Tankat etanol i stället för bensin. Vad göra?

Du lär ställa undan hojen minst ett par år tankad med E85 för att förgasarna skall gegga igen med korroderande vattenemulsion. Häll det uttappade E85 i bilens tank i små omgångar så går det inte till spillo.
Jag gissar t.o.m. att det är mindre skadligt att ha hojen långtidstående med etanol i tanken än med bensin.

Kondensvatten bildas ju i både tank och förgasare, och är det bensin i så skiktar de sej med vattnet underst som då korroderar förgasare och rostar tankar. Om det däremot är en ansenlig mängd etanol närvarande så blandas vattnet i bränslet och gör mindre skada.
 
Brukar du tanka bensin i din dieselbil?
Med tanke på vad somliga svarat så begriper inte de heller vad du har eller brukar göra.
Bensin är liksom inte en generisk benämning på flytande drivmedel för motorfordon i allmänhet.

Så "i stället för bensin" låter som om det är bensin du brukar tanka? Du råkar inte ha bytt till dieselbil alldeles väldigt nyligen? Det skulle kanske isf kanske förklara begreppsförvirringen.

Bensin och diesel är båda drivmedel men därför inte samma sak...för vore de det så skulle det nog gå bra med E85 också?!:confused:

Jag läste det som att han tankat fel i hojen, och bilen var en ursäkt till att han hade så mycket otur när han tänkte vid pumpen när han tankade hojen.
 
Nej nej nej !!!

Ingenstans har jag skrivit att man ska hälla etanolen i en DIESEL. Hur är det ens möjligt att missförstå det jag skrev ?

Jag skrev att det är lätt att göra misstag. Att tanka fel bränsle (i mitt exempel svärfar som tankade diesel i en bensinare)

Det jag skrev om att hälla etanolen i bilen (var ju underförstått att det var en bensinbil - såklart) var mest för att slippa slänga de 15-18 literna som finns i mc-tanken. Jag skrev att det utan skador kan pytsas i ca 5 liter åt gången utan risk för skador i en 45-literstank (BENSIN-bil). Och att många kör 50/50 inblandning på etanolforum även i "vanliga" inte etanolkonverterade bilar utan att uppleva problem (SJÄLVKLART menar jag då 50% etanol och 50% bensin).

Detta är sporthoj, vad du skriver är totalt frånskilt vad som läses.:D
 
Jag läste det som att han tankat fel i hojen, och bilen var en ursäkt till att han hade så mycket otur när han tänkte vid pumpen när han tankade hojen.
Du verkar nog ha mest rätt hitills...
Tur för honom...för då är det som de flesta föreslagit bara att slanga ur E85 och fylla på med vanlig soppa i stället.
 
...och när du tömt /spätt tills du är nöjd kan du ge hojen en kapsyl 2-taktsolja så blir det så fett och mjukt i slangar och o-ringar. Briggs&Stratton har en röd ävja som är mumma för bensinmotorer som används säsongsvis. Skadar inte och förhindrar beläggningar under stillestånd. Köps hos din lokala gräsklipparhandlare för en 80-krona. Den vågar jag rekommendera.
 
Häll INTE soppan i din dieselbil säger jag.

Håller med. Det blir tydligen någon reaktion mellan den RME (eller vad det är) som finns inblandat i dieseln idag, och etanolen.

Jag hade stora bränsleproblem när jag slängde ur en dieselmotor ur en gammal träbåt, och monterade original bensinmotor igen. Jag bytte nämligen inte bränsleledningarna. Dom vara sådana där vanliga i tjockt svart gummi. Tydligen var dom "marinerade" med diesel, vilket gjorde att bränslet (macksoppa / bensin med en aning etanol tillsatt) som låg i slangarna blev otjänligt över natten. Motorn kunde gå på kvällen, men var omöjlig att starta på morgonen efter. Tog lång tid att upptäcka det felet kan jag säga. Nu har jag monterat bränsleledningar i koppar istället.

Ren diesel går däremot att blanda med ren bensin, t.ex. alkylatbensin. Den blandningen blir ungefär som drivmedelsfotogenen var förr, har jag läst, och gör att motorer byggda på den tiden går mjukare än på ren bensin.

