Min recension - XV950 Bolt

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Såhär långt har jag använt hojen dagligen, oftast mer än en gång per dag dessutom.
Såhär ser den ut:

1656410998754.png

Luftkyld V-twin
5 vxl
54 hk
81 Nm
Insprutning
ABS
245 kg
0-100 ~6 s.
Toppfart 155-160 km/h

Jag gillar designen som är någonting mellan race och glidare, en direkt kopia på 883-Sportstern förstås, med modernare motor och annat.
Aningens lamt utformat styre, även om det är ergonomiskt helrätt.
Kommer kanske byta till ett sånt här:1656412753395.png

Riktigt skön att köra, med helt lagom ljudnivå från originalburken. (vill inte ha något Harley-smattrande)
Ganska fult överdimensionerad luftburkskåpa. Lätt att åtgärda luftintagen som man vill, dock.
Låg sitthöjd och fotreglagen lite väl nära, vilket passar korta personer bra. Jag som är 184, kommer dock flytta fram reglagen en bit.
Fotpinnarna lite väl långa och låga, villket innebär att det inte blir några knäskrap annat än om nedlägget slutar i en vurpa.

Mest förvånande är vridet och fartblindheten man får.
Mer vrid än många sporthojar känns rejält, även om vikten är mycket högre.
Hojen vibrerar lite - ska vibrera - men inte alls som HD.

Klumpiga bakspeglar och lysen, enligt min smak. Kan och ska bytas.
Även luftburken ska åtgärdas mer effektiv, med luftintag framtill på hojen istället för mellan cylindrarnas varmluft.

Har ännu bara provat Bolten i sådär 130 km/h, men den drar starkt hela vägen dit och låter suveränt : )
Ingen obalans whatsoever, och sadeln är bekväm även om man inte sitter på en fläskrumpa.

Så långt...tack o hej från farbror Frej..ish.
 
Boltlyset.jpg

- Ja såhär ser Bolten ut i dagsläget, i väntan på mappad ECU, slutdämparen..
slutrör.png

...och nättare blinkers.
 
Jädrans vilken ful strålkastare.
Och blinkers, och luftburk, och ljuddämpare.
Jag hade en minnesbild från när den visades att jag tyckte den var rätt snygg.
 
Håller med om att strålkastaren skulle vara mycket snyggare med en rund
 
Jädrans vilken ful strålkastare.
Och blinkers, och luftburk, och ljuddämpare.
Jag hade en minnesbild från när den visades att jag tyckte den var rätt snygg.
- Smaksak då va : )
Tycker den nya mer offensivastrålkastaren är roligare än den stora runda originalvarianten.
Blinkers o luftburk o ljuddämpare är original på bilden.
 
Provkörde hojen med "nya" mappade ECU:n igår - den går bra nu med div. bortplockade begränsningar och högre varvtal :banana

(trots att jag inte bytt till den öppna slutdämparen ännu)
 
Okey, nya "ljuddämparen" monterad.
Hojen drar bra med så fritt utblås, men ljudet!

Vi mätte med ljudmätare här på jobbet, och snitt blev 120 dB.
Vid rejält gaspådrag bottnade mätaren vid 130 och skrev "overload" i displayen.
(1 m från hojen!)

Så..det var inte så bra. Väcker grannarna om jag drar igång den på morgonen.
 
Igår provade jag en ljuddämparlösning som jag inte vet hur länge den kommer duga, men det lät mycket bättre. Dovt mullrande, men inte öronbedövande vrål.

Ser ut såhär:
avgasdämp.png

Gjorde en "korg" av aluminiumnät som jag pressade in i slutröret, och fyllde den med stålull. Sen skruvade dit på avgassystemet och provkörde en runda. Perfekt ljud.
 
Och hur mycket effekt tappade du där?
Eller var mappningen anpassad till större mottryck?
Jag måste säga att dina modifieringar är lite förvirrande. Men kul att läsa om.
 
Och hur mycket effekt tappade du där?
Eller var mappningen anpassad till större mottryck?
Jag måste säga att dina modifieringar är lite förvirrande. Men kul att läsa om.
- ECU-tuningen jag valde tar hänsyn till öppnare avgassystem/sportljuddämpare, så ja anpassad för mindre mottryck, men inte helt utan.
En "normal" sportljuddämpare har åtminstone någon slags dämpning i sig, vilket det här röret inte har. Därför kändes det helt rätt att få till både ljuddämpning och aningens mer motstånd.
Det låter mycket bättre o hojen känns pigg : )
 
All mappning som inte utförs i bänk på det aktuella exemplaret är ju i bästa fall en gissning baserad på ungefärliga kombinationer...
 
All mappning som inte utförs i bänk på det aktuella exemplaret är ju i bästa fall en gissning baserad på ungefärliga kombinationer...
- Visst, men eftersom den här mappen kommer från samma standardmotor av samma årsmodell kändes det ganska okey ändå. Jag upplever effektökningen tillräckligt för att vara nöjd : )

Om det varit förgasarmotorer däremot, skulle jag nog valt att mappa individuellt med PC5 och dyno.
 
Igår provade jag en ljuddämparlösning som jag inte vet hur länge den kommer duga, men det lät mycket bättre. Dovt mullrande, men inte öronbedövande vrål.

Ser ut såhär:
View attachment 476799

Gjorde en "korg" av aluminiumnät som jag pressade in i slutröret, och fyllde den med stålull. Sen skruvade dit på avgassystemet och provkörde en runda. Perfekt ljud.
Jag körde med diskbollar eftersom stålull kunde antändas. Hade en hoj som var högljudd. Hoppas det funkar för dej ändå
 
Back
Top