Bilrelaterade diskussioner

Byter ac-kompressor på morsan Hyundai. Trångt och en skruv som var av, men det verkar ändå genomtänkt och få verktyg som behövs. Men som sagt... Trångt!IMG_20250608_163631569.jpgIMG_20250608_163625571_HDR.jpgIMG_20250608_162132758.jpgIMG_20250608_154831826_HDR.jpgIMG_20250608_154816809.jpg
 
Vofflans motorutrymme verkar byggt som en saw-fälla.
Och ingenting, absolut ingenting får plats ut genom hålet efter en 3 kvadratmeter stor motorhuv....? :gnissla
 
One Getz what one pay for :hej
Jag är ändå lite impad av vissa lösningar. Tex 10mm hylsa till all plast och fästen och 12mm till kompressor och spännare mm. Väldigt få verktyg som behövdes och det gick att komma åt även om det var tajt. Inte som på vissa bilar där man måste lyfta ur motorn eller montera bort halva toppen och grenrör för att nå en viss detalj.

Efter ca 4 timmar var allt ihopplockat och ac:n vakkumsugen och påfylld. Isande kallt!
 
Möte med lastbil fylld med tippmassor... Jag hann inte reagera, utan ser bara något blixtra till i ögonvrån och så smäller det till. Sten stor som knytnäve. Blir att byta ruta (igen) men glad att det inte slog i plåten eller att jag körde motorcykel vid tillfället.

Kommer bli en polisanmälan och även skicka till Transportstyrelsen. Var en liknande incident fast ännu värre för någon vecka sedan fick jag höra från glasverkstaden. Lösa massor på flak utan krav på lastsäkring View attachment 516251
Rejäl sten! Mysigt att komma på hojen där...
 
Rejäl sten! Mysigt att komma på hojen där...
Ja, hastigheten relativt på stenen var nog 150-200 knyck. Det händer grejer om man får en sådan på sig. Jag har nu sänt anmälan till både Polis och Transportstyrelsen så får vi se om någon reagerar. För säkerheten i trafiken borde det vara krav på presenning över.

Edit: Polisen anser att inget brott inträffat (trots uppenbar avsaknad av lastsäkring). TS säger att krav på lastsäkring finns, men det är ju uppenbart att efterlevnaden är nästan noll för öppna grusflak od och lagkraven är luddiga nog för att det ska slinka igenom. Så det hela kommer att få fortsätta :död:censored
 

Bifogat

  • 6.jpg
    6.jpg
    254.4 KB · Visningar: 40
  • 7.jpg
    7.jpg
    255.9 KB · Visningar: 40
  • 8.jpg
    8.jpg
    314.6 KB · Visningar: 40
  • 4.jpg
    4.jpg
    222.9 KB · Visningar: 40
  • 2.jpg
    2.jpg
    205.6 KB · Visningar: 41
Last edited:
Google är bra på att felsöka!
PXL_20250613_094148660.jpg

Volvo är lite mindre bra på att bygga bilar....
PXL_20250613_094209180.jpg

Varför? :va
 
En kompis har konstaterat att en oljekanal upp i toppen på hans hustrus bil är igenkoksad. Prylarna under ventilkåpan gnisslade och allt verkar osmort. Han insåg att det enklaste var en bypassoperation. IMG_20250621_160006.jpg
 
Vi köpte ny gräsklippare till landet förra året, frugan ville ha en lättstartad utan problem och med drivning.
I våras/början av sommaren så skulle jag ha igång den och fick ta hjälp av startgas. Tänkte inte mer på det, efter det funkade den.
I förrgår så var det problem igen. Plockade loss förgasaren (föredömligt lättmekad) och blåste igenom munstyckena och tömde tanken. Är det sånt här som är det man varnar för att ha 95 oktan stående över vintern? Eller var det skit i tanken för att den var ny?
Har väl inte blockat tillräckligt förr för att uppleva såna problem, men någon gång ska ju vara den första.
Har inte känt på klegget, men det rinner sakta när man vrider på flaskan.
Den går bra igen och är lättstartad.
d228cb6aeb9a19f9d384521173cde7ae.jpg


Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
 
Vi köpte ny gräsklippare till landet förra året, frugan ville ha en lättstartad utan problem och med drivning.
I våras/början av sommaren så skulle jag ha igång den och fick ta hjälp av startgas. Tänkte inte mer på det, efter det funkade den.
I förrgår så var det problem igen. Plockade loss förgasaren (föredömligt lättmekad) och blåste igenom munstyckena och tömde tanken. Är det sånt här som är det man varnar för att ha 95 oktan stående över vintern? Eller var det skit i tanken för att den var ny?
Har väl inte blockat tillräckligt förr för att uppleva såna problem, men någon gång ska ju vara den första.
Har inte känt på klegget, men det rinner sakta när man vrider på flaskan.
Den går bra igen och är lättstartad.

