95 eller 98 oktan?

Aj då. Annars hade nästa fråga handlat om vilken bromsvätska man bör använda, men det får väl bli en annan tråd...
500 mil har jag nog inte kört sammanlagt på 30 år som hojåkare, så det är säkert bäst med 98 oktan. Det lär inte bli så dyrt.
Dot 4. Finns billigt på biltema
 
Passa även på med gaffelolja 10w. 140ml per ben. Kanske lyxa till det med tändstift och luftfilter också? Sen kollar man ventilspel, lager och drivpaket. Efter det är du home safe.
 
Aj då. Annars hade nästa fråga handlat om vilken bromsvätska man bör använda, men det får väl bli en annan tråd...
500 mil har jag nog inte kört sammanlagt på 30 år som hojåkare, så det är säkert bäst med 98 oktan. Det lär inte bli så dyrt.
Nu skojar du va? Rullar din hoj typ 2 mil per säsong. Då kan du nog unna dig att tanka alkylat.
 
Aspen finns både som 95, 98 och 102 oktan. Racehojarna går alltid på Aspen. Soppan är ändå det billigaste i racing. Gatcyklarna går på Aspen två sista tankningarna för säsongen. Glasfibertankar tål inte etanol.
 
En liten fråga 95 är utspädd med 10%, 98 utspädd med 5%. I Norge är bensinen 100%, stämmer det?
Nope.
Sedan 1 januari i år så har vi 7,8% etanol i bensinen. 2021 var det 6% som var reduktionsplikten. för 2020 var det 4,2%.
Att det heter E10 är för att det är mer än 5% men max 10% etanol.

Det ska inte heller vara någon skillnad på 95 oktan och 98 oktan generellt. Det ska vara samma inblandning även för den men den har släpat lite i justeringen av reduktionsplikten enligt vad jag förstått.
Även norge har reduktionsplikt men dom har lite mindre inblandning än vad vi har. Jag har inte i huvudet vilka halter dom har men även dom har inblandning i bensinen.
 
Med jämna mellanrum blandar man i mer och mer biobränsle och tillsatser i den 95-oktaniga bensinen, något som många anser är skadligt för äldre motorer som inte tillverkats för detta.
Man blandar i mer etanol även i 98 oktan. Reduktionsplikten är generellt för bensinen och inte specifikt för 95 oktan. Däremot brukar det släpa efter lite med 98 oktan så det tar några månader innan dom fyllt tankarna på macken med bränsle med den högre reduktionsplikten efter höjningarna av densamma.
 
Går det magrare om man kör 98 istället för 95? Det har jag missat. Just det faktumet att där är 10% etanol i 95 och 5% i 98 borde snarare påverka åt andra hållet, men upplys mig gärna.
Om det är mer etanol inblandat så leder det till att motorn går magrare eftersom etanolen har ett lägre energiinnehåll.
Men det är väldigt små skillnader så det har endast betydelse om du redan innan ligger på gränsen för att motorn skall gå magert.
98 oktan släpar lite i justeringen av reduktionsplikten men det verkar i nuläget som att det är 7,8% etanol i 95 oktan medan 98 oktan fortfarande ligger kvar på 4,2%. Det betyder att det blir en skillnad i energiinnehåll mellan 98 och 95 oktan som är strax under 1%.
Dvs för den absoluta majoriteten av motorer så lär det inte vara någon märkbar skillnad i hur magert den går med de två olika bränslena. Men det är klart. Ligger den precis på gränsen till att gå magert på 98 så kan det bli magert med 95 men det är relativt osannolikt att du skall märka någon skillnad.
 
Man blandar i mer etanol även i 98 oktan. Reduktionsplikten är generellt för bensinen och inte specifikt för 95 oktan. Däremot brukar det släpa efter lite med 98 oktan så det tar några månader innan dom fyllt tankarna på macken med bränsle med den högre reduktionsplikten efter höjningarna av densamma.
Men på 98-pumpen står det ju klart ock tydligt E5, så att det skulle vara 7,8% etanol iblandat verkar inte rätt?
 
