Bilrelaterade diskussioner

Att klaga på en besiktningstekniker som gör rätt, när man själv har ansvaret för skicket på sitt fordon är tämligen korkat. Det är ni/vi som är ägare av fordonen som är ansvariga för att allt fungerar och är i gott skick, en besiktning är bara en kontroll att lägstanivån följs.
Jag är själv besiktningstekniker och har under dess år funnit att en kontrollinstans för fordonens skick verkligen behövs, många som tror sig ha "järnkoll" på sina bilar har inte en aning om att deras spindelleder håller på att hoppa isär eller att parkeringsbromsen inte fungerar på en sida (några exempel som jag stött på, det var minsann inte några fel på deras bilar, alls).
Ett avtagbart drag ska smörjas väl och alltid ligga i en plastpåse (eller liknande) undanstoppad i bagageutrymmet eller liknande när det inte används.

OT men ibland får man sköna svar när man ringer upp kunden och undar var nyckeln till dragkroken är.
Några standardsvar:

- Va, det fick jag ingen när jag köpte bilen av er (kollas på både nya och begagnade bilar)
- Vadå, ni har väl en universalnyckel, ni är ju verkstad.
- Jag tror den sitter i, har ni kollat det?

Här i staden tar vi aldrig bort kroken när vi använt den, det är ju en praktisk "parkeringssensor" även fast bilen är utrustad med det, så slipper ju MIN bil bli skadad,
Jag brukar tänka tvärtom. Är det någon som kör in i kroken är det garanterat något som blir förstört mer än nödvändigt. Den är ju hårdkopplad till chassiet.
Dekorationspanelerna är lättare att byta.

Att klaga på en besiktningstekniker som gör rätt, när man själv har ansvaret för skicket på sitt fordon är tämligen korkat. Det är ni/vi som är ägare av fordonen som är ansvariga för att allt fungerar och är i gott skick, en besiktning är bara en kontroll att lägstanivån följs.
Jag är själv besiktningstekniker och har under dess år funnit att en kontrollinstans för fordonens skick verkligen behövs, många som tror sig ha "järnkoll" på sina bilar har inte en aning om att deras spindelleder håller på att hoppa isär eller att parkeringsbromsen inte fungerar på en sida (några exempel som jag stött på, det var minsann inte några fel på deras bilar, alls).
Ett avtagbart drag ska smörjas väl och alltid ligga i en plastpåse (eller liknande) undanstoppad i bagageutrymmet eller liknande när det inte används.

Självklart har du rätt.

Nu har ingen klagat på detta, utan snarare riktas kritiken mot tidigare besiktningstekniker som ju inte skött sitt jobb - hade den kollats vid varje besiktning hade den ju funkat idag och nyckeln funnits…

Glad att det inte är ett automatiskt utfällbart drag då det lätt drar iväg 15-20’ när det pajar efter några år.

Kör snyggt!

Självklart har du rätt.

Nu har ingen klagat på detta, utan snarare riktas kritiken mot tidigare besiktningstekniker som ju inte skött sitt jobb - hade den kollats vid varje besiktning hade den ju funkat idag och nyckeln funnits…

Glad att det inte är ett automatiskt utfällbart drag då det lätt drar iväg 15-20’ när det pajar efter några år.
På min gamla Opel Vectra satt det wire-styrd dragkrok. När nippeln i ena änden släppte fanns enbart hela dragkroken som reservdel. Det skulle kosta 14000:- eller nåt sånt för ungefär 15 år sen. Det slutade med några minuter i garaget.

Vad ett haveri kommer kosta på den elektriska på min Polestar vill jag inte veta.

Fast.

Om folk bara dog för att de inte hade koll, så har vi snart förbättrat befolkningen till sådana med hysfad koll.

Idag har jag lärt mig att en tändkabelsats inte nödvändigtvis innehåller en sats av de tändkablar en specifik bil kan behöva. Det kan vara två av fem kablar i lådan och ändå vara rätt. :huvet

Min fasta dragkrok räddade mig från skador på bilen i en bilkö för 2 månader sedan. Kön rullade sakta framåt, blev stopp och stannade men tjejen bakom rattsurfade och stannade inte. Hennes stötfångare sprack lite i plasten medan det endast blev lite märken på mitt dragkroksskydd. Så utmärks skydd i 3km/h krockar. 🙂

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back