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk

Etanolen i bränslet gör att membranet sväller och primertutan (om man har någon) slutar att fungera och blir det riktigt dåligt får man pulserande gång också
Kör minst sista tanken för året på alkylat bensin, kör helst enbart på alkylat.

Min klippare snapsar inte längre via primertutan, så nu droppar jag några droppar genom luftrenaren vid start
 
Etanolen i bränslet gör att membranet sväller och primertutan (om man har någon) slutar att fungera och blir det riktigt dåligt får man pulserande gång också
Kör minst sista tanken för året på alkylat bensin, kör helst enbart på alkylat.

Min klippare snapsar inte längre via primertutan, så nu droppar jag några droppar genom luftrenaren vid start
Etanolen i soppan är en annan sak. Här är det gegga (trögflytande) som täpper igen munstyckena som ger mig problem. Läste om en med en gammal Klippo, han hade fått in en snigel i tanken. Kanske samma för mig.

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
 
Etanolen i soppan är en annan sak. Här är det gegga (trögflytande) som täpper igen munstyckena som ger mig problem.

Jag misstänker etanolen även för att orsaka geggan, den löser ju både membran och plastslangar, och i förekommande fall plasttankar, någonstans tar ju den upplösta plasten vägen
 
Jag misstänker etanolen även för att orsaka geggan, den löser ju både membran och plastslangar, och i förekommande fall plasttankar, någonstans tar ju den upplösta plasten vägen
Jo så kan det ju vara. Får se om det händer igen, men har köpt en dunk alkylat som vi ska köra på i framtiden, eventuellt bara mot slutet av sommaren.

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
 
Jo så kan det ju vara. Får se om det händer igen, men har köpt en dunk alkylat som vi ska köra på i framtiden, eventuellt bara mot slutet av sommaren.

Skickat från min SM-S921B via Tapatalk

Alkylat är ju dyrt, men med tanke på hur lite det går åt och att man slipper komma ihåg att ta med sig dunken till macken så har det blivit så att jag kör på det jämt
 
Alkylat är ju dyrt, men med tanke på hur lite det går åt och att man slipper komma ihåg att ta med sig dunken till macken så har det blivit så att jag kör på det jämt
Jag kör numera bara på alkylatbensin till den lilla gräsklipparen, men behöver nog börja göra det på de två stora som sista tank - har fått renovera bådas förgasare flera gånger för att det geggar ihop över vintern.

Fick rådet att bara använda det till veteranmoppen också för att slippa problem med utfällning av salter.
 
Dags att byta olja i fördelningslådan på X5:an.. den har en lite gungande oregelbunden kraftleverans vid försiktig gas och speciellt vid kurvtagning (försvinner om man släpper gasen eller trycker på mer). I många fall kan det hjälpa att byta oljan och då bara med en väldigt speciell sort.

Mekandet tar aldrig slut med en gammal BMW IMG_20250623_140157598.jpg
 
Jag kör numera bara på alkylatbensin till den lilla gräsklipparen, men behöver nog börja göra det på de två stora som sista tank - har fått renovera bådas förgasare flera gånger för att det geggar ihop över vintern.

Fick rådet att bara använda det till veteranmoppen också för att slippa problem med utfällning av salter.
Salter kan det ju vara. Upplevde att det här var första gången, men det har nog hänt fler gånger, har ju varit tvungen att göra rent förgasarna några gånger, men inte kopplat det till soppan.
 
Jag misstänker etanolen även för att orsaka geggan, den löser ju både membran och plastslangar, och i förekommande fall plasttankar, någonstans tar ju den upplösta plasten vägen

Bränslet hade blivit sämre långt innan inblandningen av etanol började. Den där geggan handlar nog snarare om urvalet av kolväten ut ur raffinaderierna.

Raffinaderierna har antagligen blivit skickligare på att ur råoljan ta fram en större andel som kan säljas med fler olika varianter av kolväten som bränsle vilket gör bränslet känsligare för den som inte direkt använder upp det.
 
Nästan 2 veckor leveranstid... :gnissla
(Torsdag -Tisdag)

PXL_20250625_090139221.jpg

Nu har jag äntligen delen, men ingen tid att skruva längre. Skit också.
 
Back
Top