Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Min arbetsplats frångick FHM:s rekommendationer redan den 8 september mha egna krystade sociala förklaringar. Själv är jag tillåten att jobba hemifrån tills vidare.Den 29/9 tas alla restriktioner bort och inga vaccin-bevis behövs.
Den 29/9 tas alla restriktioner bort och inga vaccin-bevis behövs.
De som inte tagit sprutor råds att fortsätta leva som med restriktioner.
Hmm..?
Min arbetsplats har gått hårt på FHM's rekommendationer.Min arbetsplats frångick FHM:s rekommendationer redan den 8 september mha egna krystade sociala förklaringar. Själv är jag tillåten att jobba hemifrån tills vidare.
Ja, som sagt, du brukar ha rätt gällande smitto-kurvor.Samtidigt som:
- dödligheten är 4 gånger högre än samma tid förra året.
- intensivvårdsfallen är drygt 2 gånger fler än förra året
- antal nya fall är 3 gånger högre än förra året
Det verkar bli en intressant höst/vinter.
Ja, som sagt, du brukar ha rätt gällande smitto-kurvor.
Mitten/slutet på oktober lär det börja peka uppåt eller?
Jag tror du har rätt i det mesta här.Se det inte som en prognos. Jag vågar inte extrapolera så långt framåt i tiden. Jag begränsar mig till och säga att det ser starkt oroväckande ut.
Vecka 44 började det skena iväg förra året. Det har redan börjar peka uppåt nu men inte samma derivata som vi hade då.
Det intressant blir ju även hur debatten kommer gå, jag är ju helt övertygad om att skulden under en god tid framöver kommer läggas på de ovaccinerade. Och troligen är det väl därför som man öppnar upp nu trots ökningen.
Jag tror du har rätt i det mesta här.
Om jag skall drista mig att gissa orsak så kan man inte hålla stängt längre helt enkelt.
Man tror att vaccinerade kommer "drabbas" i låg grad.
Ovaccinerade lämnar man lite i sticket som jag ser det.
Visserligen har hela strategin byggt på eget ansvar till hög grad men att bara säga åt ovaccinerade att "ligg lågt" känns sådär.
Kanske så att om man inte längre blir allvarligt sjuk iom naturlig immunitet eller vaccination dvs om smittan resulterar i mildare symtom så finns det inte fog för att ha kvar restriktionerna även om själva smittotalet skulle vara relativt högt?
Fullvaccade kommer (kanske)snart inte behöva testa sig vid symtom.
![]()
Fullvaccinerade kan snart slippa testa sig vid symtom
Folkhälsomyndigheten rekommenderar fortfarande att man testar sig för covid-19 vid feber och symtom på förkylning. Rådet kommer att gälla även efter den 29 september – då de flesta andra restriktioner hävs – men kan komma att tas bort för fullvaccinerade senare i höst, skriver DN.omni.se
Andel med naturlig immunitet/antikroppar bland ovaccinerade vore intressant.
Det pratas ju lite om vilket som skyddar bäst mot att bli sjuk - vaccinerade vs de med genomgången covid med naturlig immunitet.
Men hur ser skillnaden ut där map smittspridning?
Precis så tror jag dom tänker.Kanske så att om man inte längre blir allvarligt sjuk iom naturlig immunitet eller vaccination dvs om smittan resulterar i mildare symtom så finns det inte fog för att ha kvar restriktionerna även om själva smittotalet skulle vara relativt högt?
Fullvaccade kommer (kanske)snart inte behöva testa sig vid symtom.
![]()
Fullvaccinerade kan snart slippa testa sig vid symtom
Folkhälsomyndigheten rekommenderar fortfarande att man testar sig för covid-19 vid feber och symtom på förkylning. Rådet kommer att gälla även efter den 29 september – då de flesta andra restriktioner hävs – men kan komma att tas bort för fullvaccinerade senare i höst, skriver DN.omni.se
Och precis det blir antagligen resultatet.Ja, och om dom sprider smittan så drabbar det ju bara gamlingar och ovaccinerade.
Ovan var väl inte så farligt ?! Enligt SVTSamtidigt som:
- dödligheten är 4 gånger högre än samma tid förra året.
- intensivvårdsfallen är drygt 2 gånger fler än förra året
- antal nya fall är 3 gånger högre än förra året
Det verkar bli en intressant höst/vinter.
Ja, det lär ju inte vara svårt hitta regioner som är både bättre och sämre än Sverigesnittet men jag tycker det räcker att vi har en körsbärsplockare i tråden.Ovan var väl inte så farligt ?! Enligt SVT
5 ggr fler sjuka i Region Skåne i vecka 36 jämfört med 2020
6 ggr fler sjuka i Region Västra Götaland i vecka 36 jämfört med 2020
8 ggr fler sjuka i Region Stockholm i vecka 36 jämfört med 2020
![]()
Fler sjuka idag än för ett år sedan: ”När de ligger här ångrar de sig”
Trots att en majoritet av invånarna är vaccinerade så är antalet bekräftade fall av covid-19 i Västra Götalandsregionen sex gånger högre nu än vid samma tid förra året. Även antalet som vårdas på sjukhus är fler. Anledningen enligt vården: De har inte vaccinerat sig.www.svt.se
Eller är det bara att det börjat bli rutin med test innan jobbet på vårdhem, hemtjänsten, osv. ?
Vilket det inte var 2020 ?
Lämpligt att vaccinera unga(pojkar)?
![]()
SARS-CoV-2 mRNA Vaccination-Associated Myocarditis in Children Ages 12-17: A Stratified National Database Analysis
Objectives Establishing the rate of post-vaccination cardiac myocarditis in the 12-15 and 16-17-year-old population in the context of their COVID-19 hospitalization risk is critical for developing a vaccination recommendation framework that balances harms with benefits for this patient...www.medrxiv.org
![]()
Studie: Covidvaccin risk för pojkar – inte flickor
Pojkar mellan 12-15 år kan löpa sex gånger högre risk att drabbas av hjärtmuskelinflammation av coronavaccin, än att bli allvarligt sjuk i covid-19, enligt en mindre, ännu inte granskad, studie från USA. Samma ökade risk återfinns inte hos flickor, påstår forskarna. – Den här studien stärker de...www.expressen.se
newsvoice.se
Nu är risken för hjärtmuskelinflammation inte särskilt stor ändå, samt att fenomenet är uppföljningsbart så det behöver inte innebära någon större hälsorisk i sig.
Viktigare är nog att smittspridningen bromsas.
I vilket fall lär det bli som med övriga pandemier: de övergår till säsongsinfluensor och kräver årligt vaccin för att upprätthålla immuniteten.
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |
|
|
Shelby Turner, klar för GGN
Pressmeddelande 2026-08-05F... |