Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vi köpte ny gräsklippare till landet förra året, frugan ville ha en lättstartad utan problem och med drivning.
I våras/början av sommaren så skulle jag ha igång den och fick ta hjälp av startgas. Tänkte inte mer på det, efter det funkade den.
I förrgår så var det problem igen. Plockade loss förgasaren (föredömligt lättmekad) och blåste igenom munstyckena och tömde tanken. Är det sånt här som är det man varnar för att ha 95 oktan stående över vintern? Eller var det skit i tanken för att den var ny?
Har väl inte blockat tillräckligt förr för att uppleva såna problem, men någon gång ska ju vara den första.
Har inte känt på klegget, men det rinner sakta när man vrider på flaskan.
Den går bra igen och är lättstartad.
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Etanolen i soppan är en annan sak. Här är det gegga (trögflytande) som täpper igen munstyckena som ger mig problem. Läste om en med en gammal Klippo, han hade fått in en snigel i tanken. Kanske samma för mig.Etanolen i bränslet gör att membranet sväller och primertutan (om man har någon) slutar att fungera och blir det riktigt dåligt får man pulserande gång också
Kör minst sista tanken för året på alkylat bensin, kör helst enbart på alkylat.
Min klippare snapsar inte längre via primertutan, så nu droppar jag några droppar genom luftrenaren vid start
Etanolen i soppan är en annan sak. Här är det gegga (trögflytande) som täpper igen munstyckena som ger mig problem.
Jo så kan det ju vara. Får se om det händer igen, men har köpt en dunk alkylat som vi ska köra på i framtiden, eventuellt bara mot slutet av sommaren.Jag misstänker etanolen även för att orsaka geggan, den löser ju både membran och plastslangar, och i förekommande fall plasttankar, någonstans tar ju den upplösta plasten vägen
Jo så kan det ju vara. Får se om det händer igen, men har köpt en dunk alkylat som vi ska köra på i framtiden, eventuellt bara mot slutet av sommaren.
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Jag kör numera bara på alkylatbensin till den lilla gräsklipparen, men behöver nog börja göra det på de två stora som sista tank - har fått renovera bådas förgasare flera gånger för att det geggar ihop över vintern.Alkylat är ju dyrt, men med tanke på hur lite det går åt och att man slipper komma ihåg att ta med sig dunken till macken så har det blivit så att jag kör på det jämt

Salter kan det ju vara. Upplevde att det här var första gången, men det har nog hänt fler gånger, har ju varit tvungen att göra rent förgasarna några gånger, men inte kopplat det till soppan.Jag kör numera bara på alkylatbensin till den lilla gräsklipparen, men behöver nog börja göra det på de två stora som sista tank - har fått renovera bådas förgasare flera gånger för att det geggar ihop över vintern.
Fick rådet att bara använda det till veteranmoppen också för att slippa problem med utfällning av salter.
Jag misstänker etanolen även för att orsaka geggan, den löser ju både membran och plastslangar, och i förekommande fall plasttankar, någonstans tar ju den upplösta plasten vägen
Det där kommer han inte undan! Överklaga nedläggningen, det hjälper att tjata! Det där ska självklart lastsäkras, räcker ju med en presenning. Lata jävel. Tänk om du kört hoj istället…Ja, hastigheten relativt på stenen var nog 150-200 knyck. Det händer grejer om man får en sådan på sig. Jag har nu sänt anmälan till både Polis och Transportstyrelsen så får vi se om någon reagerar. För säkerheten i trafiken borde det vara krav på presenning över.
Edit: Polisen anser att inget brott inträffat (trots uppenbar avsaknad av lastsäkring). TS säger att krav på lastsäkring finns, men det är ju uppenbart att efterlevnaden är nästan noll för öppna grusflak od och lagkraven är luddiga nog för att det ska slinka igenom. Så det hela kommer att få fortsätta![]()
Det där kommer han inte undan! Överklaga nedläggningen, det hjälper att tjata! Det där ska självklart lastsäkras, räcker ju med en presenning. Lata jävel. Tänk om du kört hoj istället…
Om lasten spills ut kan den omöjligtvis bedömas som lastsäkrad tänker jag.Jag tror att lastsäkringen anses uppfylld IOM förstängning, dvs grusbaljans kanter.
Jag har då aldrig sett en grusbil med pressenning över lasset.
Däremot får man ju inte lasta så högt/mycket att man tappar delar av lasset, men olyckor händer ju
"Lasten är tillfredsställande säkrad om följande rekommendationer följs5:
• Last som består av små enheter såsom sand, grus, jord, singel, makadam,småsten, flis, sågspån eller liknande får om den utjämnas tvärs över lastutrymmet:– Inte nå högre än till framstammens överkant.– Inte nå högre än överkanten på sidoläm eller motsvarande anordning.– Inte nå över ett plan baktill som går genom överkanten på bakläm ellermotsvarande anordning och lutar 45 grader mot horisontalplanet."
Om lasten spills ut kan den omöjligtvis bedömas som lastsäkrad tänker jag.
Många gånger är det stenar som inte ligger i flaket som studsar av, slarvigt av den som lastar att spilla eller av den som kör att inte kolla innan man åker...Om lasten spills ut kan den omöjligtvis bedömas som lastsäkrad tänker jag.
Kan det vara en rutten spindelled kanske?Men va fan. Var ju helt säker på att det var fjäderbenslagringen. Men det knakar lika jävligt ändå nu när jag är ute och provkör. Vad fan kan det vara?
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |