Ja, det pratas ju hela tiden om vaccinpass och att alla måste vaccinera sig får att stoppa pandemin.
Jag tror vaccinerade blir smittade minst lika ofta som ovaccinerade eftersom de vaccinerade generellt sett verkar ha slutat bry sig om distansering. Därmed tror jag att dom även sprider smittan mer. Däremot så är dom bättre skyddade när dom smittas och blir mer sällan sjuka.
Notera från Duke ovan, "a majority are asymptomatic".
Narrativet är att ovaccinerade jagas och får bära hundhuvud för en smittspridning som sannolikt mest drivs av vaccinerade som övergått till det normala livet utan distansering.
Visst kan de vaccinerade få fortsätta sitt party men skyll inte spridningen på ovaccinerade.
När jag ser den nuvarande utvecklingen så ser jag framför mig hur den kommande hösten och vintern kommer ge fler smittade och fler döda än förra hösten och vinter om det fortsätter i nuvarande riktning.
Vill eller inte vill ska hända... Jag har nästan slutat bry mig och betraktar bara det hela mediacirkusen, FoHM, politikerna och fårket med en viss fascination.
4% smittade stämmer säkert, det gäller alltså i en population där 98% vaccinerats och kan ju jämföras med att på 1.5 år i Sverige har 11% av befolkningen smittats och då huvudsakligen före vaccinet existerade.
Eller så kan man jämföra det med att 19% av 3711 ovaccinerade personer instängda på ett skepp(Diamond Princess) infekterades på 3 veckor.
Nu under vecka 37 har 75 döda rapporterats i Sverige, vilket kan jämföras med 14 under samma vecka förra året.
EDIT: Ytterligare svar på första frågan:
Dom tänker alltså sluta testa vaccinerade för det behövs tydligen inte. Dom behöver tydligen inte veta. Och det kan ju passa bra för det man inte mäter "finns ju inte".
Snart kan den som är fullvaccinerad slippa att testa sig för covid-19 vid symtom som hosta, snuva och feber. – Vi är inte riktigt där ännu.
www.dn.se