Covid-19 viktig information!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Intressant från Dr Cambell om Indiens lyckade strategi mot covid.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den 29/9 tas alla restriktioner bort och inga vaccin-bevis behövs.
De som inte tagit sprutor råds att fortsätta leva som med restriktioner.

Hmm..?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den 29/9 tas alla restriktioner bort och inga vaccin-bevis behövs.
De som inte tagit sprutor råds att fortsätta leva som med restriktioner.

Hmm..?

Samtidigt som:
- dödligheten är 4 gånger högre än samma tid förra året.
- intensivvårdsfallen är drygt 2 gånger fler än förra året
- antal nya fall är 3 gånger högre än förra året

Det verkar bli en intressant höst/vinter.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min arbetsplats frångick FHM:s rekommendationer redan den 8 september mha egna krystade sociala förklaringar. Själv är jag tillåten att jobba hemifrån tills vidare.
Min arbetsplats har gått hårt på FHM's rekommendationer.
Nu har chefen gått ut med att idka försiktighet även efter 29'de.
Vi får åka till kontoren men rekommenderas att stanna hemma.
Det har funkat rätt bra för oss med hemjobb.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Samtidigt som:
- dödligheten är 4 gånger högre än samma tid förra året.
- intensivvårdsfallen är drygt 2 gånger fler än förra året
- antal nya fall är 3 gånger högre än förra året

Det verkar bli en intressant höst/vinter.
Ja, som sagt, du brukar ha rätt gällande smitto-kurvor.
Mitten/slutet på oktober lär det börja peka uppåt eller?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, som sagt, du brukar ha rätt gällande smitto-kurvor.
Mitten/slutet på oktober lär det börja peka uppåt eller?

Se det inte som en prognos. Jag vågar inte extrapolera så långt framåt i tiden. Jag begränsar mig till och säga att det ser starkt oroväckande ut.

Vecka 44 började det skena iväg förra året. Det har redan börjar peka uppåt nu men inte samma derivata som vi hade då.

Det intressant blir ju även hur debatten kommer gå, jag är ju helt övertygad om att skulden under en god tid framöver kommer läggas på de ovaccinerade. Och troligen är det väl därför som man öppnar upp nu trots ökningen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Se det inte som en prognos. Jag vågar inte extrapolera så långt framåt i tiden. Jag begränsar mig till och säga att det ser starkt oroväckande ut.

Vecka 44 började det skena iväg förra året. Det har redan börjar peka uppåt nu men inte samma derivata som vi hade då.

Det intressant blir ju även hur debatten kommer gå, jag är ju helt övertygad om att skulden under en god tid framöver kommer läggas på de ovaccinerade. Och troligen är det väl därför som man öppnar upp nu trots ökningen.
Jag tror du har rätt i det mesta här.
Om jag skall drista mig att gissa orsak så kan man inte hålla stängt längre helt enkelt.
Man tror att vaccinerade kommer "drabbas" i låg grad.
Ovaccinerade lämnar man lite i sticket som jag ser det.
Visserligen har hela strategin byggt på eget ansvar till hög grad men att bara säga åt ovaccinerade att "ligg lågt" känns sådär.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror du har rätt i det mesta här.
Om jag skall drista mig att gissa orsak så kan man inte hålla stängt längre helt enkelt.
Man tror att vaccinerade kommer "drabbas" i låg grad.
Ovaccinerade lämnar man lite i sticket som jag ser det.
Visserligen har hela strategin byggt på eget ansvar till hög grad men att bara säga åt ovaccinerade att "ligg lågt" känns sådär.

Kommer ni ihåg under våren 2020 när gamlingarna klagade på att det var hårdare rekommendationer för dem? Det var minsann inte rättvist. Och det var alltså bara rekommendationer för hur att dom skulle skydda sig själva.

Nu ska unga ovaccinerade ha hårdare rekommendationer för att skydda vem? Jo, huvudsakligen gamlingarna som väl verkar vara de som oftast inte får tillräckligt skydd av två vaccinationer.

Nu är jag väl mer gammal än ung själv och jag försöker hålla distans så jag borde kanske vara lika egoistisk som alla andra och bara ställa krav på andra.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kanske så att om man inte längre blir allvarligt sjuk iom naturlig immunitet eller vaccination dvs om smittan resulterar i mildare symtom så finns det inte fog för att ha kvar restriktionerna även om själva smittotalet skulle vara relativt högt?

Fullvaccade kommer (kanske)snart inte behöva testa sig vid symtom.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske så att om man inte längre blir allvarligt sjuk iom naturlig immunitet eller vaccination dvs om smittan resulterar i mildare symtom så finns det inte fog för att ha kvar restriktionerna även om själva smittotalet skulle vara relativt högt?

Fullvaccade kommer (kanske)snart inte behöva testa sig vid symtom.

Ja, och om dom sprider smittan så drabbar det ju bara gamlingar och ovaccinerade.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Andel med naturlig immunitet dvs de med antikroppar bland ovaccinerade vore intressant.

Det pratas ju lite om vilket som skyddar bäst mot att bli sjuk - vaccinerade vs de med genomgången covid med naturlig immunitet.
Men hur ser skillnaden ut där map smittspridning?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Andel med naturlig immunitet/antikroppar bland ovaccinerade vore intressant.

