95 eller 98 oktan?

I manualen och på tillverkarens och på reservdelsleverantörens sidor till min Yanmar båtmotor står det tydligt att endas mineralolja får användas i motorn, aldrig sysntetolja.
Och det är betydligt nyare uppgifter än motorn då internet inte fanns när motorn byggdes.

Edit: "Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor."
Hade varit skoj med en teknisk förklaring till det. I call BS.

Anledningen jag lärt mig att inte använda syntetoljor där man tidigare använt mineral är att syntetolja tvättar bättre och kan lösa avlagringar som mineraloljan hade lämnat kvar.
Hoppas nån kan ta mig ur den villfarelsen så jag lär mig något idag också.

Anledningen jag lärt mig att inte använda syntetoljor där man tidigare använt mineral är att syntetolja tvättar bättre och kan lösa avlagringar som mineraloljan hade lämnat kvar.
Hoppas nån kan ta mig ur den villfarelsen så jag lär mig något idag också.

Så var det ju.

För 50 år sedan.

Ungefär samtidigt (nja, men kanske i början av 2000-talet?) skrev ”MrBike” några alldeles utmärkta inlägg om olja på detta eminenta forum och de är högst aktuella även idag.

I manualen och på tillverkarens och på reservdelsleverantörens sidor till min Yanmar båtmotor står det tydligt att endas mineralolja får användas i motorn, aldrig sysntetolja.
Och det är betydligt nyare uppgifter än motorn då internet inte fanns när motorn byggdes.

Edit: "Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor."

Eftersom ”mineralolja” eller ”syntetolja” inte är en kvalitetsklassning så kan man helt bortse från detta och gå på klassningen som de facto har betydelse för egenskaperna.

Kill-gissning luxe i denna tråd …
(Många felaktiga påståenden)

Det enda som kan strula med helsyntet är om packningarna börjar läcka då helsynteten rengör bättre. Är den gamla motorn skitig med taskigt undehåll (oljebytena) så kanske man bör fortsätta med mineral men annars finns nog inga nackdelar med syntet.
Det att syntet får en motor att läcka är samma sak som råttan i pizzan rent o skärt båg bluff oförstånd osv.

Ungefär samtidigt (nja, men kanske i början av 2000-talet?) skrev ”MrBike” några alldeles utmärkta inlägg om olja på detta eminenta forum och de är högst aktuella även idag.
Du tänker på Dr.Bike (VIF) och hans Allt du inte trodde att du behöver veta om oljor-trådar:

Så det är ett "smidigt" sätt för myndigheterna att fasa ut äldre fordon från trafiken, istället för att helt enkelt förbjuda dem?
Dom har nog inte tänkt hela vägen där eftersom miljöpåverkan blir större av att skrota fordon i förtid än det dom hinner släppa ut innan dom skrotas ändå.

Du tänker på Dr.Bike (VIF) och hans Allt du inte trodde att du behöver veta om oljor-trådar:

Tack!

Länge sedan… min gamla användare är död sedan decennier.

Kan nån sammanfatta allt detta? "Om man har en standardbetonad hoj kan man alltså köra på vad som helst, men varför inte helsyntet eftersom skillnaden i pris är så liten"?

Kan nån sammanfatta allt detta? "Om man har en standardbetonad hoj kan man alltså köra på vad som helst, men varför inte helsyntet eftersom skillnaden i pris är så liten"?

Omg!

Sammanfatta en oljetråd...?

Känns lugnare att stoppa huvudet i snaran som är spänd runt jutesäcken med getingar på hängbron över den aktiva vulkanen, faktiskt.

Du kan köra din motor på uppvispat kattskit om du vill det bestämmer du.

Jag kör owerkill olja Satans perkele på mitt standardbetonade trötta lik.

Motul 300 v dualester. Bara för att jag vill och kan.

Och där blev det en oljetråd igen...
Om det nu är magrare med etanolinblandning och förgasaren har som så många andra ett slitet nålmunstycke borde det ju innebära att motorn hux flux har lagom blandning igen...?
Detta vid moderat gaspådrag förstås. Igensatta lågfartmunstycken som nästan alla gamla hojar har är ju en annan sak...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT