Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Samma källa som ovan säger att 50% av de som dött på intensiven var fullständigt vaccinerade, resterande 50% okänd status. Det kan rent av alltså vara samtliga.
 

Bifogat

  • avlidna.png
    avlidna.png
    40.3 KB · Visningar: 12

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ojdå, 67% är ovaccinerade av de som legat på IVA under första halvan av oktober.
Är det vtf oavsett orsak?

Läser i förklaringen och det står: "SIR har sedan 2014/2015 haft ett samarbete med Folkhälsomyndigheten att registrera alla influensafall som vårdats på intensivvårdsavdelningar i Sverige - SIRI (SIR-Influensaövervakning)."

Är det alltså vaccinationsstatus map covid som andel av vårdtillfällen totalt oavsett orsak/med covid som orsak?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det vtf oavsett orsak?

Läser i förklaringen och det står: "SIR har sedan 2014/2015 haft ett samarbete med Folkhälsomyndigheten att registrera alla influensafall som vårdats på intensivvårdsavdelningar i Sverige - SIRI (SIR-Influensaövervakning)."

Är det alltså vaccinationsstatus map covid som andel av vårdtillfällen totalt oavsett orsak/med covid som orsak?

Det verkar av rubriken att döma handla om vårdtillfällen pga covid.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Covid-19 outbreak infected nearly 350 students and 15 employees to start the fall semester.

The university, which instituted a Covid vaccine requirement for students earlier this year, said 98% of all students are fully immunized. Just eight people involved in the outbreak are unvaccinated and a majority are asymptomatic, the statement said.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
"Fel" att ta bort restriktionerna.
Alberta ser nu en våg 4 enligt radions p1.

Från radions p1 nämde de att ca 90% på iva är ovaccinerade. Vore intressant att veta hur sor andel sv totalen som utgörs av covid och hur stor andel som ligger inne pga annan anledning.
71% av populationen är vaccade.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och 98% av stdenterna är fullvaccade.
Vaccination är bara en delmängd i lösningen, vi behöver greppa det bättre än vad vi gör, eller?

Ja när bara 2% är ovaccinerade borde det vara ganska uppenbart att det inte är de ovaccinerade som står för smittspridning. Samtidigt så är det hela tiden dom som får skulden.
Dessutom om den bara vore dessa 2% så borde dessa 2% väldigt snabbt vara smittade och därmed immuna.

Frågan är väl hur långt dom ska driva det den här gången innan narrativet ifrågasätts. Jag är rädd att när det dyker upp liknande fall i populationer med 100% vaccinerade så kommer dom väl börja lägga skulden på de som "bara" vaccinerat sig 2 gånger. Och de som vaccinerat sig för mer än 4-6 månader sedan.

Och ingen nämner att kejsaren är naken för även om dom genomskådar narrativet så vill dom fortsätta leva som vanligt med party, konserter osv
Och kan man då beskylla juden, förlåt jag menar de ovaccinerade så kan man ju fortsätta sitt party.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Fel" att ta bort restriktionerna.
Alberta ser nu en våg 4 enligt radions p1.

Från radions p1 nämde de att ca 90% på iva är ovaccinerade. Vore intressant att veta hur sor andel sv totalen som utgörs av covid och hur stor andel som ligger inne pga annan anledning.
71% av populationen är vaccade.

90% är ju en lögn, det är inte länge sedan jag länkade till data som visade 68% ovaccinerade. Och då gäller det de som ligger inlagda för covid.
Det vore önskvärt om vår sk public service skulle använda sig av verklig data istället för åsikter från någon sjuksköterska.

Vi har på många håll i världen redan med de mindre smittsamma mutationerna haft en smittspridningstakt som gjort att mer än 10% smittats på mindre än 1 år.
Angående Alberta så är alltså 80% vaccinerade där. Om det verkligen var bara de ovaccinerade som stod för problemet så borde resterande 20% vara immuna eller döda väldigt snart. Och pandemin skulle vara historia.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja när bara 2% är ovaccinerade borde det vara ganska uppenbart att det inte är de ovaccinerade som står för smittspridning. Samtidigt så är det hela tiden dom som får skulden.
Dessutom om den bara vore dessa 2% så borde dessa 2% väldigt snabbt vara smittade och därmed immuna.

Frågan är väl hur långt dom ska driva det den här gången innan narrativet ifrågasätts. Jag är rädd att när det dyker upp liknande fall i populationer med 100% vaccinerade så kommer dom väl börja lägga skulden på de som "bara" vaccinerat sig 2 gånger. Och de som vaccinerat sig för mer än 4-6 månader sedan.

