Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag vet inte vilka "dom" är...

...dom säger att i början uppskattades hans youtube filmer och var korrekta, men att hans senare youtubevideos innehåller "misinformation"...
Så du vet inte vilka dom är och wikis källhänvisning nr 4 vars länk inte funkar har du inte heller på lager så att vi kan läsa själva?
Hur säker är du på att Campbell har fel på en skala 1-10?

Jag säger inte att Campbell har rätt men det här är väl i klenaste laget?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant diskussion. Något som ofta förbises när man i media och allmänhet förhåller sig till forskning är att det inte handlar om att vinna en argumentation. Det är inte retorikens lagar som gäller och där den som framstår som mest trovärdig och har bäst argument vinner. Eller jo förresten, det är i mångt och mycket så debatten funkar i forskningsvärlden också. Man har en bias och vill så klart få sina forskningsanslag beviljade, har en karriär och försörjning att tänka på, ideologiskt grundade värderingar osv. Men det som ändå får det att funka, iaf hyfsat bra, är den vetenskapliga metoden, där antaganden behöver vara falsifierbara och resultat repeterbara. Så småningom skapas då validerad kunskap över tid.

Personligen sätter jag större tilltro till människor som kanske inte har rätt, men som alltid är kunskapssökande och beredda att ompröva sina antaganden än personer som är väldigt övertygande och absolutistiska. Iaf i teorin, i praktiken är jag förstås biased som alla andra och kommer vara benägen att mest hålla med de forskare som tycker precis som jag, samtidigt som jag har en benägenhet att missa att se sådant som jag inte förväntar mig att se.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Intressant diskussion. Något som ofta förbises när man i media och allmänhet förhåller sig till forskning är att det inte handlar om att vinna en argumentation. Det är inte retorikens lagar som gäller och där den som framstår som mest trovärdig och har bäst argument vinner. Eller jo förresten, det är i mångt och mycket så debatten funkar i forskningsvärlden också. Man har en bias och vill så klart få sina forskningsanslag beviljade, har en karriär och försörjning att tänka på, ideologiskt grundade värderingar osv. Men det som ändå får det att funka, iaf hyfsat bra, är den vetenskapliga metoden, där antaganden behöver vara falsifierbara och resultat repeterbara. Så småningom skapas då validerad kunskap över tid.

Personligen sätter jag större tilltro till människor som kanske inte har rätt, men som alltid är kunskapssökande och beredda att ompröva sina antaganden än personer som är väldigt övertygande och absolutistiska. Iaf i teorin, i praktiken är jag förstås biased som alla andra och kommer vara benägen att mest hålla med de forskare som tycker precis som jag, samtidigt som jag har en benägenhet att missa att se sådant som jag inte förväntar mig att se.

Kost/nutrition och klimat känns helt trasiga.

Googlade denna lite snabbt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den information jag fick av Dr Campbell som citerade en enorm amerikansk rapport, var att om man har haft infektionen så blir man inte mer skyddad med vaccin. Så om man ännu lyckats klara sig, så är det meninsfullt att vaccinera sig ett par, kanske tre gånger, men om man har haft viruset så får man inte mer skydd med vaccin. Snart måste väl alla i hela landet ha haft viruset?

Här har vi en som har dragit slutsatsen att sjuksköterskeläraren med en doktorstitel i att vara lärare sa så i alla fall

För säkerhetsskull lägger jag in citatet igen:
"
What are the implications for public health practice?

Although the epidemiology of COVID-19 might change as new variants emerge, vaccination remains the safest strategy for averting future SARS-CoV-2 infections, hospitalizations, long-term sequelae, and death. Primary vaccination, additional doses, and booster doses are recommended for all eligible persons. Additional future recommendations for vaccine doses might be warranted as the virus and immunity levels change."
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kost/nutrition och klimat känns helt trasiga.

Googlade denna lite snabbt.
Ja den tendensen är oroande. Extra viktigt att fortsätta hålla den vetenskapliga metoden högt och att kanske också att fenomenet inte nödvändigtvis bara beror på illvilja och/eller inkompetens utan även kan ha systemiska orsaker, bero på ökad komplexitet i problemen mänskligheten behöver hantera osv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här har vi en som har dragit slutsatsen att sjuksköterskeläraren med en doktorstitel i att vara lärare sa så i alla fall

För säkerhetsskull lägger jag in citatet igen:
"
What are the implications for public health practice?