Det pratas ju lite om vilket som skyddar bäst mot att bli sjuk - vaccinerade vs de med genomgången covid med naturlig immunitet.
Men hur ser skillnaden ut där map smittspridning?

Rekommendationen har ju varit att även de som haft covid ska vaccinera sig så jag tror inte det är någon jättestor skillnad mot övriga befolkningen. Ganska liten andel av befolkningen gör nåt annan än vad som rekommenderats.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kanske så att om man inte längre blir allvarligt sjuk iom naturlig immunitet eller vaccination dvs om smittan resulterar i mildare symtom så finns det inte fog för att ha kvar restriktionerna även om själva smittotalet skulle vara relativt högt?

Fullvaccade kommer (kanske)snart inte behöva testa sig vid symtom.
Precis så tror jag dom tänker.

Ja, och om dom sprider smittan så drabbar det ju bara gamlingar och ovaccinerade.
Och precis det blir antagligen resultatet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Samtidigt som:
- dödligheten är 4 gånger högre än samma tid förra året.
- intensivvårdsfallen är drygt 2 gånger fler än förra året
- antal nya fall är 3 gånger högre än förra året

Det verkar bli en intressant höst/vinter.
Ovan var väl inte så farligt ?! Enligt SVT
5 ggr fler sjuka i Region Skåne i vecka 36 jämfört med 2020
6 ggr fler sjuka i Region Västra Götaland i vecka 36 jämfört med 2020
8 ggr fler sjuka i Region Stockholm i vecka 36 jämfört med 2020

Eller är det bara att det börjat bli rutin med test innan jobbet på vårdhem, hemtjänsten, osv. ?
Vilket det inte var 2020 ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ovan var väl inte så farligt ?! Enligt SVT
5 ggr fler sjuka i Region Skåne i vecka 36 jämfört med 2020
6 ggr fler sjuka i Region Västra Götaland i vecka 36 jämfört med 2020
8 ggr fler sjuka i Region Stockholm i vecka 36 jämfört med 2020

Eller är det bara att det börjat bli rutin med test innan jobbet på vårdhem, hemtjänsten, osv. ?
Vilket det inte var 2020 ?
Ja, det lär ju inte vara svårt hitta regioner som är både bättre och sämre än Sverigesnittet men jag tycker det räcker att vi har en körsbärsplockare i tråden.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lämpligt att vaccinera unga(pojkar)?

Det är ju annars perfekt om vi får 100% vaccinerade, då finns ingen kontrollgrupp att jämföra med om det tex MS ökar som bara den i befolkningen om 15 år.
Jag är gärna kvar i kontrollgruppen
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är risken för hjärtmuskelinflammation inte särskilt stor ändå, samt att fenomenet är uppföljningsbart så det behöver inte innebära någon större hälsorisk i sig. Viktigare är nog att smittspridningen bromsas.

Det här är som jag förstått det väl kända effekter och de har vägts in i de rekommendationer som finns i de flesta länder. Sverige har dock varit lite mer avvaktande i jämförelse med grannländerna just med tanke på Pandremixdiskussionen här i Sverige.

Det som verkar helt uppenbart är att två sprutor inte på något sätt ger livslång immunitet utan de gamlingar som tog två sprutor (ofta Astra) i januari-februari-mars 2021 verkar behöva en till nu. Moderna tycks ge betydligt längre immunitet, Pfizer något kortare.

I vilket fall lär det bli som med övriga pandemier: de övergår till säsongsinfluensor och kräver årligt vaccin för att upprätthålla immuniteten.

Bifogar bild på hur det ser ut i sjukvården. Det som är tydligt är att "botten" ligger annorlunda 2021 än vad den gjorde 2020.
2020 var lägsta nivån just kring 13 september, medan motsvarande nivå 2021 var kring 31 juli. Det är därför helt irrelevant att jämföra september 2020 med september 2021 i syfte att göra en prognos om framtidens utveckling.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2021-09-25 kl. 09.44.47.png
    Skärmavbild 2021-09-25 kl. 09.44.47.png
    460 KB · Visningar: 7
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är risken för hjärtmuskelinflammation inte särskilt stor ändå, samt att fenomenet är uppföljningsbart så det behöver inte innebära någon större hälsorisk i sig.

Visst är det risken låg, men det är också väldigt låg risk att barn som smittats ska drabbas av svårt av covid.

Viktigare är nog att smittspridningen bromsas.

Men du har ju hela tiden varit den som stått främst i ledet och kritiserat alla som påstått att barn smittar så varför skulle då vaccinering av barn broms smittspridningen?

Det finns ju vad jag vet inte ens forskningsstöd som stödjer att vaccinet bromsar någon som helst smittspridning av C19. Bara en massa citat och påståenden som inte verkar korrelera särskilt väl med den faktiska smittspridningen i länder med hög resp låg vaccinationsgrad.

I vilket fall lär det bli som med övriga pandemier: de övergår till säsongsinfluensor och kräver årligt vaccin för att upprätthålla immuniteten.

Så du säger att vaccinationen hjälper alltså inte för att stoppa smittspridningen.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top