Bensinbrist och 98 oktanig.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Har alltid tankat 98 oktanig soppa i plastraketen men under gårdagens tur som inleddes efter arbetstid och fem mil hemifrån började bränslemätaren närma sig reserven väl så fort pga den högre farten i samband med viss blåst.Svängde in på en av dessa tyvärr alltmer vanliga obemannade bensinmackarna och upptäckte att de bara hade 95 oktanig soppa.

Chansade och körde ytterligare några mil innan nästa obemannade mack där man också bara sålde 95 oktanig bensin.Var här tvungen att hälla några liter av detta blask i tanken för att plastraketen inte skulle få soppatorsk där resterande val vid denna mack var E85 och någon annan form av Etanol drivmedel plus något som kallades för city diesel !?.

Det tog 10 mil innan jag fick tag i 98 oktanig soppa igen vilket ju kan tyckas vara konstigt med tanke på macktätheten i detta land.Dåligt och tack för ordet.
 
Min plastraket brukar dra runt 0,7 på Statoils 98-oktan. I söndags lyxade jag till det med Shell V-power.
När jag plötsligt efter drygt 20 mil på trippmätaren insåg att jag befann mig i Norrlands inland där mack-döden dragit fram började jag bli fundersam.

Men ingen bränslelampa tändes och när jag tillslut hittade en mack hade hojen dragit 0,53 :)
 
Var väl ett hett ämne när mackdöden diskuterades som bäst. Inte särskilt insatt men någon form av krav ställs/ställdes väl att alla vattenhål skulle erbjuda E85. För många blev då lösningen att använda "98-tanken" till E85 istället.
 
Hmm.. jag knegade extra på en statoilmack i Östersund när jag pluggade och jag har för mig att det sattes ett krav på att alla mackar skulle erbjuda ett alternativt förnyelsebart bränsle. Valet blev väl det billigaste alternativet för mackägaren (E85). Men även om det var det billigaste alternativet så tror jag blev en dyr investering och i förlängningen fick många mackar stänga ner pga konkurs...

Rätta mig gärna om jag har fel. :va


Var väl ett hett ämne när mackdöden diskuterades som bäst. Inte särskilt insatt men någon form av krav ställs/ställdes väl att alla vattenhål skulle erbjuda E85. För många blev då lösningen att använda "98-tanken" till E85 istället.
 
Jag kör alltid på 95 oktan, har väldigt svårt att förstå varför originalmotorer skulle få något annat (utom möjligen BMW S1000RR).
Lite som att sätta ett lastbilsbatteri i en Toyota Aygo: säkert bra men ger inget.
 
Hmm.. jag knegade extra på en statoilmack i Östersund när jag pluggade och jag har för mig att det sattes ett krav på att alla mackar skulle erbjuda ett alternativt förnyelsebart bränsle. Valet blev väl det billigaste alternativet för mackägaren (E85). Men även om det var det billigaste alternativet så tror jag blev en dyr investering och i förlängningen fick många mackar stänga ner pga konkurs...

Rätta mig gärna om jag har fel. :va
Det verkar stämma bra, en pump kostade ca 500 000 kr. Är det oktantalet man är ute efter borde E85 med 104 oktan passa, med vissa justeringar:tummenupp
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lag-om-etanolpumpar-kritiseras_408931.svd
 
Jag kör alltid på 95 oktan, har väldigt svårt att förstå varför originalmotorer skulle få något annat (utom möjligen BMW S1000RR).
Lite som att sätta ett lastbilsbatteri i en Toyota Aygo: säkert bra men ger inget.

Den uppfattningen har jag med. Det är väl kompressionen som sätter gränsen för hur lågt oktantal motorn klarar?
Hög komp kräver högre oktantal. I princip.

Iofs styr väl boxarna i hyfsat moderna hojar om tändningen när knacksensorn känner av att det är möjligt, men jag tror effektökningen 95 vs 98 är högst marginell.
 
Det kan ju vara en god idé att tanka 98 om man vill se till att det saluförs även i framtiden. För hojens skull gör det ingen större skillnad. Det är väl ingen tillverkare som har optimerat sina hojar för högre oktan än 95? Det har däremot en rad biltillverkare. Det är beklagligt att det inte finns 98 överallt som förr om åren. Man har en artikelkampanj nu i SVD om den misslyckade satsningen på E85. Men det är ju egentligen inget nytt under granen. Det kände nog de flesta till redan när det begav sig. Så går det när man har lobbyister och politiker som inte är tillräckligt insatta.
 
