Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dagsgammal nyhet från GD, citat: "Sedan sommaren har bara ovaccinerade personer intensivvårdats på sjukhus för covid-19 i Gävleborg. Även de som behövt annan slags sjukhusvård för covid-19 har också varit ovaccinerade eller haft ett nedsatt immunförsvar, meddelar Region Gävleborg på sin Facebooksida."

Jag förstår inte varför så många säger alla när det är 72% enligt intensivvårdsregistret.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har sagt det tidigare och det tål att upprepas. Efter den här pandemin är man inte det minsta förvånad över hur lätt Hitler fick folket med sig mot judarna.

Snarare är man väl mest förvånad över att sånt inte skett oftare i historien. Den är ju iofs inte en unik händelse, inte minst religionen har ju bidragit till mycket liknande.
Nja han fick väl bara med sig drygt en tredjedel av väljarna. Vilket räckte långt.
Jämför Sveriges Riksdag som 1921 tog beslutet om den socialdemokratiska motionen om bildandet av Statens Institut För Rasbiologi, kort SFIR med acklamationen. Dvs det var aldrig någon omröstning riksdagen utan riksdagsmännen sa bara ja till bildandet av SFIR.
Det här , beslutet om bildandet av SFIR skedde 1921, tre år innan AH 1924 hamnade i fängelse och började skriva
Fyra och ett halvt års kamp mot lögner, dumhet och feghet
Förkortat av förläggaren, som trodde en kortare titel skulle slå bättre, till
Mein kamp
I den här omröstningen 1939 i Lund, Skåne, Sverige om att bevilja 10 judiska läkare "asyl" i Sverige röstade 236 mot "asyl" och 23 för "asyl".
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förstår inte varför så många säger alla när det är 72% enligt intensivvårdsregistret.

Därför att det ser olika ut i olika regioner.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Många regioner har inga alls eller bara någon enstaka inlagd på IVA med Covid-19.

De flesta - inte alla - tillhör förstås någon riskgrupp men om det ligger en enda inlagd som har fått en spruta så blir det ju 100% vaccinerade...

Vill man verkligen veta hur det ser ut av någon anledning så har ju regionerna statistik. Tänk bara på att det låga antalet kan ge märkliga effekter på procentsatserna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Många regioner har inga alls eller bara någon enstaka inlagd på IVA med Covid-19.

De flesta - inte alla - tillhör förstås någon riskgrupp men om det ligger en enda inlagd som har fått en spruta så blir det ju 100% vaccinerade...

Vill man verkligen veta hur det ser ut av någon anledning så har ju regionerna statistik. Tänk bara på att det låga antalet kan ge märkliga effekter på procentsatserna.

Du menar att det på sina håll kan vara bara vaccinerade som är inlagda?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag menar ingenting utöver det jag sade, bara att du får vända dig till regionerna för att få mer relevanta uppgifter.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kanske är det här intressant i sammanhanget. Länk till själva studien finns i artikeln.
But there are many COVID patients in the hospital with fairly mild symptoms, too, who have been admitted for further observation on account of their comorbidities, or because they reported feeling short of breath. Another portion of the patients in this tally are in the hospital for something unrelated to COVID, and discovered that they were infected only because they were tested upon admission.
The study found that from March 2020 through early January 2021—before vaccination was widespread, and before the Delta variant had arrived—the proportion of patients with mild or asymptomatic disease was 36 percent. From mid-January through the end of June 2021, however, that number rose to 48 percent. In other words, the study suggests that roughly half of all the hospitalized patients showing up on COVID-data dashboards in 2021 may have been admitted for another reason entirely, or had only a mild presentation of disease.

This increase was even bigger for vaccinated hospital patients, of whom 57 percent had mild or asymptomatic disease. But unvaccinated patients have also been showing up with less severe symptoms, on average, than earlier in the pandemic: The study found that 45 percent of their cases were mild or asymptomatic since January 21.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker du det är ärlig argumentation att prata om 100% i några enskilda regioner då?

Jag vill nog påstå att det är cherry picking.
Men lägg ned. Vad är du ute efter?

Jag säger att det KAN vara så - det jag säger är att <totalantalet> är lågt idag, det ser olika ut i olika regioner och därför kan procenten se ut ungefär som helst.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men lägg ned. Vad är du ute efter?

Jag säger att det KAN vara så - det jag säger är att <totalantalet> är lågt idag, det ser olika ut i olika regioner och därför kan procenten se ut ungefär som helst.

Jag är ute efter och påpeka att det kan vara så att du håller på med cherrypicking när du hänvisar till att 100% inlagda skulle vara ovaccinerade. Varför blir du så upprörd över att man tillämpar cherrypicking åt andra hållet?

I stort sett samtliga som idag ligger på IVA pga covid-19 är ovaccinerade, lite olika beroende på region men det är generellt så. Helt onödigt.

72% är siffran för Sverige just nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min poäng var att det är olika siffror i olika regioner. Totalt vaccinerade/ovaccinerade i procent om det är, säg 40 st i hela landet, tja…

Och på din fråga så är ju svaret uppenbarligen enligt ovan för på något annat sätt kan det ju inte vara heller. :)


Och ”i stort sett” syftar alltså på antalet, inte procenten…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min poäng var att det är olika siffror i olika regioner. Totalt vaccinerade/ovaccinerade i procent om det är, säg 40 st i hela landet, tja…

Och på din fråga så är ju svaret uppenbarligen enligt ovan för på något annat sätt kan det ju inte vara heller. :)


Och ”i stort sett” syftar alltså på antalet, inte procenten…

72% är i stort sett 100%? Och 28% eller 13 av 48 personer är i stort sett noll?
Okej, ska lägga det på minnet till en annan gång.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan ju gå till primärkällorna istället för att tjafsa om petitesser eller om vad du själv anser vara ”i stort sett”. Uppenbarligen är det svårt att lyfta blicken och vilja förstå vad andra menar.

Exempel:

Västra Götaland: https://vgrfokus.se/2021/08/tva-vaccindoser-haller-patienterna-borta-fran-covid-iva/

Ingen fullvaccinerad på IVA.

Norrbotten: https://www.norrbotten.se/Halsa-och...-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/

En enda på IVA. Fundera på procenttalets betydelse och hur det ev viktas i totalen.

Respektive region har aktuella siffror.


Hela bilden:

7 av 89 var vaccinerade, framgår också att det handlar om de med lägre immunförsvar.


Lägger man en kvart eller så på regionernas egna sajter så får man nog en hyfsat klar bild av vad som ligger bakom siffrorna OCH vilka siffror som är relevanta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var ju du som precis la definitionen för "i stort sett".

Kul att du anger referenser för var du plockar dina körsbär.


Men i stort sett är ju alla i Sverige redan vaccinerade och därmed finns det väl inte mycket kvar att diskutera? Jag menar om nu alla Svenskar är vaccinerade så kan vi väl approximera att alla som smittats numera redan är vaccinerade. Och i stort sett är det bara de vaccinerade som sprider någon smitta. För de approximativt obefintliga antalet ovaccinerade kan ju knappast bidra till någon smittspridning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ojdå, 67% är ovaccinerade av de som legat på IVA under första halvan av oktober.

16 personer av 70 unika har legat inlagda trots fullständig vaccination. Men 16 personer är väl i stort sett ingen.
 

Bifogat

  • IVA.png
    IVA.png
    15.1 KB · Visningar: 9
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top