Jag körde min båt ett tag på alkylatbensin, bara för att ta det säkra före det osäkra. Då gick den med de "marinerade" slangarna. Men inte med vanlig mackbensin, som sagt. Numera, med kopparrör, går den även på macksoppa. Motorn har en gammal svag tändmagnet, vilket antagligen är anledningen till att den är så känslig med bränslet.
 
Håller med. Det blir tydligen någon reaktion mellan den RME (eller vad det är) som finns inblandat i dieseln idag, och etanolen.
Framförallt finns det stor risk att man spikar sönder allt vad kolvar heter väldigt snabbt :(

Vi hade en VW Jetta diesel när jag var liten, den fick man köra på bensin om det var kallare än -35 :tummenupp Fast det var ju delvis pga att diesel parafinerar, åtminstone på den gamla goda tiden. Jag inbillar mig att modern diesel är bättre där? :va
 
Framförallt finns det stor risk att man spikar sönder allt vad kolvar heter väldigt snabbt :(

Ja, ren bensin i en diesel är nog riktigt dålig. Men i blandning beror det på hur stor mängd som tillsätts. Här var det ju tal om små mängder i taget. Minns inte vad som händer i reaktionen mellan biodieseln och etanolen jag läste om, och hittar inte sidan just nu.
 
Just spikning lär inte vara nåt problem om du tankar bensin i en dieselmotor, där hela principen bygger på självantändning. Bensin har mycket låga cetantal.

Däremot kan i första hand högtryckspump ta stryk pga utebliven smörjning från den mycket torrare bensinen. Men troligtvis bara om du lyckas köra med mycket hög bensin/etanol-inblandning.

Jo, jag har lyckats tanka bensin i min dieselbil en tidig morgon. Full tank. Hann ungefär en kilometer innan motorn hostar til och tvärdör. Kostade mig en full tank bensin, bärgning, och några tusenlappar för en verkstad att tömma bränslesystemet. Bilen har gått flera kmil sedan dess så resten verkar ha klarat sig.
 
Just spikning lär inte vara nåt problem om du tankar bensin i en dieselmotor, där hela principen bygger på självantändning. Bensin har mycket låga cetantal.

Däremot kan i första hand högtryckspump ta stryk pga utebliven smörjning från den mycket torrare bensinen. Men troligtvis bara om du lyckas köra med mycket hög bensin/etanol-inblandning.

Jo, jag har lyckats tanka bensin i min dieselbil en tidig morgon. Full tank. Hann ungefär en kilometer innan motorn hostar til och tvärdör. Kostade mig en full tank bensin, bärgning, och några tusenlappar för en verkstad att tömma bränslesystemet. Bilen har gått flera kmil sedan dess så resten verkar ha klarat sig.

Dieselmotorn knackar ofta på bensin pga av den stora tändförsening som blir fallet pga av bensinens dåliga tändvillighet. Desto lägre cetantal desto mer knack i dieselmotorn.

Men nu är vi långt ifrån topic och mc-relaterat, dvs vad TS ska göra med sin hoj. Som så många andra tycker även jag att han ska tappa ur E85-bränslet och återfylla med bensin och köra motorn så att motorns bränslesystem är fyllt med bensin.

Är det ett långt uppehåll som förestår, kan man överväga att slå i en dunk 4T alkylatbensin i tanken. Alkylat har mycket bättre lagringsbeständighet än dagens handelsbensin.
 
Last edited:
Kul med så många svar/inlägg och roande att min fråga kunde generera en sådan diskussion. Vad jag menade var att jag är van att tanka diesel på bilen och inte har tankat hojen så många gånger i år, och dessutom aldrig haft en bil avsedd att tankas med etanol, så när jag skulle tanka hojen på en för mig ovanlig mack dessutom, fick jag kortslutning i skallen och gjorde ingen skillnad på E85 och 95-oktanig bensin, trots att jag är ganska väl vet skillnaden mellan bränsletyperna rent förnuftsmässigt. Jag är fullt införstådd med att det är helt olämpligt/galet/vansinnigt att hälla etanol i en dieselbil. Det tror jag inte man behöver vara kemiingenjör för att begripa.
Tack för alla goda råd. Ett särskilt tack till Delicatos länk. Det låter som att det är klokast att göra om hävertoperationen en gång till för att få ner etanolkoncentrationen till mer rimliga 10 % eftersom hojen sedan skall stå still i några månader. Och det skadar nog inte att ha i en eller två korkar tvåtaktsolja i tanken heller för att balansera upp den aggressivare etanolen (jag vet inte om jag har kunskapstäckning för det jag skrev där, men det lät på något sätt klokt...:hihi).
 