Och ingen nämner att kejsaren är naken för även om dom genomskådar narrativet så vill dom fortsätta leva som vanligt med party, konserter osv
Och kan man då beskylla juden, förlåt jag menar de ovaccinerade så kan man ju fortsätta sitt party.
Är det fortfarande någon som pushar för att vaccinerade inte sprider smitta?
Det som är viktigt, återigen, är att vaccinerade blir smittade mer sällan, hamnar på sjukhus mer sällan, och dör mer sällan.
Så självklart i en population där 100% är vaccinerade kommer 100% hamna i någon av grupperna ovan.

Vad är det för narrativ dom driver?
Varför skulle vaccinerade inte "fortsätta sitt party"?
Jag är inte riktigt med på vad du vill ska hända/inte hända?

Jag förstod inte riktigt men det verkar vara över 22000+ på skolan.
Så då blir det 365 / 22000 => 1,7% smittade.
Är väl ganska OK siffror (om nu antalet personer är rätt)?

Edit: ändrade siffror.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det fortfarande någon som pushar för att vaccinerade inte sprider smitta?
Det som är viktigt, återigen, är att vaccinerade blir smittade mer sällan, hamnar på sjukhus mer sällan, och dör mer sällan.
Så självklart i en population där 100% är vaccinerade kommer 100% hamna i någon av grupperna ovan.

Vad är det för narrativ dom driver?
Varför skulle vaccinerade inte "fortsätta sitt party"?
Jag är inte riktigt med på vad du vill ska hända/inte hända?

Jag förstod inte riktigt men det verkar vara över 2000 anställda och 6600 studenter.
Så då blir det 365 / 8600 => 4% smittade.
Är väl ganska OK siffror (om nu antalet personer är rätt)?

Ja, det pratas ju hela tiden om vaccinpass och att alla måste vaccinera sig får att stoppa pandemin.

Jag tror vaccinerade blir smittade minst lika ofta som ovaccinerade eftersom de vaccinerade generellt sett verkar ha slutat bry sig om distansering. Därmed tror jag att dom även sprider smittan mer. Däremot så är dom bättre skyddade när dom smittas och blir mer sällan sjuka.
Notera från Duke ovan, "a majority are asymptomatic".

Narrativet är att ovaccinerade jagas och får bära hundhuvud för en smittspridning som sannolikt mest drivs av vaccinerade som övergått till det normala livet utan distansering.
Visst kan de vaccinerade få fortsätta sitt party men skyll inte spridningen på ovaccinerade.

När jag ser den nuvarande utvecklingen så ser jag framför mig hur den kommande hösten och vintern kommer ge fler smittade och fler döda än förra hösten och vinter om det fortsätter i nuvarande riktning.
Vill eller inte vill ska hända... Jag har nästan slutat bry mig och betraktar bara det hela mediacirkusen, FoHM, politikerna och fårket med en viss fascination.

4% smittade stämmer säkert, det gäller alltså i en population där 98% vaccinerats och kan ju jämföras med att på 1.5 år i Sverige har 11% av befolkningen smittats och då huvudsakligen före vaccinet existerade.
Eller så kan man jämföra det med att 19% av 3711 ovaccinerade personer instängda på ett skepp(Diamond Princess) infekterades på 3 veckor.

Nu under vecka 37 har 75 döda rapporterats i Sverige, vilket kan jämföras med 14 under samma vecka förra året.

EDIT: Ytterligare svar på första frågan:
Dom tänker alltså sluta testa vaccinerade för det behövs tydligen inte. Dom behöver tydligen inte veta. Och det kan ju passa bra för det man inte mäter "finns ju inte".
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, det pratas ju hela tiden om vaccinpass och att alla måste vaccinera sig får att stoppa pandemin.

Jag tror vaccinerade blir smittade minst lika ofta som ovaccinerade eftersom de vaccinerade generellt sett verkar ha slutat bry sig om distansering. Därmed tror jag att dom även sprider smittan mer. Däremot så är dom bättre skyddade när dom smittas och blir mer sällan sjuka.
Notera från Duke ovan, "a majority are asymptomatic".

Narrativet är att ovaccinerade jagas och får bära hundhuvud för en smittspridning som sannolikt mest drivs av vaccinerade som övergått till det normala livet utan distansering.
Visst kan de vaccinerade få fortsätta sitt party men skyll inte spridningen på ovaccinerade.

När jag ser den nuvarande utvecklingen så ser jag framför mig hur den kommande hösten och vintern kommer ge fler smittade och fler döda än förra hösten och vinter om det fortsätter i nuvarande riktning.
Vill eller inte vill ska hända... Jag har nästan slutat bry mig och betraktar bara det hela mediacirkusen, FoHM, politikerna och fårket med en viss fascination.

4% smittade stämmer säkert, det gäller alltså i en population där 98% vaccinerats och kan ju jämföras med att på 1.5 år i Sverige har 11% av befolkningen smittats och då huvudsakligen före vaccinet existerade.
Eller så kan man jämföra det med att 19% av 3711 ovaccinerade personer instängda på ett skepp(Diamond Princess) infekterades på 3 veckor.

