Bilrelaterade diskussioner

Borde vara värt ett försök, kollade på något klipp och där var det en hel bunt kablar som gått av eller närapå. Den dörren var dock öppen.

Gissar att det inte blir långlivat om det där ska sitta i vecket.
1000021101.jpg

Jag har en magnet av/på à 300kg.. den kanske kan ställa till med något ;)

Eftersom jag jobbar med bl/a Skoda så byter jag dessa kabelstammar ofta, varför Bosse inte får upp dörren vet jag icke utan att stoppa in skallen i problemet.

Eftersom jag jobbar med bl/a Skoda så byter jag dessa kabelstammar ofta, varför Bosse inte får upp dörren vet jag icke utan att stoppa in skallen i problemet.

Syatemet eller vad det nu kallas saknar kontakt med styrdonen i höger fram och bakdörr det vet vi efter att kört den med en kompis som har en VAG dator. Att det är problem med nån kabel är ganska säkert wfter som bilen först inte kunde låsa dörrarna och nu inte låser upp. De tips jag fått är att kablaget i nån av dörrarna lyckas gör att nåt så den tappar kontakten. Men det jävliga är ju att få få upp dörren. Vore ju väldigt bra att veta vad som kan göra att man tappar bägge stydonen på höger sida men övriga dörrar, baklucka och tanklock funkar.

Har haft funderingar på att lägga spänning på elhissmotorn men vet man säkert att denna ska få på 12V och inte nån annan helevetes hitte cambus styrd spänning?

Just sånt här gör mig väldigt anti mot moderna saker med system där man inte verkat ha en tanke på att måt kan gå sönder. Nån form av nödöppning tycker jag att man borde ha om man får kabelbrott eller styrdonet går sönder.
Nödöppnare:
GA044G_C2L0.jpg

Ny kylare beställd från Trodo. Är tydligen en avsedd för varmare klimat (är 40mm tjock istället för en tunnare på 25-30mm). Gör inget, då motorn gärna går varm och är konstruerad att köra med 110-114 grader ca och då ett rejält tryck i kylsystemet. Ganska typiskt BMW.

Blir till att förbereda och plocka ur den gamla och se hur lätt/svårt det är.

Noterade för övrigt att en drivaxeldamask är dålig, så jag har beställt två och kommer byta på den sida den gått sönder (besiktning för 1,5 månad sedan drygt och då var det inget de märkte). Inget jättejobbigt arbete, men det är så tröstlöst när det inte tar slut med mekande :näsblod
...och äntligen ledig tid och ork samtidigt, så jag kunde montera nya kylaren. Tog en dryg timme bara och håller nu tätt. Väldigt enkelt jobb egentligen - i synnerhet att koppla ihop allt.

Drivaxeldamask kvar att fixa och de stora bussningarna bak. Men! Bilen är nu helt tyst. Inget knirr och gnissel från länkage och knutar. Så sprutan med fett, fungerade perfekt

Tog tag i Polons fjädring bak. Hissade upp hela bakvagnen och det gick snabbt att byta. Mindre än två timmar från det jag gick ut tills allt var ihop plockat. Behövde bara borra upp plåttallriken i toppen av fjädertornen för att den skulle gå ner över de något grövre stötdämparna. I övrigt passade allt.

Gummilagringen till övre delen av fjädern är en del som slutat tillverkas och går inte att beställa längre. Tyvärr också en del som är svår att ersätta med annat (möjlighen hitta liknande från annan bilmodell). Men de som satt där var ändå mjuka och i bra skick fortfarande, så de rengjordes och smörjdes in.

Ska dock sälja bilen så jag kan skaffa en lite större bil som bättre passar för långfärder och som dottern kan ta över när hon tagit körkort. Men lättare att sälja om allt lirar som det skall IMG_20250517_143213009.jpgIMG_20250517_144110420.jpgIMG_20250517_153109201.jpg

När jag ändå hade hojkompisar på besök passade jag på att städsla dem till hjälp med att spänna pbromsen på maffiamercan.

Mina egna gubb-ögon i kombination med repiga läsglasögon från Gulf i Vännäs räckte inte till för att lokalisera justerskruven genom hålet trots två försök och det faktum att jag själv monterat hela skiten tidigare.

Tyvärr upptäckte vi samtidigt att pbromsvajerns hölje var borta på en sträcka varför det inte gick att spänna den i alla fall… morr. Ny beställning på skruvat.se eller var det nu var jag köpte resten.

29ecda1b5ffe7bea546d01da3ae16539.jpg

Med vänlig hälsning,

Byte av yttre damask på drivaxel.. vilket jävla grisgöra. Saker som sitter fastrostat, skruvskallar som pga rost är mindre än de ska och allmänt jobbigt med låsring och svart fett som fastnar överallt.

Men bit för bit är det på väg och jag sparar minst 5.000 spänn, vilket Bavaria annars vill ha för byte av damask på en sida.IMG_20250518_132519925.jpgIMG_20250518_140345900.jpgIMG_20250518_162411259.jpgIMG_20250518_172446814.jpg

Jag köpte en sån här på Biltema när jag skulle byta damask. Funkade kanon.

Jag köpte en sån här på Biltema när jag skulle byta damask. Funkade kanon.

Jag hade kunnat låna en sådan, men nya damasken är dock av en mer robust longlife-typ, så den kan inte expandera så mycket som behövs. I sammanhanget så var ändå isärtagning av drivaxeln inte det stora jobbet, även om låsringen var lite jäklig att få till vid återmontering

Många byter hela drivaxeln iom att en ny inkl allt, inte kostar mer än kanske dryga tusenlappen och lite uppåt, beroende på kvalitet. Men den gamla är det inga fel på och kommer hålla många år till.

Vad gör man med en borttappad bil? =)
Införskaffades som isbil och blev sedan ståendes hos en arbetskollega varav det sades att vi fixar det där sen, och sen, o senare och nu har det gått 20 år.
Oklart vad som hände med den och vi säger att det inte går att få reda på för jag vet inte.
Polisanmälan; Eh den försvann i den kommunen..
Sen då?

Frågar åt en vän.

Vad gör man med en borttappad bil? =)
Införskaffades som isbil och blev sedan ståendes hos en arbetskollega varav det sades att vi fixar det där sen, och sen, o senare och nu har det gått 20 år.
Oklart vad som hände med den och vi säger att det inte går att få reda på för jag vet inte.
Polisanmälan; Eh den försvann i den kommunen..
Sen då?

Frågar åt en vän.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!