Min simpla recension av CBR929RR-01

Idag gav jag mig på den världsberömda "flap removal"-modden, som syftar till att frånta hojen egenrätten att strypa luftflödet i burken när den anser det behövs.

Såhär ser den klaffen ut i sin normala miljö:
View attachment 455278

Här är den lösgjord då..
View attachment 455279

O såhär rent o snyggt är det i luftburken efter att den är bortopererad
View attachment 455280

Luftfiltret var en annan historia..som jag undrar om det går bra att rengöra, eller om det måste bytas?
(är det ett K&N tro?)
View attachment 455281

Det där ser ut som original och behöver nog bytas.
 
Jag tänkte - eftersom hojen gick bra med det skitiga luftfiltret - att jag gör ett försök att rengöra det innan jag beställer ett nytt.

Såhär blev det efter först en grovtvätt i Yes+vatten o sedan ett bad i bensin:
skitigt.jpg rent.jpg
 
Nu har jag då tagit bort klaffen i luftburken, strypt flödet från solenoiderna till luftburken och kopplat ur servoventilen som släpper ut friskluft från luftburken till avgassystemet. De här 3 åtgärderna ska ge hojen en märkbart jämnare och piggare gång, och en o annan säger att rövdynon registrerar några extra ardennerhästar :rolleyes:
 
Kanske låter en smula förmätet, men jag har börjat vänja mig vid 929:an o tycker att det skulle behövas lite mer pulver i hojen. Den pw:ar på 2:an, men lite mer kraft generellt över registret hade känts bra.
 
Kanske låter en smula förmätet, men jag har börjat vänja mig vid 929:an o tycker att det skulle behövas lite mer pulver i hojen. Den pw:ar på 2:an, men lite mer kraft generellt över registret hade känts bra.

Det där händer lite oavsett hur mycket effekt man har. En möjlig åtgärd är att skaffa en hoj som är hysterisk snarare än effektstinn. 929an är ju rätt välkammad på typiskt hondamanér och inte speciellt hysterisk.
 
Är det att rekommendera att tvätta ett pappfilter med vatten?

Jag har hört att porerna täpp igen om dom blir blöta och släpper igenom mindre luft då.
 
Är det att rekommendera att tvätta ett pappfilter med vatten?

Jag har hört att porerna täpp igen om dom blir blöta och släpper igenom mindre luft då.

Återanvända/rengöra ett pappfilter kan man göra. Men man rengör med en ordentlig avsugning av filtret från friskluftssidan enbart. :fakta
(Micke kommer nog uppleva en viss chokekänsla) :rofl
 
Kan vara jag som är lat men ett nytt eftermarknadsfilter till hojen kostar mellan 4-600 och ditt såg verkligen inte bra ut så varför inte bara köpa nytt?
Filter brukar ju även ha en slags fet yta som skall göra att smuts fastnar bättre vilket finns på biltema i sprayform tror jag.
 
Kanske låter en smula förmätet, men jag har börjat vänja mig vid 929:an o tycker att det skulle behövas lite mer pulver i hojen. Den pw:ar på 2:an, men lite mer kraft generellt över registret hade känts bra.

Kände likadant med min gamla CBR900RR och valde därför att byta upp mig till arvtagaren av dåtidens kungakrona i sportklassen, Suzuki GSX-R 1000. Hade inte så stora förhoppningar men oj vad positivt överraskad jag blev!:banana
Mycket mer smooth gång och betydligt bättre & starkare mellanregister.
Känner efter fyra år att det inte direkt saknas så mkt. pulver, snarare att det saknas mer tid att köra & njuta av hojen..:kär
 
Jag har kört hojen en del efter ingreppen i luftburk och avgasventil, och känner ingen större skillnad. Möjligen svarar den rappare på gas, och den låter definitivt mer nu.
Filtret ja..det känns som det fungerar fint än sålänge, men rengöringen var ändå en temporär åtgärd innan jag fått tag i ett K&N-filter.
 
Idag monterade jag ett lättvikts-drivpaket, som jag tror kommer märkas av både vid acceleration och inbromsning.

Här är lite jämförelser mellan originalgrejorna och de som är lättade.

gamla original.jpg supelite xring.jpg

original bakdrev.jpg superlite bakdrev.jpg

original framdrev.jpg superlite.jpg

En viktbesparing på totalt 933 gram för drivpaketet.
 
Last edited:
Nästan ett kilo mindre roterande massa i drivpaketet + en kugg mindre fram = inte sitta för långt bak på sadeln vid gaspådrag på 2:an :banana
 
Jag ska snart utvärdera effekten av denna
PowerCommanderV_Sport.jpg

..och detta
BMC-filter.JPG

som är beställda o väntas hem vilken dag som helst.
 
Monterade Power Commandern och tankade in en förprogrammerad bränlsemapp som gäller för min eftermarknadsljuddämpare....fast min är rejält kapad.

Har bara kört ett par kortare rundor, men det känns som den hittade några bortglömda hästkrafter där runtom i registret : ))

Nu är man ju rejält sugen på att bänkmappa Power Commandern också, vilket de som gjort det säger ger mycket mer. Tyvärr verkar alla "bänkfirmor" ligga i helt fel dela av Sverige..
 
Lite mer körning under eftermiddagen, o hojen känns helt klart rappare och råstarkare.
Dessutom släpper den varvet snabbare till tomgång nu. Tidigare lite längre duration från varv till lugn tomgång, nu återhämtar den snabbare. Vet inte om det är snabbt, men det är rappare tillbaka nu än det var innan:

https://www.youtube.com/watch?v=PCKwyXXSmd8&feature=youtu.be
 
Idag monterades nya BMC-filtret, rött o fint

BMC 200913.jpg

Bänkning och mappning beställt till på onsdag kväll :-p
Det alltså BMC-filter och en slutburk som är "trimmen" på en i övrigt original CBR 929 - så får vi se vad den presterar på hjulet.
 
Idag monterades nya BMC-filtret, rött o fint

View attachment 456229

Bänkning och mappning beställt till på onsdag kväll :-p
Det alltså BMC-filter och en slutburk som är "trimmen" på en i övrigt original CBR 929 - så får vi se vad den presterar på hjulet.
Tumme upp på din tråd, följer med intresse. CBR RR är fina grejjer. Snygga dessutom
 
Såja, då är hojen mappad och bänkad.
Utgångsläge:
CBR929RR-01
(I standardutförande 152 hk, ca 125-128 RWHP)
Ca 4500 mil
Lättviktsdrivpaket
BMC-filter
Borttagen fena i luftburken
Strypta solenoider
Eftermarknads-slutburk.

Resultat:
Första bänkning med en nedtankad PC-mapp för 929:an som gäller för slutburk och sportfilter - 130 hk.
Andra bänkning, mappen tunad första gången - ca 132 hk (visade att hojen gick magert på lågvarv o fett högt)
Tredje bänkning, mappen förfinad ytterligare - 135 hk
Fjärde bänkning, mappen justerad igen - 140 hk
Femte o sista bänkning - 140+ hk.
 
Såhär långt kan jag säga att de extra 10 bakhjulshästarna som hittades runtom i registret, känns verkligen. Kraften kommer mer direkt, och hojen svarar snabbt på gasrullen. Har inte vrålat ur den ännu, men jag tar det lugnt med gasen på 2:an nu efteråt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top