Just spikning lär inte vara nåt problem om du tankar bensin i en dieselmotor, där hela principen bygger på självantändning. Bensin har mycket låga cetantal.

Däremot kan i första hand högtryckspump ta stryk pga utebliven smörjning från den mycket torrare bensinen. Men troligtvis bara om du lyckas köra med mycket hög bensin/etanol-inblandning.

Jo, jag har lyckats tanka bensin i min dieselbil en tidig morgon. Full tank. Hann ungefär en kilometer innan motorn hostar til och tvärdör. Kostade mig en full tank bensin, bärgning, och några tusenlappar för en verkstad att tömma bränslesystemet. Bilen har gått flera kmil sedan dess så resten verkar ha klarat sig.
Tankade oxå bensin i min nästan nya xc60. Körde en kilometer hem. Gick på 6-7000 plus moms vill jag minnas.
 
Min pappa hade köpt en helt ny snöslunga, som vi skulle prova i helgen. På tanklocket var texten E85 ingjuten med tjocka tydliga tecken. Det värmde i hjärtat när jag såg texten, eftersom att det kändes vettigt att använda ett (mestadels) förnyelsebart bränsle för en sådan banal sak som snöskottning. Hela maskinen känns nämligen onödig, då det går så bra, och blir så tjusigt, med vanlig skyffel och skopa.

Jag sa till min far att han behövde åka med en tom dunk till macken för att köpa E85, innan vi kunde provstarta. Just innan han skulle åka iväg upptäckte jag mitt misstag. Runt den feta texten E85, fanns en tunn cirkel med ett tunt diagonalt streck tvärs över texten. Symbolen på tanklocket betydde alltså motsatsen till vad jag hade trott. Pappa behövde inte åka till macken. Vi tankade i vanlig bensin ur en annan dunk, primade, och fick igång Briggs & Stratton-motorn på ett par ryck.
 
Last edited:
Det värmde i hjärtat när jag såg texten, eftersom att det kändes vettigt att använda ett (mestadels) förnyelsebart bränsle för en sådan banal sak som snöskottning. Hela maskinen känns nämligen onödig, då det går så bra, och blir så tjusigt, med vanlig skyffel och skopa.

Ja saker som Snöslunga, Gräsklippare, Motorsåg m.m. känns ju inte alls helt dumt att köra på något som inte är fullt lika otrevligt att andas in...
 
Exakt vad i etanol är "aggressivt"? Bensin däremot, är aggressivt mot gummidetaljer etc. Även METANOL kan vara det.

Etanolen gör absolut ingen skada i systemet MEN i och med att den binder fukten är det en bra idé att istället tanka sista tanken alkylatbensin, som är betydligt mer åldersbeständig. Vanlig 95 oktan brukar man inte garantera mer än 3 månaders beständighet för. Vilket man märker om man försöker starta gräsklipparen på fjolårsbensinen i dunken. I bilen går det däremot bra att hälla eländet, likaså i hojen eftersom det då blandas ut.

Det etanolen däremot gör är att rensa ur bränslesystemet från avlagringar så det är en bra idé att byta bränslefilter några gånger. Och kör man på högre etanolblandningar bör man förstås byta motoroljan oftare.

Jag körde 50/50 E85 i min gamla Citroën DS från 1968 en hel sommar utan större problem än att den drog lite mer soppa, man fick köra på choken någon minut längre på morgonen och det kom ut massa gammalt jox från tanken som satte igen bränslefiltret.
 
Ja saker som Snöslunga, Gräsklippare, Motorsåg m.m. känns ju inte alls helt dumt att köra på något som inte är fullt lika otrevligt att andas in...

Alkylatbensin is the shit. Kör ena snöskotern på det (Yamahatrippel 700). Man slipper i stort sett lukten, dessutom ryker det mindre trots samma olja. Och som du vet så sparar inte Yamaha på oljan...
 
Back
Top