Bilrelaterade diskussioner

Min Kia ceed sextonhundrakubikare har under vinter/vår tänt motorlampa med felkod P2111, ”thriller actuator control system, stuck open”.
Jag släcker den, Och den tänds igen vid nästa körning. Fyra, fem gånger har den börjat rycka vid låg last, just gaspådrag över tomgång. Vid nästa körning har den inte ryckt.

Idag så började den rycka för att nån kilometer stanna helt. Den tänder till när man vred på starten, men slutar tända efter den initiala starten.

Bogserad från skogsbilvägen och på gården i stugan tar jag loss spjällhuset och öppnar det. Spjället är stumt i stängt läge.
Petar loss kugghjulet mellan motor och spjällaxel och då lossnar spjället. Ser att en kugg saknas.
Nytt hus beställt.

Tillägg: Den startar och går som den gjorde igår. Provar köra hemåt i morgon. Får väl undvika läget där kuggen saknas (tomgång)

Bifogat

• IMG_0225.jpeg
    IMG_0225.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 14
  • IMG_0223.jpeg
    IMG_0223.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 14
Last edited:
Min Kia ceed sextonhundrakubikare har under vinter/vår tänt motorlampa med felkod P2111, ”thriller actuator control system, stuck open”.
Jag släcker den, Och den tänds igen vid nästa körning. Fyra, fem gånger har den börjat rycka vid låg last, just gaspådrag över tomgång. Vid nästa körning har den inte ryckt.

Idag så började den rycka för att nån kilometer stanna helt. Den tänder till när man vred på starten, men slutar tända efter den initiala starten.

Bogserad från skogsbilvägen och på gården i stugan tar jag loss spjällhuset och öppnar det. Spjället är stumt i stängt läge.
Petar loss kugghjulet mellan motor och spjällaxel och då lossnar spjället. Ser att en kugg saknas.
Nytt hus beställt.
Fiffigt, allt sån där är bra att få tips om ibland.

Finns det någon här som har lång erfarenhet av Mercedes 4matic, frågar man på Google så får man svaret att systemet är robust men även att man ska vara uppmärksam på missljud som kan uppkomma vid cirka 5000-7000 mil och att det är. viktigt att byta oljan i berörda delar för att hålla slitaget på en låg nivå.
Oljeläckage nämns också från fördelningslådan efter 6000-8000 mil.
Det står även att bilar med 4-hjulsdrift är känsliga och mönsterdjupet inte bör skilja mer än 2-3 mm, om det är på samma axel eller om det är fram/bak framgår inte av texten.
Vägskatten blir väl också högre med 4-hjulsdrift än en tvåhjulsdriven eftersom den drar mer bränsle.

Last edited:
Jag behöver en extranyckel till min peugeot 306 2.0 pininfarina cab -99. Har hittat nyckel : "433 MHz ID46 PCF7961 chip" behöver dock en programmerare för nyckeln. Är det någon som vet var man hittar lämplig programmerare?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back