Nu under vecka 37 har 75 döda rapporterats i Sverige, vilket kan jämföras med 14 under samma vecka förra året.

EDIT: Ytterligare svar på första frågan:
Dom tänker alltså sluta testa vaccinerade för det behövs tydligen inte. Dom behöver tydligen inte veta. Och det kan ju passa bra för det man inte mäter "finns ju inte".
OK, jag förstår vad du menar.

Jag har nog inte en lika blek bild av hösten som du, men du brukar ha rätt om vad som komma skall...

Finns det några siffror på de 75 avlidna? Åldersgrupper? Underliggande sjukdomar, vaccinstatus osv?

Jag ändrade siffrorna med en edit i mitt inlägg (du hann på före det).
Det borde nog vara 1,7% smittade vilket tillsamman med de "mildare" symptomen för vaccinerade borde ge tämligen få på sjukhus, IVA och avlidna.
Det också med tanke på att 350 av dem var studenter och antagligen inte i någon riskgrupp.

Alla som bryr sig om nära och kära kommer nog fortsätta testa sig trots vaccin.
Men det verkar ju vara allt färre...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
OK, jag förstår vad du menar.

Jag har nog inte en lika blek bild av hösten som du, men du brukar ha rätt om vad som komma skall...

Finns det några siffror på de 75 avlidna? Åldersgrupper? Underliggande sjukdomar, vaccinstatus osv?

Jag ändrade siffrorna med en edit i mitt inlägg (du hann på före det).
Det borde nog vara 1,7% smittade vilket tillsamman med de "mildare" symptomen för vaccinerade borde ge tämligen få på sjukhus, IVA och avlidna.
Det också med tanke på att 350 av dem var studenter och antagligen inte i någon riskgrupp.

Alla som bryr sig om nära och kära kommer nog fortsätta testa sig trots vaccin.
Men det verkar ju vara allt färre...

Det finns säkert att hitta status på de 75 avlidna men jag orkar inte söka nu och gissar att det är någonstans i närheten av samma siffror som för de som ligger på IVA, dvs runt 70% ovaccinerade.
Och med all sannolikhet är nog ännu fler gamla och/eller med underliggande sjukdomar.

Ja, få om ens några studenter lär drabbas svårt, bland personal däremot kanske man kan hitta fler riskgrupper. Men sen är ju den stora majoriteten där vaccinerade vilket bör lindra deras sjukdomstillstånd avsevärt.

Det intressanta som jag ser det är alltså den stora spridningen trots 98% vaccinerade.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det intressanta som jag ser det är alltså den stora spridningen trots 98% vaccinerade.
Ja det är det jag tycker är märkligt. Hur effektiva är vaccinen på att förhindra/minska smitta är min fundering?

Sprang över denna och ställer samma fråga här:
Nyrapporterade fall toppar samtidigt som 69% är fullvaccinerade och 77% har fått minst en dos.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det finns säkert att hitta status på de 75 avlidna men jag orkar inte söka nu och gissar att det är någonstans i närheten av samma siffror som för de som ligger på IVA, dvs runt 70% ovaccinerade.
Och med all sannolikhet är nog ännu fler gamla och/eller med underliggande sjukdomar.

Ja, få om ens några studenter lär drabbas svårt, bland personal däremot kanske man kan hitta fler riskgrupper. Men sen är ju den stora majoriteten där vaccinerade vilket bör lindra deras sjukdomstillstånd avsevärt.

Det intressanta som jag ser det är alltså den stora spridningen trots 98% vaccinerade.
Nu var smittade ca 1,7%.
Frågan är väl hur många det varit bland endast ovaccinerade?
10, 20 kanske 30%?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu var smittade ca 1,7%.
Frågan är väl hur många det varit bland endast ovaccinerade?
10, 20 kanske 30%?

Tycker det vore intressant att veta vad som föranledde detta"outbreak". Hade de någon gemensam kontaktyta, social tillställning eller liknande som de var på? Fick de covid av varandra? Gemensam smittkälla? Också hur många dagar som diffar mellan den första till den 350e blev smittad.
Eller ska man se det som att 350 mlm "slumpmässigt" utvalda av de 2200 över en dag(?) eller vad det nu kan vara plötsligt blev smittade mlm samtidigt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tycker det vore intressant att veta vad som föranledde detta"outbreak". Hade de någon gemensam kontaktyta, social tillställning eller liknande som de var på? Fick de covid av varandra? Gemensam smittkälla? Också hur många dagar som diffar mellan den första till den 350e blev smittad.
Eller ska man se det som att 350 mlm "slumpmässigt" utvalda av de 2200 över en dag(?) eller vad det nu kan vara plötsligt blev smittade mlm samtidigt.
Ja, det vore absolut en lärdom.
Hur bar dom sig åt?
Nollning med byta äpple mun till mun?
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top