Men på 98-pumpen står det ju klart ock tydligt E5, så att det skulle vara 7,8% etanol iblandat verkar inte rätt?
Här på bilden vad som gäller idag och framåt. Men på länken kan du se att det finns hopp ?
received_355253139811296.jpeg

received_355253139811296.jpeg
 
Men på 98-pumpen står det ju klart ock tydligt E5, så att det skulle vara 7,8% etanol iblandat verkar inte rätt?
Som sagt. Dom släpar lite med justeringen av 98 oktan och i många fall så har dom löst det genom att blanda i lite syntetisk bensin i 98 oktan. Så gör exempelvis OKQ8 och CircleK. Men det är fortfarande 4,2% etanol i den hos alla mackkedjor i nuläget. Reduktionsplikten gäller all bensin men det är inte specat att det skall vara just etanol. Dom kan välja att följa reduktionspolikten genom att blanda i något annat som inte är bensin av fossilt ursprung. Vanligen syntetisk bensin istället för att uppfylla kravet.

Så i nuläget är det som sagt lite mindre etanol i 98 oktan då den ligger kvar på 4,2% pga att den har en eftersläpning. Det är nog också till viss del för att en del fordon inte är godkända att köra på över 5% etanol också.
 
Man blandar i mer etanol även i 98 oktan. Reduktionsplikten är generellt för bensinen och inte specifikt för 95 oktan. Däremot brukar det släpa efter lite med 98 oktan så det tar några månader innan dom fyllt tankarna på macken med bränsle med den högre reduktionsplikten efter höjningarna av densamma.
Det vore ju rimligt att ha lägre inblandning i 98 oktan, just som ett alternativ för äldre fordon som inte klarar moderna tillsatser.
 
Det vore ju rimligt att ha lägre inblandning i 98 oktan, just som ett alternativ för äldre fordon som inte klarar moderna tillsatser.
Nädu, det tas det ingen hänsyn till. Mitt råd är att du läser på mer, Googlar "reduktionsplikten". Snart ett minne blott våra brummande hojar... ?
 
Så i nuläget är det som sagt lite mindre etanol i 98 oktan då den ligger kvar på 4,2% pga att den har en eftersläpning. Det är nog också till viss del för att en del fordon inte är godkända att köra på över 5% etanol också.
När vi köpte vår VW Sharan med dieselmotor så kollade vi på det här med HVO100, och det är den inte godkänd för, trots att HVO100-tillverkarna hävdar att det bara är att hälla i och köra. Så med helfordonsgodkända bilar, som är godkända för ett visst bränsle, var går gränsen för när man inte får använda mackarnas hopkok? Räknar myndigheterna med allt alla byter bil var tredje år, och skrotar den gamla, så att det inte är ett problem, OM nu nyare bilar godkänns för tex E30 och 40%-ig diesel?
 
När vi köpte vår VW Sharan med dieselmotor så kollade vi på det här med HVO100, och det är den inte godkänd för, trots att HVO100-tillverkarna hävdar att det bara är att hälla i och köra. Så med helfordonsgodkända bilar, som är godkända för ett visst bränsle, var går gränsen för när man inte får använda mackarnas hopkok? Räknar myndigheterna med allt alla byter bil var tredje år, och skrotar den gamla, så att det inte är ett problem, OM nu nyare bilar godkänns för tex E30 och 40%-ig diesel?
Enkelt svar. Om några år har vi "tyvärr" inga förbränningsmotorer och lär heller inte säljas några. Passa på nu och kör så det ryker! ?
 
