Bensinbrist och 98 oktanig.

Har sett massa kolvar från spikande motorer där stora bitar av kolven spruckit från omkring ringlandet till ovansidan av kolven som ändå hålls på plats av övre kolvringen, kan vara en lös bit i kolven på ca 5cm av omkretsen, 8-12mm hög och kanske 4mm i godstjocklek.

Trodde i min enfald att dessa skador kom av att kolven vickade då det inte blivit några skador i loppen.

Kolven är generellt mycket mjukare än blocket. Vickar en kolv såpass så den spricker är det tveksamt om den motorn ens startar då kolvspelet är enormt. Normalt kolvspel på en 95mm kolv är 0,05mm. Inte mycket vickande..
 
Du kommer märka när/om E10 lanseras, det kommer bli ett jädra liv :)

Hur ser det ut på de marknader där e10 introducerades idag. Att det blev stora protester kort efteråt är allmänt känt. Kollade upp min 911 och Porsche rekommenderar inte 10% etanol i bränslet. Oroar mig inte så mycket. Den dagen den sorgen. Det finns ju tillsatser för bilar som inte går att köra på blyfritt. Det lär väl komma lösningar för de som kör ett äldre bestånd.
 
Kolven är generellt mycket mjukare än blocket. Vickar en kolv såpass så den spricker är det tveksamt om den motorn ens startar då kolvspelet är enormt. Normalt kolvspel på en 95mm kolv är 0,05mm. Inte mycket vickande..

Det är jag medveten om, men tänkte att när spikningen sker och om kolven vickar (om så bara någon hundradels grad), vad på kolven tar emot cylinderväggen med mest kraft då? I min hjärna är det den delen av kolven som befinner sig längst bort från kolvbultens centrum.
 
Fast det är väl ingen exakt vetenskap hurvida 98 innehåller etanol eller ej = beroende på åf/leverantör. Kanske inte fullt 5% dock.

Visst 5% etanol är säkert hanterbart för den stora mängden. Samtidigt divideras det om att alt. för e10 ska finnas kvar p.g.a. att en så stor del av vagnparken inte klarar 10%.

10% är inte så mkt. det heller...

Jag rotade i det där förut, det visar sig att man helt sonika kan gå in på de olika bensinmärkenas hemsidor och klicka på datablad för de olika bränslena de säljer. Vissa blandar i t.ex Shell medans andra inte gör det. Bara att läsa på databladen så står det.
 
Jag rotade i det där förut, det visar sig att man helt sonika kan gå in på de olika bensinmärkenas hemsidor och klicka på datablad för de olika bränslena de säljer. Vissa blandar i t.ex Shell medans andra inte gör det. Bara att läsa på databladen så står det.

Ja, Shell verkar sticka ut lite genom att uttryckligen skriva att de blandar 5% etanol i deras 98 oktan (v-power), medan alla andra märken skriver att deras 98-bensin kan innehålla upp till 5% etanol, så vad jag vet finns det inte något större märke i Sverige som garanterat inte har etanol i bensinen. Den variation som kan förekomma beror nog mer på tillgång och vilken leverantör som används m.m., men detta är inget man som konsument får reda på.
 
Fattar inte TS problem. Visst att han gärna vill tanka 98, men varför detta panikartade letandet. Vilken modern motor som helst funkar på 95. Annars skulle tillverkaren få galet mycket stämningar på sig...
 
Var kanske inte TS största oro att hojen skulle göra en Ducati för några liter 95 utan snarare att han upptäckte bristen av 98 på obemannade depåer.
 
Hur ser det ut på de marknader där e10 introducerades idag. Att det blev stora protester kort efteråt är allmänt känt. Kollade upp min 911 och Porsche rekommenderar inte 10% etanol i bränslet. Oroar mig inte så mycket. Den dagen den sorgen. Det finns ju tillsatser för bilar som inte går att köra på blyfritt. Det lär väl komma lösningar för de som kör ett äldre bestånd.

Det brukar bli ett stort ramaskri mot alla förändringar, även om gemene man har svårt att förstå skillnaden. Vad har du för porsche? :tummenupp
 
Det är sak jag aldrig har förstått, det är det här med t. ex Shells V-power. Varför? För att du skall få ut 2 hästkrafter till? Tanka 98 istället för 95 för att få ut mer effekt? Är det så jävla viktigt så kan man ju köpa rätt fordon från början med lite för mycket hästkrafter så är liksom problemet löst för all framtid.

Nu snackar jag alltså om fordon som är optimerade för 95 oktan.
 
Min plastraket brukar dra runt 0,7 på Statoils 98-oktan. I söndags lyxade jag till det med Shell V-power.
När jag plötsligt efter drygt 20 mil på trippmätaren insåg att jag befann mig i Norrlands inland där mack-döden dragit fram började jag bli fundersam.

Men ingen bränslelampa tändes och när jag tillslut hittade en mack hade hojen dragit 0,53 :)

Men du vet att det var andra faktorer som orsakade den skillnaden än bränslevalet, va?
 
Är 5% etanol i dagens 95 oktan mycket?

Nu kanske matten blir fel men jag gör ett försök, på 1L 95 oktanig bensin utgör etanol 50ml, och eftersom etanol har ca 30% lägre energiinnehåll så "förlorar" du 15ml bränsle, 1,5%. Å andra sidan har det etanolen ett högre oktantal och bättre kyleffekt i cylinderrummet än bensin.

Lanseringen av E10 har skjutits upp i Sverige med tanke på att många övergick till 98 oktanig bensin när den introducerades i finland och tyskland.

http://www.teknikensvarld.se/2011/02/16/12070/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig/

Efter att politikerna skapat lagrum för E10 i Sverige (ca 2 år sedan) har det ännu inte realiserats i praktiken pga att oljebolagen inte är inkomstkompenserade för ökad låginblandning till 10%.
Svenska politiker gillar att vara bäst i klassen i Bryssel. Men inte att betala för det.
 
Last edited:
pga att oljebolagen inte är inkomstkompenserade för ökad låginblandning till 10%.

Äh, bara elbilarna smäller högt snart så ska vi nog få se på rockad :tummenupp

På måndag ska jag provköra 302hk/430Nm elmotor:

2012_Tesla_Model_S_Performance_318165.png
 
Kan nog få en kolvmotor som tillbehör vid sidan om, allt är en kostnadsfråga ;)

Det vore ju onekligen bra om de trendängsliga som blott vill ha ett motorredskap (sporthoj, sportbil, vattenskoter etc) erbjuds elrunk. Så kan vi som en gång uppfann kolvmotorn, få åtnjuta denna i en ånyo exklusiv skara. Massmotorismen har förstört rätt mycket för de kolvmotorintresserade.
 
Last edited:
Jag kör alltid på 95 oktan, har väldigt svårt att förstå varför originalmotorer skulle få något annat (utom möjligen BMW S1000RR).
Lite som att sätta ett lastbilsbatteri i en Toyota Aygo: säkert bra men ger inget.

Jag kör zx10r 2011 och den är anpassad för 95.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top