Although the epidemiology of COVID-19 might change as new variants emerge, vaccination remains the safest strategy for averting future SARS-CoV-2 infections, hospitalizations, long-term sequelae, and death. Primary vaccination, additional doses, and booster doses are recommended for all eligible persons. Additional future recommendations for vaccine doses might be warranted as the virus and immunity levels change."

Vad för doktor i pedagogik som du helt plötsligt drog in i diskussionen? Och vad har en sån doktor med det här ämnet att göra?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad för doktor i pedagogik som du helt plötsligt drog in i diskussionen? Och vad har en sån doktor med det här ämnet att göra?
Hahaha, jag gick bak och kollade vad YouTube doktorn var doktor i, ehhh, i att YouTuba?

"The doctorate was awarded in 2013 for work on developing teaching methods using digital media such as online videos.[8]"

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det passade väl bättre för agendan att utelämna "bioscience"
Var han doktor i det också?

Ja du vet, jag har ju till skillnad från honom en agenda att sprida, så jag tolkar och utelämnar saker som det passar, det skulle ju aldrig någon som har doktorerat göra, för dom är ju lite finare och bättre....
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Här har vi en som har dragit slutsatsen att sjuksköterskeläraren med en doktorstitel i att vara lärare sa så i alla fall

För säkerhetsskull lägger jag in citatet igen:
"
What are the implications for public health practice?

Although the epidemiology of COVID-19 might change as new variants emerge, vaccination remains the safest strategy for averting future SARS-CoV-2 infections, hospitalizations, long-term sequelae, and death. Primary vaccination, additional doses, and booster doses are recommended for all eligible persons. Additional future recommendations for vaccine doses might be warranted as the virus and immunity levels change."
Jag har också varit en stor förespråkare av vaccin, bara så att du inte får bilden av att jag är någon sorts anti-vaccinationsgök. Utifrån den studien så är det ju ganska tydligt att vaccinen är jättebra. Men om man trots vaccin sedasn även får smittan, så gör det ju inte heller någon skillnad att vaccinera sig fler gånger. Det är ju också en ganska enkel tolkning att göra. Hur resultatet förändras över tid blir intressant att se. Om ett år så kanske vi vaccinerade som varit sjuka har ett bättre skydd än de som bara varit sjuka, och allas skydd kanske har sjunkit så pass att det är värt att ta en boosterspruta. Men att vaccinera sig kort efter att man har haft smittan är helt onödigt som jag (och sjuksköterskepedagogen som pensionerats) tolkar resultatet i rapporten.
Om ni ser det på något annat vis, så rätta mig gärna!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Astra Zenecas covidvaccin kan öka risken för att drabbas av den ovanliga nervsjukdomen Guillain-Barrés syndrom.

Brittiska forskare har upptäckt att fallen ökade mellan två till fyra veckor efter vaccinering, rapporterar The Telegraph.

Men bieffekten är mycket ovanlig – mindre än en på 10 000 drabbas, enligt EU:s läkemedelsmyndighet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Astra Zenecas covidvaccin kan öka risken för att drabbas av den ovanliga nervsjukdomen Guillain-Barrés syndrom.

Brittiska forskare har upptäckt att fallen ökade mellan två till fyra veckor efter vaccinering, rapporterar The Telegraph.

Men bieffekten är mycket ovanlig – mindre än en på 10 000 drabbas, enligt EU:s läkemedelsmyndighet.
Inte så märkligt eftersom Covid-19 är exempel på tillstånd som kan trigga Guillain-Barrés syndrom
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Är det någon som har reagerat på att det är många som har hosta?

Träffade en idag som var nära på väg att hosta upp lungorna lät det som. Frågade om hon sökt vård "Nej, men det går nog över snart".
Jag trodde inte henne men hoppades att hon får rätt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag märkte att det var jävligt mycket mygg ute i dag, var det i dagarna dom genmanipulerade Covidmyggen skulle kläckas?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top