Bränsleförbrukning på modern sportmotorcykel?

Vad ska man då skaffa för en hoj om man nu som jag ska börja pendla 10 mil tur och retur till jobbet? Vill ju köra båge men köra billigare än min gamla sunkiga golf 2:a som drar 0,6...

Läser en hel del i den engelska tidningen TWO och dom framhåller Kawasaki ER-5 och Suzuki SV 650 som billiga att köra, men av er som skriver här så är ju iaf inte SV:n så mycket billigare än andra...?

Läste oxå snålhetstesten i Bike för några nummer sedan och även om Suzuki DR-Z 400 SM vann med 0,22 liter/mil typ så var det ju inte "riktiga" förhållanden, utan dom hade monterat bort frambromsen, satt på ett löst kåpglas från nån sporthoj, tejpat gasrullen för större friktion för att minska ev. "smågasande" som drar soppa samt legat i typ max 70 km/h... Enligt alla motorprinciper så borde ju inte en stånka vara effektivare än en rad 4:a ju!!?!

Va faen ska ja skaffa för hoj?? Eller ska jag köra me min gamla Suzuki GS 750 å sätta på nån äcklig toppkåpa och snålställa aset...? :4skrika :3freak :död


Mvh Thomas
 
Honda VTR 1000 F, 1.2-1.4L/mil
Yamaha R6 -99, 1.0->1.2l/mil
GSXR1000 -04, 1.3L/mil

landsväg, bana, whatever... så blir det så liksom :hihi
 
Vi var tre hojar som körde tillsammans från Assen. En CBR929, en CBR900 och en TL. Vi körde stort sett lika fort hela tiden det skilljde nästan inget i förbrukning. Vi låg på 0,7-0,8 vid lugn 130km/h körning timme efter timme.
 
Knucklehead skrev:
2261893

Läste oxå snålhetstesten i Bike för några nummer sedan och även om Suzuki DR-Z 400 SM vann med 0,22 liter/mil typ så var det ju inte "riktiga" förhållanden, utan dom hade monterat bort frambromsen, satt på ett löst kåpglas från nån sporthoj, tejpat gasrullen för större friktion för att minska ev. "smågasande" som drar soppa samt legat i typ max 70 km/h... Enligt alla motorprinciper så borde ju inte en stånka vara effektivare än en rad 4:a ju!!?!

Mvh Thomas

Under riktiga förhållanden drar den 0,40-0,45l/milen, en del fullgas och en del lugn landsvägskörning. Har aldrig fått den att dra över 0,55l/mil.
Slänger man på Fcr förgasare med accpump så blir det skillnad på förbrukning, sitter vacuumförgasare orginal.
 
Hmm... Det är som det har diskuterats innan, varför drar motorcyklar så himla mycket i soppa för!? En båge BORDE inte dra mer än låt säga 0,3 - 0,4 liter/mil vid konstant fart vid ca 110-120 km/h. Det lilla jag har lärt mej om aerodynamik så är frontarean en viktig aspekt vid luftmotståndet, och den är ju mindre med båge än med bil, men å andra sidan är ju bilen mer långdragen och bättre aerodynamiskt utformad efter själva frontarean för att ta hand om luften...

4 hjul med ytor stora som korvbröd borde ju oxå ha större friktion än 2 stora som tändsticksaskar... Nä för fasen, fattar inte varför inte en båge inte kan dra mindre!!?! Och det här med att det är högprestanda motorer som håller höga varvtal som gör att det inte går att köra snålt med kan ju inte vara hela sanningen... De går ju att köra med konstant varvtal och kunna köras snålt!

Nä, nu är jag ute i periferin och cyklar (som vanligt :rolleyes: ), allt jag vill ha är en kul båge som går att köra snålt me!

Men helst en twin... :yoparty :banana


Ha d gött / Thomas
 
På de senaste 430milen har min Triumph Daytona 600 snittat 0,74L/mil.
Den större delen av milen har gått på höga varv... :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top