Tankat etanol i stället för bensin. Vad göra?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om jag fattat det rätt så har du med andra ord tankat E85 i hojen.

Efter att du kommit på ditt misstag så har du slangat ur ca 3/4 av tanken och tankat i vanlig bensin.
Du har kommit fram till att du nu har ca 22% etanol i tanken.

Det som händer är att en hög inblandning av etanol dels kan vara lite mer aggressivt mot vissa packningar i motorn och dels påverkar det energiinnehållet i bränslet. (Någons kommentar att etanol innehåller syre är inte alls korrekt. det är lägre energiinnehåll vilket gör att man inte behöver lika mycket syre för att förbränna bränslet).

Normal handelsbensin (både 95 och 98 oktan) innehåller ca 5% etanol redan idag och man tittar på att öka till 10%.

Din etanolinblandning gör vid körning att motorn kommer att gå något magert. Så vid körning skulle jag vara försiktig med att hålla stummt på fullgas långa perioder. Utöver det skulle jag inte oroa mig särdeles mycket.

Vad gäller etanolens aggressivitet så är din hoj såpass ny (Nyare fordon har ofta packningar som tål etanol då utveckligen av gummi och plastmaterial har gått framåt) att jag svårligen kan tänka mig att något händer med motorn om den får stå så över vintern.

Hade det varit jag så hade jag nog inte brytt mig så länge som den bara går att starta och går utan misständningar och liknande. I annat fall hade jag försökt att tömma ur etanolblandningen. Det lättaste sättet att göra det torde vara att lyfta loss bränsleslangen så att det rinner ut den vägen (eller pumpas ut av bränslepumpen). Men det är bara om den går dåligt på den blandning som är i idag eller om du känner dig orolig och vill vara på den säkra sidan.

Jag har själv testat att tanka i E85 i min bil som är en Audi S6 2,2 tq från 1995 och den skall enligt Audi inte gå att tanka med E85 varför jag var försiktig och ökade gradvis men den visade inga tecken på att veta om att den inte går på E85. Inte ens med ren E85 upplevde jag några problem. Den blev bara något trögstartad om den stått någon dag men så fort den startat gick den precis som vanligt.
Däremot ökade bränsleförbrukningen såpass mycket att det även med dom priser som var för några år sedan inte var någon ekonomisk vinst att tanka E85. Det kostade lika mycket men jag fick tanka betydligt oftare.

Dom problem med etanol som man påvisat i motorer är baserat på bruk av hög inblandning av etanol under längre tid vilket är en helt annan sak än om man vid något tillfälle har etanol i tanken.

Så min personliga åsikt är att det borde inte vara några problem. Men jag är å andra sidan bara lekman så min åsikt måste inte med 100% säkerhet vara korrekt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du är inte kemist va?

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det där inlägget.
Två bilder på den kemiska strukturen för etanol säger inte någonting om man inte är kemist vilket torde vara den absoluta majoriteten av dom som är inne på det här forumet. Kemister är till och med i minoritet på en genomsnittlig ingengörshögskola om man kollar på hur många elever man har inom dom olika ingenjörsgrenarna.

Det saknas en förklaring.
Det som gör etanolen lite mer aggresiv än bensin är dels att det är en ganska kort kolkedja kombinerat med O-H gruppen (Som är det som gör det till en alkohol) som påverkar polaritet, elektronegativitet, aprotiskhet och en rad andra egenskaper på ett sätt som gör att den är något mer aggresiv mot vissa material än bensin.
Metanol som bara har en kolatom är av just den anledningen ännu mer aggressivt.
Bensin har längre kolkedjor och en del cykliska kolväten och är av den anledningen ganska snäll mot dom flesta material i motorn.

Dock är det också så att etanolens aggresivitet är något överdriven.
Ja. etanolen kan påverka vissa packningsmaterial men majoriteten av packningarna i en modern motor är av material som faktiskt tål etanol ganska bra. Däremot garanterar inte fabrikanten att det funkar om inte motorn är konstruerad för att gå på etanol.
Sen ställer etanoldrift lite andra krav på ventilsäten mm på samma sätt som blyad kontra oblyad bensin.
Plus det faktum att drift på etanol har en egenhet att skita ner och förstöra oljan betydligt fortare än om man kör samma motor på bensin.

så att långsiktigt köra en motor avsedd för bensin på etanol är inte någon toppenbra idé för vissa delar slits hårdare vilket kan förkorta livslängden på motorn avsevärt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det som händer är att en hög inblandning av etanol dels kan vara lite mer aggressivt mot vissa packningar i motorn och dels påverkar det energiinnehållet i bränslet. (Någons kommentar att etanol innehåller syre är inte alls korrekt. det är lägre energiinnehåll vilket gör att man inte behöver lika mycket syre för att förbränna bränslet).

Inte för att jag kan så värst mycket om kemi, så hur syret i etanolmolekylen påverkar hur mycket etanolens påverkan på ämnen det kommer i kontakt med har jag ingen aning om, men etanol innehåller definitivt syre.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Alkylatbensin is the shit. Kör ena snöskotern på det (Yamahatrippel 700). Man slipper i stort sett lukten, dessutom ryker det mindre trots samma olja. Och som du vet så sparar inte Yamaha på oljan...

Kan bara hålla med. När jag provstartar min båt inuti en lada, går det att köra i många minuter utan att ens känna en otäck lukt, på alkylatbensin. Medan på vanlig bensin från macken börjar jag hosta och får tårar i ögonen på mindre än en minut. Dessutom luktar det knappt ur tanken. Och bränslespill gör inte att hela båten luktar bensin.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Frågan ang elastomerer, plaster och metallers kompatibilitet med olika grader av etanolinblandning i bensin är belyst i många avhandlingar varav flera är tillgängliga på nätet. Även många tillverkare av elastomerprodukter som tex O-ringar och slangar, har rekommendationstabeller på sina hemsidor, som anger vilka material som ska väljas för olika bränslen och vätskor.

En sak som återkommer i många provrapporter är att att just elastomerer ofta får värst symptom inte vid 100% etanol, utan just vid bensin/etanol blandningar där halten etanol ligger mellan 10-30%.

Många motorcykeltillverkare hade även, iaf för några år sedan, stora garantiproblem på modeller med plasttankar, där etanolinblandad bensin gav upphov till diffusion genom plasten, så att lacken blåsade. En av de mer kända exemplen är Ducati.

Likaså har motorcyklar med tankliner haft problem, att linern lossnat pga av etanolinblandning.

Många bränslepumpar leveras även med ett friskrivande gällande etanol.
Många av problemen kommer inte på en gång utan det tar en tid.

Förutom kompatibilitet med olika elastomer- och plastmaterial så är även bränsle med hög etanolhaltigt dåligt för många komponenter, tex en del insprutningspumpar, bränsletrycksventiler etc. Dvs komponenter där det tex förekommer slipade precisionsytor i kolstål, eller där metaller med stor galvanisk potentialskillnad är i kontakt med bränslet och varandra. Detta eftersom etanol är hygroskopisk, dvs löser vatten. Man kan alltså få korrosion i sådana maskindetaljer. Detta gäller framförallt när fordonet inte körs kontinuerligt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte för att jag kan så värst mycket om kemi, så hur syret i etanolmolekylen påverkar hur mycket etanolens påverkan på ämnen det kommer i kontakt med har jag ingen aning om, men etanol innehåller definitivt syre.

Visst finns det en syreatom i etanolen.
Men det frigörs inget syre i form av syrgas från etanolen.
Den syreatom som finns i etanolmolekylen är kovalent bunden till molekylen och den släpper inte i första taget.
Dessutom. Det som händer när man förbränner ett bränsle är att det oxiderar. Dvs enkelt sett tar det upp syre (Oxidation är visserligen långt mer komplicerat än så men i det här sammanhanget kan vi förenkla på det sätter).
Det innebär att eventuellt syre som är kovalent bundet i molekylen inte har någon betydelse för förbränningen eftersom det går åt lika mycket energi för att eventuellt frigöra den atomen som man får ut om man sätter tillbaka den.

Min kommentar där var som kommentar på att någon skrivit i tråden att etanol innehåller syre och därigenom kommer motorn att gå magert och i det avseendet så är eventuella syreatomer i etanolmolekylen oväsentliga.
Det uttalandet är felaktigt. Syreatomen i etanolen har inget att göra med det faktum att en bensinmotor som tankas med etanol kommer att gå magert. Det är bara relaterat till att etanolen har lägre energiinnehåll.

Däremot så har OH gruppen i etanolen en viss betydelse för etanolens något högre aggressivitet mot vissa ämnen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det jag försökte visa var att etanol består av bara en molekyl så det finns inte så många svarsalternativ. Men ok, ditt svar är betydligt bättre än mitt.

Ok. Du var ute efter att det inte finns så mycket annat än etanolmolekylen som kan vara aggressiv då det inte är en blandning av olika molekyler. Då förstår jag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst finns det en syreatom i etanolen.
Men det frigörs inget syre i form av syrgas från etanolen.
Den syreatom som finns i etanolmolekylen är kovalent bunden till molekylen och den släpper inte i första taget.
Dessutom. Det som händer när man förbränner ett bränsle är att det oxiderar. Dvs enkelt sett tar det upp syre (Oxidation är visserligen långt mer komplicerat än så men i det här sammanhanget kan vi förenkla på det sätter).
Det innebär att eventuellt syre som är kovalent bundet i molekylen inte har någon betydelse för förbränningen eftersom det går åt lika mycket energi för att eventuellt frigöra den atomen som man får ut om man sätter tillbaka den.

Min kommentar där var som kommentar på att någon skrivit i tråden att etanol innehåller syre och därigenom kommer motorn att gå magert och i det avseendet så är eventuella syreatomer i etanolmolekylen oväsentliga.
Det uttalandet är felaktigt. Syreatomen i etanolen har inget att göra med det faktum att en bensinmotor som tankas med etanol kommer att gå magert. Det är bara relaterat till att etanolen har lägre energiinnehåll.

Däremot så har OH gruppen i etanolen en viss betydelse för etanolens något högre aggressivitet mot vissa ämnen.

Ja, JPTs inlägg var ju lite udda. Syret som används vid förbränningen tas ju från luften, och kommer inte snyggt förpackat i etanolen. Du sa dock att det inte finns något syre i etanol, men det gör det. Tänkte bara påpeka den lilla parantesen, du verkar ha mycket mer koll på allt än mig vad gäller kemi, men tänkte att undvika att någon läser i tråden och blir felinformerad om etanol...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Risk för att bli hatad :hihi Har aldrig (tidigare) begripit det där med att etanol är värre mot packningar och gummi?
När jag försöker få bort "skit" från en yta brukar jag börja med t-sprit, fungerar inte det tar jag bensin som JAG upplever är aggressivare generellt. Men det kanske handlar om att ha rätt lösningsmedel också...

Att den inte är lämplig för vissa ventilsäten förstår jag, samt det där med oljan. Dock bra förklaring steffo_b, försöker få in det nu.

Å så en liten deckare:
Hade min etanolbil tankad med etanol och avställd i vintras och backade ut den ur garaget 30 ggr under 2 månader utan att varmköra motorn. Senare vid oljebytet så var oljan rostbrun. (ytrost i hela motorn alltså) Har gjort samma sak med min förra bensinbil och aldrig sett något liknande :huvet :näsblod

Det där med vad som är aggressivt mot vad är ganska komplicerat.
Att bensin är bättre för att ta bort klister betyder bara att bensin är ett bättre lösningsmedel (dvs är aggresivare) för klistret. Det betyder inte att bensin är aggressivare mot allt.
Om man bara kollar på löslighet så är ju vatten eller etanol värdelöst att tvätta bort asfaltfläckar från lack medan avfettning eller bensin grejar det galant (Asfalt, avfettning och bensin är opolära). Samtidigt så är ju bensin rätt värdelöst om det du skall tvätta bort är vattenlösligt medan etanol funkar utmärkt (Vattenlösliga ämnen är oftast polära som exempelvis etanol och vill därmed inte lösa sig med opolära ämnen).

Sen är det som jag nämnde senare en lång rad andra fysikaliska egenskaper som påverkar hur etanolen beter sig i kombination med vissa andra ämnen. En lång rad av dom egenskaperna har inte ens jag som är kemiingenjör koll på eller förstår exakt hur dom inverkar. Än mindre kan man förvänta sig att den majoritet av befolkningen som inte är kemister har något som helst begrepp om majoriteten av dom egenskaperna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, JPTs inlägg var ju lite udda. Syret som används vid förbränningen tas ju från luften, och kommer inte snyggt förpackat i etanolen. Du sa dock att det inte finns något syre i etanol, men det gör det. Tänkte bara påpeka den lilla parantesen, du verkar ha mycket mer koll på allt än mig vad gäller kemi, men tänkte att undvika att någon läser i tråden och blir felinformerad om etanol...

Ok. Sant. så för att dom som läser här inte ska ha fel info om etanol så är det som följer.

Etanolmolekylen innehåller syre. Dock inte något fritt syre som kan ha någon som helst inverkan på förbränningen.

Jo. Jag har ju en Kandidatexamen i kemiteknik. Men jag måste erkänna att jag glömt en faslig massa av det och nu jobbar jag inte alls med sånt eftersom jag istället jobbar uteslutande med datorsystem.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur många här vet någonting, innan de skriver i tråden ?
Varför hälla i 98 oktan efter E85 tankning? e85 har redan 104oktan...

Själv har jag kört med drygt 20% bensin i dieseln en gång av misstag, bränslepumpen klarade sig och bilen gick perfekt:tummenupp

Tro inte på alla myter om Etanol, -eller fortsätt inte att sprida felaktig information om bränslen och motorer.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top