Bilrelaterade diskussioner

Peugeot 307 SW -08.
Jag hade en SEAT jag bytte allt på och fick inte skiten att ta mer än lätt anliggande broms. Lyfte på baksätet när jag skulle fälla ryggstödet och ser då att det ligger 15-16 mm rör i fin 90 graders vinkel och bägge två är sönderrostade, så när jag drog handbromsen så drogs rören bara ihop ännu mer

Hinner väl inte skruva igång riktigt ännu men inventeringen skall åtminstone bli klar, någon gång. Volvo var även artiga och återkoppla på min reservdelslista jag skicka. Handbromsbackar hade utgått, lite otippat.

Domkraft aluminium eller motsvarande lätt/låg vikt som inte är ett korthus i bockad plåt?

Bahcos(kina = m.fl. jag vet) 3 ton är populär och använt sådan själv en del, fung. fint men skiten väger 50kg och jag behöver lyfta i/ur för ofta.

Biltemas aluminium 2.5 ton ser bra ut, någon som långtidstestat? =)

Kollade deras plåtis 2.5, fung. f.ö. inte och kändes halvrisig. Byggnadeln hade samma lika som fung. men kändes väl inte bättre för det Och långsam.

Dubbelpipig är bra.

Helst över disk om det inte är något utöver det vanliga i produkt och/eller pris.

Möte med lastbil fylld med tippmassor... Jag hann inte reagera, utan ser bara något blixtra till i ögonvrån och så smäller det till. Sten stor som knytnäve. Blir att byta ruta (igen) men glad att det inte slog i plåten eller att jag körde motorcykel vid tillfället.

Kommer bli en polisanmälan och även skicka till Transportstyrelsen. Var en liknande incident fast ännu värre för någon vecka sedan fick jag höra från glasverkstaden. Lösa massor på flak utan krav på lastsäkring IMG_20250602_084001139.jpg

Byter ac-kompressor på morsan Hyundai. Trångt och en skruv som var av, men det verkar ändå genomtänkt och få verktyg som behövs. Men som sagt... Trångt!IMG_20250608_163631569.jpgIMG_20250608_163625571_HDR.jpgIMG_20250608_162132758.jpgIMG_20250608_154831826_HDR.jpgIMG_20250608_154816809.jpg

Vofflans motorutrymme verkar byggt som en saw-fälla.
Och ingenting, absolut ingenting får plats ut genom hålet efter en 3 kvadratmeter stor motorhuv....? :gnissla

One Getz what one pay for :hej
Jag är ändå lite impad av vissa lösningar. Tex 10mm hylsa till all plast och fästen och 12mm till kompressor och spännare mm. Väldigt få verktyg som behövdes och det gick att komma åt även om det var tajt. Inte som på vissa bilar där man måste lyfta ur motorn eller montera bort halva toppen och grenrör för att nå en viss detalj.

Efter ca 4 timmar var allt ihopplockat och ac:n vakkumsugen och påfylld. Isande kallt!

Möte med lastbil fylld med tippmassor... Jag hann inte reagera, utan ser bara något blixtra till i ögonvrån och så smäller det till. Sten stor som knytnäve. Blir att byta ruta (igen) men glad att det inte slog i plåten eller att jag körde motorcykel vid tillfället.

Kommer bli en polisanmälan och även skicka till Transportstyrelsen. Var en liknande incident fast ännu värre för någon vecka sedan fick jag höra från glasverkstaden. Lösa massor på flak utan krav på lastsäkring View attachment 516251
Rejäl sten! Mysigt att komma på hojen där...

Rejäl sten! Mysigt att komma på hojen där...
Ja, hastigheten relativt på stenen var nog 150-200 knyck. Det händer grejer om man får en sådan på sig. Jag har nu sänt anmälan till både Polis och Transportstyrelsen så får vi se om någon reagerar. För säkerheten i trafiken borde det vara krav på presenning över.

Edit: Polisen anser att inget brott inträffat (trots uppenbar avsaknad av lastsäkring). TS säger att krav på lastsäkring finns, men det är ju uppenbart att efterlevnaden är nästan noll för öppna grusflak od och lagkraven är luddiga nog för att det ska slinka igenom. Så det hela kommer att få fortsätta :död:censored

Bifogat

• 8.jpg
    8.jpg
    314.6 KB · Visningar: 40
  • 7.jpg
    7.jpg
    255.9 KB · Visningar: 40
  • 6.jpg
    6.jpg
    254.4 KB · Visningar: 40
  • 4.jpg
    4.jpg
    222.9 KB · Visningar: 40
  • 2.jpg
    2.jpg
    205.6 KB · Visningar: 41
Last edited:
Google är bra på att felsöka!
PXL_20250613_094148660.jpg

Volvo är lite mindre bra på att bygga bilar....
PXL_20250613_094209180.jpg

Varför? :va

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer