Bränsleförbrukning på modern sportmotorcykel?

e4jägaren

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sverige
Hoj
Snart...
Om vi säger att jag åker landsväg i typ 130 km/h, hur mycket drar en sporthojj då? Skiljer det sig jättemycket mellan motorstorlekarna och modellerna?
 
e4jägaren skrev:
Om vi säger att jag åker landsväg i typ 130 km/h, hur mycket drar en sporthojj då? Skiljer det sig jättemycket mellan motorstorlekarna och modellerna?

Jag har ingen sport, men vad jag vet så är det nog runt 0,5-0,6 på en 600. Sen drar den såklart mer ju mer man gasar men nu pratar vi väl lungt tempo?
 
Nexor skrev:
Jag har ingen sport, men vad jag vet så är det nog runt 0,5-0,6 på en 600. Sen drar den såklart mer ju mer man gasar men nu pratar vi väl lungt tempo?


Ligger man i "konstant fart" så blir förbrukningen oftast lägre, säg runt 0,5 i 130knutar, men om du plöttsligt pendlar mellan 120 å 140, å får en snittfart på 130 så kan du nog räkna med att förbrukningen ökar till iaf 0,6/mil, om inte ännu mer...


Edit: vet inget om Min 600 än, då ja inte kört så mkt med den... men vet att min 125a drog mellan 0,45 å 0,9 ungefär, beroende på hur man körde... men "blandad körning" låg på runt 0,65... sen hur modern den Var/är e ju en annan femma... två takt oxå...
 
Last edited:
Min KTM 640 SM drog 0.5 blandad körning som original... sen trimmade jag den med ny förgasare, avgassystem och lite annan skit och vips, 0.7........ fan också. Min trötta Golf II drar lika mycket
 
Dagens hojar kan va rätt törstiga mycket beroende på det höga effektutaget

Kanalutformning för höga effekter har tyvär mycket lite samband med bränsleekonomi

Insprutningarna har väl börjat bli lite bättre på hojarna på senare modeller
men dom tidigare e rena katastrofen
20 år efter bilsidan, faktum är att förgasarhojar faktiskt brukar vara snålare
 
Min SP1:a tar runt litern om jag kör "normalt", går säkert att köra snålare men hur kul är det? :yoparty
 
blom skrev:
har lyckats köra en r1a på nästan litern :)

samma med min r6:a, hög fart under lång tid gjorde att det blev en virvel i tanken... vid normal körning drar den nånstans runt 0,6 tror jag
 
Förbrukning

Min Mille R :Bugar :Bugar drar 0,85 till vardags och 1,25 till fest. Det é
busbilligt, ja menar mina Gammor :Bugar (Suzuki RG 500 Gamma för er som inte är torra bakom öronen än) drog aldrig under 1,2 till vardags och 2,0 till
fest.

Richard C
 
R1-03 (med insprut)
Vardagskörning (hastbegr +30) ~0,5
Snabbare körning på landsväg =0,60-0,70
Bana =0,8-1,0 beroende på bana och humör

-01 (med förgasare)
Liknande siffror, varken snålare eller törstigare
 
Mätte landsväge på duccen förra sommare och med ca 180-200 på klockan så drar den halvlitern på motorväg, det som drar sås är om man accar hårt att bara hålla uppe farten drar inte många skvättar. Läste om en kille som tog sin trimmade och nerdrevade gsx1100r på semestern och den realtivt örstiga hojen drog 0,3 i 120 blås.
 
Tiger302 skrev:
Min SP1:a tar runt litern om jag kör "normalt", går säkert att köra snålare men hur kul är det? :yoparty
Richard C skrev:
Min Mille R drar 0,85 till vardags och 1,25 till fest
FZ1 skrev:
R1-03 (med insprut)
Vardagskörning (hastbegr +30) ~0,5
Snabbare körning på landsväg =0,60-0,70
Bana =0,8-1,0 beroende på bana och humör
Hightuned skrev:
Läste om en kille som tog sin trimmade och nerdrevade gsx1100r på semestern och den realtivt örstiga hojen drog 0,3 i 120 blås.

Verkar som att liters-v-twinnarna är törstigare än radfyrorna. Vad kan det bero på?
 
Förra sommaren när jag åkte stockholm med fullpackad cykel,och hade en medelhastighet på 130-140 så drog den 0,5-0,55
De mesta den har dratt är 0,71 då var det mycket bus åk.
(CBR 1100 XX)
 
Bearing skrev:
Verkar som att liters-v-twinnarna är törstigare än radfyrorna. Vad kan det bero på?

Av samma anledning som att en 1000cc V-2 har lägre effekt än en 1000 R-4
Större smällar / lägre verkningsgrad... pga mer vibrationer = tyngre balansaxlar... :mattias

Speciellt Hondor är törstiga... Mycket... :hihi

Kommer man mycket längre än 13 mil med en VTR 1000 F inaan lampan tänds är man duktig... (Eller försiktig) :rolleyes:

Men å andra sidan tuggar en twin mindre däck jämfört med en 4:a med motsvarande vridmoment! :yoparty
 
Bollox skrev:
Av samma anledning som att en 1000cc V-2 har lägre effekt än en 1000 R-4
Större smällar / lägre verkningsgrad... pga mer vibrationer = tyngre balansaxlar... :mattias

Låter rimligt.
Jag har alltid trott tvärtom eftersom stånkorna verkar snåla och farsans custom går på 0,35 l/mil.
 
Bearing skrev:
Låter rimligt.
Jag har alltid trott tvärtom eftersom stånkorna verkar snåla och farsans custom går på 0,35 l/mil.

Fast. Det beror mycket på utväxling också. Om man jämför låt säga landsvägskörning i samma hastighet beföver det inte skilja mycket alls.
För då är det ju det här med det tillgängliga effektuttaget som spelar in. Och den individuella cykelns rullegenskaper osv.

Utväxling... Customcyklar går ofta snålt. Dom har luftmorstånd som ett ihopfällt pingisbord osv. Men dom varvar ingenting i sådana låga hastigheter och har inget effektuttag att tala om. :mattias men däremot en vridstark motor... Editerade bort en förklaring som skulle fyllt hela sidan här.

:brinnerup
 
Min Fazer kostar mig 3100/mån. Förra året körde jag 100 mil. Hojen hade kunnat dra tio liter milen vad mig anbelangar. Det är inte bränslekostnaderna som svider ändå.

pilsner
 
Hightuned skrev:
Läste om en kille som tog sin trimmade och nerdrevade gsx1100r på semestern och den realtivt örstiga hojen drog 0,3 i 120 blås.

Om det stämmer så ska killen ha en eloge i "Eco-driving" eller vad trafikskolorna kallar det....
 
e4jägaren skrev:
Om vi säger att jag åker landsväg i typ 130 km/h, hur mycket drar en sporthojj då? Skiljer det sig jättemycket mellan motorstorlekarna och modellerna?

Jämn fart=låg bränsleförbrukinig.

Jag upplever att det är när man gjort många snabba accelerationer och kört blandat med flera kallstarter, att det drar mest, jag körde en sväng på 32 mil varav 15 mil låg jag på i 150 km, sittade mellan 0,5-0,7.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top