Den uppfattningen har jag med. Det är väl kompressionen som sätter gränsen för hur lågt oktantal motorn klarar?
Hög komp kräver högre oktantal. I princip.

Iofs styr väl boxarna i hyfsat moderna hojar om tändningen när knacksensorn känner av att det är möjligt, men jag tror effektökningen 95 vs 98 är högst marginell.

Det var väl just BMW S1000RR som kunde krana ur något lite extra ur mer oktan har jag läst men glömt.
Effektökningen mellan 95 och V-power i en Biketidning för några år sedan: 0.1hk. Temperaturskillnad mellan de olika testfallen: 4 grader.
När Christoffer smorde kedjan mellan två mätningar på Biscaya för många år sedan skiljde det 8hk före och efter.

Är man ute efter mer pulver ska man nog satsa på större spridare, Power Commander och e85. Där hittar man omkring 6% pulver.
 
Det verkar stämma bra, en pump kostade ca 500 000 kr. Är det oktantalet man är ute efter borde E85 med 104 oktan passa, med vissa justeringar:tummenupp
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lag-om-etanolpumpar-kritiseras_408931.svd

E85 är sketbra!

http://www.svd.se/naringsliv/motor/vi-kor-pa-bensin-vi-chansar-inte_3505766.svd

http://www.svd.se/naringsliv/motor/det-ar-battre-att-tanka-bensin_3505768.svd
Nu kan SvD Näringsliv avslöja att sju av tio bilverkstäder rekommenderar ägare av etanolbilar att inte tanka E85 utan bensin.
 
Det kan ju vara en god idé att tanka 98 om man vill se till att det saluförs även i framtiden. För hojens skull gör det ingen större skillnad. Det är väl ingen tillverkare som har optimerat sina hojar för högre oktan än 95? Det har däremot en rad biltillverkare. .
Du har fel... KTM RC8R är optimerad för 98 och finns risk för spikningar med 95 med risk att förstöra kolvar. Sen har BMW knackningssensor i sina som ändrar tändningen.. om man inte kör 98
 
Jag kör alltid på 95 oktan, har väldigt svårt att förstå varför originalmotorer skulle få något annat (utom möjligen BMW S1000RR).
Lite som att sätta ett lastbilsbatteri i en Toyota Aygo: säkert bra men ger inget.

Med över 13:1 i komp och utan knackningsensorer så kan det behövas 98 oktan.
Det beror på summan av komp, förbränningsutrymme, effektuttag, tändning m.m vad man kan köra på.
Visserligen är moderna motorer med mycket elektronik mer anpassningbara än äldre som spikade lätt utan mycken provokation men de kan inte köras på vad som helst för det. Det varierar alltså.
 
Jag tankar 98 när jag har möjlighet pga att den ofta har en något lägre etanolinblandning enligt produktbladen. Många plasttankar har svällt pga etanolen i bensinen, speciellt i USA där etanolhalten i bensin oftast är högre.
Känns dock rätt meningslöst idag när jag tror det slabbas i precis lika mycket sprit i 98:an...

Att en standardmotor skulle gå bättre på 98 oktan avfärdar iaf jag som myt. Förbrukningsmässigt har jag heller aldrig upplevt skillnad.
 
Du har fel... KTM RC8R är optimerad för 98 och finns risk för spikningar med 95 med risk att förstöra kolvar. Sen har BMW knackningssensor i sina som ändrar tändningen.. om man inte kör 98

Där ser man. Har dålig koll på både KTM och BMWs modernare hojar. Har din KTM RC8R inga knacksensorer? Det är ju en rätt stor miss från tillverkarens sida att sälja en sådan hoj idag när 98 börjar sina på fler ställen än bara landsbygden i Sverige. Hur fungerar det om man kör 95 på en motor som är optimerad för 98 men saknar knacksensorer om man kör lugnt? På en bil som optimeras för 98 rekommenderas man ju köra lugnt om man i nödfall tvingas tanka 95. Men de har i regel knacksensorer om det inte rör sig om något äldre.
 

Det är suveränt, iaf om man ska ta ut mer effekt, till det brukar ett bra styrsystem behövas. Har moderna bilar som kör på etanol avgastemperatur övervakning?

"Bränslepumpar byts normalt mellan 16 000 och 20 000 mil. Men Ford Flexifuel byts efter 4000-6000 mil. Och de är jättedyra”.
frabz-BITCH-PLEASE-754024.jpg

Det finns många sidor av felen på etanolbilar och ställer man frågan till Volvo så självklart har bilarna tillräckligt bra styrsystem/bränslepumpar osv. Ställ du samma fråga till oljebolagen får du ett annat svar.
Något som är säkert är att du kan ta ut riktigt höga effekter med etanol, men det förutsätter också ett styrsystem som anpassar sig och har tillräckligt med sensorer.
 
