Om jag fattat det rätt så har du med andra ord tankat E85 i hojen.
Efter att du kommit på ditt misstag så har du slangat ur ca 3/4 av tanken och tankat i vanlig bensin.
Du har kommit fram till att du nu har ca 22% etanol i tanken.
Det som händer är att en hög inblandning av etanol dels kan vara lite mer aggressivt mot vissa packningar i motorn och dels påverkar det energiinnehållet i bränslet. (Någons kommentar att etanol innehåller syre är inte alls korrekt. det är lägre energiinnehåll vilket gör att man inte behöver lika mycket syre för att förbränna bränslet).
Normal handelsbensin (både 95 och 98 oktan) innehåller ca 5% etanol redan idag och man tittar på att öka till 10%.
Din etanolinblandning gör vid körning att motorn kommer att gå något magert. Så vid körning skulle jag vara försiktig med att hålla stummt på fullgas långa perioder. Utöver det skulle jag inte oroa mig särdeles mycket.
Vad gäller etanolens aggressivitet så är din hoj såpass ny (Nyare fordon har ofta packningar som tål etanol då utveckligen av gummi och plastmaterial har gått framåt) att jag svårligen kan tänka mig att något händer med motorn om den får stå så över vintern.
Hade det varit jag så hade jag nog inte brytt mig så länge som den bara går att starta och går utan misständningar och liknande. I annat fall hade jag försökt att tömma ur etanolblandningen. Det lättaste sättet att göra det torde vara att lyfta loss bränsleslangen så att det rinner ut den vägen (eller pumpas ut av bränslepumpen). Men det är bara om den går dåligt på den blandning som är i idag eller om du känner dig orolig och vill vara på den säkra sidan.
Jag har själv testat att tanka i E85 i min bil som är en Audi S6 2,2 tq från 1995 och den skall enligt Audi inte gå att tanka med E85 varför jag var försiktig och ökade gradvis men den visade inga tecken på att veta om att den inte går på E85. Inte ens med ren E85 upplevde jag några problem. Den blev bara något trögstartad om den stått någon dag men så fort den startat gick den precis som vanligt.
Däremot ökade bränsleförbrukningen såpass mycket att det även med dom priser som var för några år sedan inte var någon ekonomisk vinst att tanka E85. Det kostade lika mycket men jag fick tanka betydligt oftare.
Dom problem med etanol som man påvisat i motorer är baserat på bruk av hög inblandning av etanol under längre tid vilket är en helt annan sak än om man vid något tillfälle har etanol i tanken.
Så min personliga åsikt är att det borde inte vara några problem. Men jag är å andra sidan bara lekman så min åsikt måste inte med 100% säkerhet vara korrekt.
Efter att du kommit på ditt misstag så har du slangat ur ca 3/4 av tanken och tankat i vanlig bensin.
Du har kommit fram till att du nu har ca 22% etanol i tanken.
Det som händer är att en hög inblandning av etanol dels kan vara lite mer aggressivt mot vissa packningar i motorn och dels påverkar det energiinnehållet i bränslet. (Någons kommentar att etanol innehåller syre är inte alls korrekt. det är lägre energiinnehåll vilket gör att man inte behöver lika mycket syre för att förbränna bränslet).
Normal handelsbensin (både 95 och 98 oktan) innehåller ca 5% etanol redan idag och man tittar på att öka till 10%.
Din etanolinblandning gör vid körning att motorn kommer att gå något magert. Så vid körning skulle jag vara försiktig med att hålla stummt på fullgas långa perioder. Utöver det skulle jag inte oroa mig särdeles mycket.
Vad gäller etanolens aggressivitet så är din hoj såpass ny (Nyare fordon har ofta packningar som tål etanol då utveckligen av gummi och plastmaterial har gått framåt) att jag svårligen kan tänka mig att något händer med motorn om den får stå så över vintern.
Hade det varit jag så hade jag nog inte brytt mig så länge som den bara går att starta och går utan misständningar och liknande. I annat fall hade jag försökt att tömma ur etanolblandningen. Det lättaste sättet att göra det torde vara att lyfta loss bränsleslangen så att det rinner ut den vägen (eller pumpas ut av bränslepumpen). Men det är bara om den går dåligt på den blandning som är i idag eller om du känner dig orolig och vill vara på den säkra sidan.
Jag har själv testat att tanka i E85 i min bil som är en Audi S6 2,2 tq från 1995 och den skall enligt Audi inte gå att tanka med E85 varför jag var försiktig och ökade gradvis men den visade inga tecken på att veta om att den inte går på E85. Inte ens med ren E85 upplevde jag några problem. Den blev bara något trögstartad om den stått någon dag men så fort den startat gick den precis som vanligt.
Däremot ökade bränsleförbrukningen såpass mycket att det även med dom priser som var för några år sedan inte var någon ekonomisk vinst att tanka E85. Det kostade lika mycket men jag fick tanka betydligt oftare.
Dom problem med etanol som man påvisat i motorer är baserat på bruk av hög inblandning av etanol under längre tid vilket är en helt annan sak än om man vid något tillfälle har etanol i tanken.
Så min personliga åsikt är att det borde inte vara några problem. Men jag är å andra sidan bara lekman så min åsikt måste inte med 100% säkerhet vara korrekt.