Bränsleförbrukning på modern sportmotorcykel?

zx9 -98 ca 0,6
660 -04 ca 0,9
Passat 1,9 TD -94 ca 0,5-0,6....

Slutsatsen är : Ju roligare man har det , desto mer kostar det ! :tummenupp
 
e4jägaren skrev:
1168392 Om vi säger att jag åker landsväg i typ 130 km/h, hur mycket drar en sporthojj då? Skiljer det sig jättemycket mellan motorstorlekarna och modellerna?
Min drar 1 lit. milen hur jag än kör... Smakar det så kostar det... :yoparty
 
Kör med äldre, klassisk trimmad "spis", mycket sällan "lukta på blommorna" körning.
1,2 eller lite över
 
Min förra R1 -99 brukade dra runt 0.5-0.55 om man låg runt 120km/h på "de roliga" vägarna, inget tokgasande men ändå "inspirerat", den hade slipon, KN-filter, dynojettad med injustering på "rullar" och bromsade ut 141hk på hjulet.

Nya R1an (-05) drar gärna runt 0.6 vid samma körsätt, visst mer toppeffekt men med insprutning, jag är lite förvånad men kanske det ändrar sej om man gör motsvarande modifieringar som på den gamla?
 
Gsx r 1100 0,9-1,3 och 0,9 blev det till öland aldrig mer!
Gsx 400 Fws 0,8-1,1

Jag åker inte hoj för att det kostar så lite men jag undrar vad jag gör för fel :va mina hojar drar ju klart över medel??
 
Nu ska jag inte kalla min 89:a för modern, men den dricker i alla fall ca 0.60 l/mil vid 50/50 nöjesåkning/motorväg (lagligt). Enbart motorväg blir det runt 0.4-0.5 och bankörning 0.8. Själv tycker jag att jag får rätt mycket kul för både soppa- och försäkringspengar. :)
 
sir Urban skrev:
2131505 ok blir ändå drygt 47 mil, vilket man nog får anse som bra om man söker låg förbrukning.

Men om du är ute och leker en tank eller gasar riktigt vad hamnar du på då?

/Urban

Ja det är väldigt ekonomisk känns bra.
Dom gångerna förra säsongen jag var ute o busa hamnade det kring 0,6 men jag kanske inte kör fullt så hårt hela tiden som andra. Kanske nån annan med en thundercat kan berätta lite hur det är med er förbrukning när ni busar?
 
Min CBR ligger på ca 0,53 när jag ligger och pendlar till jobbet (ingår lite buskörning i det med). På helg turerna brukar det väl gå upp till mellan 0,65 till 0,85 (har legat på strax över litern med mycket fullgas med men hur kul är det i längden, går ju inte direkt fortare för det :hihi ). Har inte kört bana med den ännu så vet inte vad den tar under mer press.
 
Min ktm 625 drar ca 1 liter milen.
Fast då går den enbart i stan och rätt så hårt :tuttar
 
toxicated skrev:
2133245 Ja det är väldigt ekonomisk känns bra.
Dom gångerna förra säsongen jag var ute o busa hamnade det kring 0,6 men jag kanske inte kör fullt så hårt hela tiden som andra. Kanske nån annan med en thundercat kan berätta lite hur det är med er förbrukning när ni busar?

Närmare litern drog min vid hård bankörning på konstant höga varv. Föredömligt snål maskin dock vid vardagskörning.
 
Eng skrev:
2131387 Har inte kollat exakt men jag tycker jag får tanka hela jävla tiden.
Ligger nog nära litern, men wtf. hoj kör man inte för den låga milkostnaden :yoparty

I ditt fall är det väll servicekostnaden som är det dyra :7peta

Min drar ca 0,5-0,6 oavsett hur jag kör.
Men sen kör jag som en kärring också :D
 
Har alltid funderat på var logiken är i att en bil bara drar lite mer soppa än en hoj med samma effekt fast bilen väger 5 gånger mer...

:va
 
Gothmog skrev:
2154382 Har alltid funderat på var logiken är i att en bil bara drar lite mer soppa än en hoj med samma effekt fast bilen väger 5 gånger mer...

:va

Intressant fråga. Kanske för att man aldrig kör på samma sätt med hojen som med bilen...? Dessutom har det nog en del att göra med att en hojmotor måste ha så mycket högre trimningsgrad än en bilmotor med lika hög toppeffekt, vilket sällan sparar soppa.
 
Gothmog skrev:
2154382 Har alltid funderat på var logiken är i att en bil bara drar lite mer soppa än en hoj med samma effekt fast bilen väger 5 gånger mer...

:va

Jämför varvtalena mellan bil o mc.
Skiljer rätt så bra :)
 
Freddola skrev:
2154583 Jämför varvtalena mellan bil o mc.
Skiljer rätt så bra :)

Inte på min Corolla. Den ligger rätt högt... och Banditen ligger rätt lågt så det skiljer kanske 1000 rpm.
Exakt samma effekt på hoj och bil.

Måste finnas några mer förklaringar...

:confused:
 
Tror inte att jag skrev om RS:en. Den tar lätt 1 liter per mil plus tvåtaktsolja. På bandagarna har jag faktiskt inte kollat men jag tycker inte att jag gör annat än och tanka (fast tanken är ganska stor). Tror nog lätt att min lilla 250 "vinner" när det handlar om förbrukning gentemot motor storlek :tungan
 
Gothmog skrev:
2154636 Inte på min Corolla. Den ligger rätt högt... och Banditen ligger rätt lågt så det skiljer kanske 1000 rpm.
Exakt samma effekt på hoj och bil.

Måste finnas några mer förklaringar...

:confused:

Verkningsgrad och att i konstant fart så är det luftmotståndet du kämpar mot, inte vikten.
 
för några veckor sen mätte jag och då körde jag ganska lung då låg jag på 0.5 l/ mil (r6)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top