Last edited:
Med över 13:1 i komp och utan knackningsensorer så kan det behövas 98 oktan.
Det beror på summan av komp, förbränningsutrymme, effektuttag, tändning m.m vad man kan köra på.
Visserligen är moderna motorer med mycket elektronik mer anpassningbara än äldre som spikade lätt utan mycken provokation men de kan inte köras på vad som helst för det. Det varierar alltså.

Alltså, om knacksensorn behöver justera ner tändningen pga spikningar har redan "självdetonationen" inträffat och kolven träffat cylindern pga att den vickar till så knacksensorn kunde detektera det här.

På tex vissa turbobilar med ca 300hk backar man 3 grader när den detekterar spikningar och det i sin tur kan vara ca 30hk och det känns.

Är det väldigt varmt ute så ökar insugstempen och spikningsrisken ökar.
 
Alltså, om knacksensorn behöver justera ner tändningen pga spikningar har redan "självdetonationen" inträffat och kolven träffat cylindern pga att den vickar till så knacksensorn kunde detektera det här.

På tex vissa turbobilar med ca 300hk backar man 3 grader när den detekterar spikningar och det i sin tur kan vara ca 30hk och det känns.

Är det väldigt varmt ute så ökar insugstempen och spikningsrisken ökar.

Jag är ganska övertygad om att det inte är "mekanisk" knackning som detekteras utan snarare en utvärdering av hastigheten i förloppet som funktion av tryckstegringar (tryckderivata) eller något sånt...

Jag är iofs inte helt på det klara med exakt hur knackningsensorer vare sig fungerar eller utvärderas men jag är hyfsat säker på att det finns metoder/algoritmer för att "utvärdera" hur nära man är knackningsgränsen beroende på ett antal parametrar varav data från knackningssensorn bara är en del av indatamängden.
Så visst kan de vara så att knackning/spikning redan kan ha inträffat men det är inte inte givet att det måste vara så.

För den som är så hågad så finns det en massa att läsa i ämnet både i böcker och på nätet.
 
Last edited:
Jag är ganska övertygad om att det inte är "mekanisk" knackning som detekteras utan snarare en utvärdering av hastigheten i förloppet som funktion av tryckstegringar (tryckderivata) eller något sånt...

Jag är iofs inte helt på det klara med exakt hur knackningsensorer vare sig fungerar eller utvärderas men jag är hyfsat säker på att det finns metoder/algoritmer för att "utvärdera" hur nära man är knackningsgränsen beroende på ett antal parametrar varav data från knackningssensorn bara är en del av indatamängden.
Så visst kan de vara så att knackning/spikning redan kan ha inträffat men det är inte inte givet att det måste vara så.

För den som är så hågad så finns det en massa att läsa i ämnet både i böcker och på nätet.

Här hittade jag lite mer om olika knackningar och sensorer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Knack
 
Knackning är inte mekaniskt, det är endgaser som brinner allt för fort, så istället för den regelrätta förbränningen, sker det en explosion... var ovan fått vickning av kolvar ifrån är oklart, men det är inte fallet..

edit: för sen, står tydligt i länken ovan..

knacksensorn i sig är en mikrofon, enkelt uttryckt. Gammal teknik.

Idag är det tusenfalt exaktare att med hjälp av tändstiften joniseringsmäta restgaserna efter förbränning. Det kan jag dock gissa att vi inte ser på hojar än. Mc motorstyrsystem är oftast tämligen simpla.
 
Last edited:
Knackning är inte mekaniskt, det är endgaser som brinner allt för fort, så istället för den regelrätta förbränningen, sker det en explosion... var ovan fått vickning av kolvar ifrån är oklart, men det är inte fallet..

edit: för sen, står tydligt i länken ovan..

knacksensorn i sig är en mikrofon, enkelt uttryckt. Gammal teknik.

Idag är det tusenfalt exaktare att med hjälp av tändstiften joniseringsmäta restgaserna efter förbränning. Det kan jag dock gissa att vi inte ser på hojar än. Mc motorstyrsystem är oftast tämligen simpla.

Nu hitta jag en till länk som är riktigt bra om man vill lära sig mer om joniserande knacknings mätning via tändstiften. Nu kanske vi har kommit av ämnet men det är rätt intressant:rolleyes:
http://www.rossonex.com/SAAB/Trionic_5.pdf

På sidan 145-150 står det en hel del matnyttigt om knackning.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top