När vi köpte vår VW Sharan med dieselmotor så kollade vi på det här med HVO100, och det är den inte godkänd för, trots att HVO100-tillverkarna hävdar att det bara är att hälla i och köra. Så med helfordonsgodkända bilar, som är godkända för ett visst bränsle, var går gränsen för när man inte får använda mackarnas hopkok? Räknar myndigheterna med allt alla byter bil var tredje år, och skrotar den gamla, så att det inte är ett problem, OM nu nyare bilar godkänns för tex E30 och 40%-ig diesel?
Det där att vissa bilar med dieselmotor inte är godkända av tillverkaren för HVO beror mest på att dom inte brytt sig om att certifiera den alternativt inte hunnit med att köra testerna.
Rent generellt så är HVO kemiskt identisk med diesel men den är renare. På grund av det så har den en något lägre densitet än vanlig diesel vilket gör att den uppfyller alla krav för dieselfordonen men den ligger någon enstaka procent utanför spannet för densitet.
Rent generellt så klarar alla dieselfordon av att gå på HVO utan några problem.
Dock ska ju tillverkarna lämna motorgarantier och garantier för avgasreningen och eftersom det potentiellt kan vara ganska kostsamt så är dom väldigt sparsamma med att säga att det är OK att köra på HVO för dom vill ha hängslen och livrem för att vara säkra på att dom inte får dyra garatiärenden.
Men i praktiken så är det ytterst osannolikt att det skulle vara några som helst problem att köra på HVO.
Det finns en potentiell risk att den lägre densiteten påverkar mottrycket i spridarna i dieselmotorn vilket i sin tur kan påverka högtryckspumpen men det är mig veterligen inga personbilsmotorer som lider av det.
Så det handlar i VW:s fall endast om att dom ännu inte kört certifieringstester på HVO för att kunna säga att dom lovar att den går att köra på HVO.
Alternativt om bilen är några år gammal att det är för att dom inte har lust att spendera pengar på att köra certifieringstesterna. WV har ju haft en del "oförutsedda" utgifter efter dieselgateskandalen.
 
Min Fiat Ducato är inte godkänd av Fiat för HVO100.
Men Renault, Citroen och Peugeot har samma motor i sina klistermärksmoddade Ducato och där är motorn OK för HVO 100.
 
Nu vet jag från andra trådar att du kör så lite så däcken får bytas pga torrsprickor istället för slitage. I ditt fall säger jag definitivt att du borde köra på 98. Kör man mer än 500 mil per år så hade jag hellre fått den att fungera med 95.


Oljetråååååd!
Nej det är en myt. Enda fördelen med mineralolja är priset. Jag hade kört på helsyntet. Kostar inte många kronor extra.
Det enda som kan strula med helsyntet är om packningarna börjar läcka då helsynteten rengör bättre. Är den gamla motorn skitig med taskigt undehåll (oljebytena) så kanske man bör fortsätta med mineral men annars finns nog inga nackdelar med syntet.
 
Det enda som kan strula med helsyntet är om packningarna börjar läcka då helsynteten rengör bättre. Är den gamla motorn skitig med taskigt undehåll (oljebytena) så kanske man bör fortsätta med mineral men annars finns nog inga nackdelar med syntet.
Det där med att helsyntet rengör bättre kanske var något som var aktuellt för en herrans massa år sedan när oljorna rent generellt var sämre än dom är idag. Idag är det ingen större skillnad mellan mineralolja och syntet i det avseendet.
Den huvudsakliga skillnaden mellan mineral och syntet idag är att på grund av att gundoljan är noggrannare specad för syntet så klarar den lite högre krav än en mineral grundolja generellt gör vilket innebär att dom kan ta fram en syntetolja som uppfyller samma krav med betydligt mindre mängder additiv vilket är bra för oljans hållbarhet och funktion.

Dvs inte ens skillnaden att dom skulle rengöra bättre är sant idag. Det var sant för kanske 40 år sedan men det är en sådan där seglivad sanning som lever kvar trots att det är länge sedan den faktiskt var sann.
 
I manualen och på tillverkarens och på reservdelsleverantörens sidor till min Yanmar båtmotor står det tydligt att endas mineralolja får användas i motorn, aldrig sysntetolja.
Och det är betydligt nyare uppgifter än motorn då internet inte fanns när motorn byggdes.

Edit: "Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor."
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top