Bensinbrist och 98 oktanig.

Om jag nu minns rätt så är det så att sprit har ett högre energiinnehåll vilket då skulle ge högre effekt. Dock är det stökiometriska förhållandet annorlunda vilket innebär att man måste ha fetare blandning. Se bara på etanoldrift, oftast högre effekt men också högre bränsleförbrukning.

Nej, sprit har mindre energiinnehåll men har högre oktan. Det betyder att motorn inte är lika knackbenägen.
Du kan då ha vassare tändning eller högre komp. Du fåren bättre verkningsgrad på motorn.

Kör du på enbart sprit så drar motorn mer bränsle pga av mindre energi i bränslet.

har du lite inblandning så kan du få bättre förbränning och lägre förbrukning. jag tror att brytpunkten ligger på ca 15% innan bränsleförbrukningen börjar öka

Min Aprilia Falco går i alla fall definitivt bättre på 98 oktan. Mer kraft vid hård körning och jämnare gång vid lugn körning. Spikningar vid gaspådrag från låga varv är borta med 98.

Upplever precis samma på min Tuono. Mest avfärdat det som "placeboeffekt" men det ligger kanske ngt i det hela

Min plastraket brukar dra runt 0,7 på Statoils 98-oktan. I söndags lyxade jag till det med Shell V-power.
När jag plötsligt efter drygt 20 mil på trippmätaren insåg att jag befann mig i Norrlands inland där mack-döden dragit fram började jag bli fundersam.

Men ingen bränslelampa tändes och när jag tillslut hittade en mack hade hojen dragit 0,53 :)

För kännedom, det finns något som heter produktlån mellan bensinbolagen, dvs man lånar produkt från varandras depåer. Dvs Statoil har Shells produkt (idag ST1) och viceversa. Gäller alla bolag.

Vad gäller 98 oktan har Statoil inget sådant, utan det är ST1 produkt.

Såvida detta inte har ändrat sig det senaste året.

Som en del redan skrivit här så tycker även jag att hojen går trevligare på 98 oktanig bensin jämfört med 95 oktanig.Däremot så har jag undvikit den där V-Power när den påstås innehålla en högre dos etanol.Har jag fel så underrätta mig gärna om detta om det inte redan är skrivet bland trådarna.

Som en del redan skrivit här så tycker även jag att hojen går trevligare på 98 oktanig bensin jämfört med 95 oktanig.Däremot så har jag undvikit den där V-Power när den påstås innehålla en högre dos etanol.Har jag fel så underrätta mig gärna om detta om det inte redan är skrivet bland trådarna.

http://www.shellstationer.se/documents/10180/43900b4f-3720-4556-ae62-3298e7c25513

Produktblad för V-power, innehåller max 5% etanol, tror inte att det längre finns någon 98 oktan som inte innehåller etanol tyvärr.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti