna. Att dagis hålls öppet är bra. Att människor går till jobbet är bra. All form av nedstängning för folk som inte är i riskgrupp dödar.

Skydda riskgrupper, bruka social distansiering och håll allt annat öppet. Då räddas flest människoliv globalt.
"Giltig t o m 2022-04-24". Jabben tog han 2021-09-11.

Men vad händer sedan?
Dokumentets giltighet är sex månader. Du kan ta ut ett nytt imorgon och få sex månader till. Det har noll, nada, inget att göra med om man kan resa eller ej. Det bestämmer landet man ska till och i dokumentet står det när man tog senaste sprutan.

Låt oss säga att ett land inte släpper in någon tre månader efter andra sprutan. Om du då kommer med ditt covidbevis, som fortfarande är giltigt, fem månader efter andra sprutan så kommer du inte in.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Var på Blidö förförra helgen med syrran å hennes make. Sen på tisdagen förra veckan ringer hon å säger att hon har covid. Hon är Syrra å jobbar på sjukhus. Alla som jobba på sjukhuset fick testa sig. (Måste varit nån person där med kraftig smitta)
Men hon är som vanligt fast nu med hanskar å munskydd när hon handlar. Hon ska ev jobba på onsdag.
Jag är frisk å har motionerat hårt (sprang över 1 mil igår å rör mig som vanligt ute med avstånd. Fast tjejen i Uppsala som är ovaccinerad ville inte att jag skulle komma förra helgen.
Så jag tackar gudarna att jag har tagit två sprutor ?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Var på Blidö förförra helgen med syrran å hennes make. Sen på tisdagen förra veckan ringer hon å säger att hon har covid. Hon är Syrra å jobbar på sjukhus. Alla som jobba på sjukhuset fick testa sig. (Måste varit nån person där med kraftig smitta)
Men hon är som vanligt fast nu med hanskar å munskydd när hon handlar. Hon ska ev jobba på onsdag.
Jag är frisk å har motionerat hårt (sprang över 1 mil igår å rör mig som vanligt ute med avstånd. Fast tjejen i Uppsala som är ovaccinerad ville inte att jag skulle komma förra helgen.
Så jag tackar gudarna att jag har tagit två sprutor ?
Du kan vara glad att hon som inte tagit jabben mår bra. Huruvida du hade blivit smittad, sjuk eller inte om du inte tagit jabben det är något du aldrig kommer att få veta. Jag hoppas att jag har rätt när jag säger att hon har bra immunförsvar och troligen även du.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Både syrran å jag har tagit två sprutor som tur är. Annars hade jag nog inte kunnat somna. Åtminstone första dagarna. Tjejen i Uppsala hade stora problem med nån annan spruta för länge sen. Å hon väljer själv. Har försökt påverka henne men meningslöst.
Jag har mer å mer börjat tro på vaccin efter det här
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Både syrran å jag har tagit två sprutor som tur är. Annars hade jag nog inte kunnat somna. Åtminstone första dagarna. Tjejen i Uppsala hade stora problem med nån annan spruta för länge sen. Å hon väljer själv. Har försökt påverka henne men meningslöst.
Jag har mer å mer börjat tro på vaccin efter det här
Då stämmer det alltså att även vaccinerade kan vara smittbärare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ja, nog har FHM och media lyckats ingjuta rädsla i många människor.. alldeles för många.
Men vad är rädsla? skall försöka här med en enkel beskrivning redogöra vad är rädsla utan att du skall behöva Svenska akademins ordlista till hjälp för att förstå vad jag säger. Ingen vits med att använda ord som du kanske inte förstår om man vill bli förstådd! Det är bara för dumt!

Rädsla är den obehagliga känslan av att något inte är rätt.. oavsett om uppfattningen råkar vara sann eller inte. Känslor av bävan inom dig utlöser ett larm som varnar dig att du är på väg att möta något som du kanske inte vet hur du ska hantera.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lättläst från MIT som förklarar lite av svårigheterna världen hade att tolka i början av sars-cov-2 utbrottet.

 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, nog har FHM och media lyckats ingjuta rädsla i många människor.. alldeles för många.
Men vad är rädsla? skall försöka här med en enkel beskrivning redogöra vad är rädsla utan att du skall behöva Svenska akademins ordlista till hjälp för att förstå vad jag säger. Ingen vits med att använda ord som du kanske inte förstår om man vill bli förstådd! Det är bara för dumt!

Rädsla är den obehagliga känslan av att något inte är rätt.. oavsett om uppfattningen råkar vara sann eller inte. Känslor av bävan inom dig utlöser ett larm som varnar dig att du är på väg att möta något som du kanske inte vet hur du ska hantera.
Jag har en bekant som börjat hänga på något Facebook-forum som kallar sig De fria. Han skriver saker som påminner väldigt mycket om det du brukar skriva, och nyligen har han börjat mässa om rädsla och betydelsen av ordet också. Sitter du möjligen där och inspireras till att "tänka fritt"?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lättläst från MIT som förklarar lite av svårigheterna världen hade att tolka i början av sars-cov-2 utbrottet.

Bra artikel. Det man skulle kunna tillägga är att vid stor komplexitet och ont om tid räcker det inte att linjärt iterera sig framåt, utan man behöver arbeta parallellt med många olika "probes". Ledarskapet behöver då bygga på decentraliserat beslutsfattande, men centralt koordinering, dvs fokus på att koppla samman alla de "noder" i nätverket som genererar kunskap så att man snabbt kan sprida insikter om sådant som fungerar och inte. Där man behöver det centrala beslutsfattandet är i inledningsskedet där man fortfarande befinner sig i kaos och de centrala besluten handlar då om att man snabbt inför begränsningar som gör att man köper sig tid och kan hålla flera valmöjligheter öppna.

Se Managing complexity (and chaos) in times of crisis. A field guide for decision makers inspired by the Cynefin framework
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag har en bekant som börjat hänga på något Facebook-forum som kallar sig De fria. Han skriver saker som påminner väldigt mycket om det du brukar skriva, och nyligen har han börjat mässa om rädsla och betydelsen av ordet också. Sitter du möjligen där och inspireras till att "tänka fritt"?
Ärligt talat jag har inte en susning vem/vilka De fria är på FB. Har inte hört talas om förrän nu.
Jo, jag finns på FB och det med mitt fullständiga namn. Men är sällan inne på FB. Ibland kan det gå flera veckor emellan. Kanske ska förklara vad ordet "oro" betyder istället. Eller har din bekant tagit upp det också?
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ärligt talat jag har inte en susning vem/vilka De fria är på FB. Har inte hört talas om förrän nu.
Jo, jag finns på FB och det med mitt fullständiga namn. Men är sällan inne på FB. Ibland kan det gå flera veckor emellan. Kanske ska förklara vad ordet "oro" betyder istället. Eller har din bekant tagit upp det också?
Bra! Hellre tänka fritt än att tänka som De fria vill att du ska tänka ;).
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top