Böter om man kör utan insats?

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
Halloj.

Är det någon som fått böter för att de kört med exempelvis en Akrapovic utan insats?

Ska man oroa sig?

Jag gillar ljudet utan insats då F800ST inte låter alltför skön med insats.

Vad säger ni, åka med eller utan db-killer? :va

Finns det garanterat dom som fått men jag vet inte helt hur dom bedömmer. Alltså ex om det är "på gränsen" vid en flygande besiktning" så ger dom kanske ett föreläggande om obesiktning istället. Står du o örnar och medvetet skapar oljud så är förmodligen böter även troligt.

Om det inte var någon som hade fått böter för buller hade det inte specats som bot, det är i grunden nästan alltid statistik som styr = finns inte felet/problemet så finns det ingen anledning att ha regler för det grovt dividerat.

Polisen har förmodligen valmöjlighet att bedömma varje ärende unikt, alltså om det blir böter, ombesiktning eller muntligt inom vissa ramar naturligtvis. Vad jag hört jobbar de mkt efter om det är uppsåtligt eller inte.

Relaterad artikel:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=3752427

Last edited:
Skulle nog säga att chansen för en flygande besiktning är minimal så länge man struntar i att dölja skylten, sätta dit miniblinkers eller kör vårdlöst och/eller oskattat.

Det du har störst risk för att åka på är nog en ombesiktning. Annars ska det vara 500 kronor i böter på "Ljuddämpare saknas eller är inte effektiv" om de är på viset och inget ändrats nyligen.

Om du däremot kör runt runt i närheten av ett bostadsområde kan du åka på 1k i böter även med original ljuddämpare för "onödig och störande körning".

Med det sagt så kan jag säga att jag känner ingen som fått böter för slipon även om nästan alla har det. Har dock för mig att jag läst på forumet om nån som åkt på det, men det ska nog till att ha otur eller i princip raka rör och dryg attityd.

Ha med dig den och stoppa i den lite snabbt och om den ramlar ut så säg att skruven har vibrerat ut :rolleyes:

Om det är den precis i hölet vid dämparn :/. Inte säker aja natt natt

Kör utan DB killern i min BMW + Akra & har aldrig blivit stoppad .
Har oftast haft ganska så öppna system på mina hojar som har låtit bra mkt mer än den på BMW`n & det har aldrig varit några problem & då har jag kört hoj sedan 93 .

Böter för felaktig ljuddämpare känns som en sån där grej som man får om man beter sig som en idiot rent allmänt och i bemötandet mot polisen i synnerhet.

Jag råkade dra på rätt bra över västerbron en gång varpå jag fick polisen bakom mig. Jag antog att de inte hunnit mäta hastigheten och stannade.

Blev en flygande inspektion av det hela, jag hade riktig skylt, godkända miniblinkers och ett slipon som lät alldeles för högt.

Efter inspektionen slutade det med att de sa:
-Du vet varför vi stoppade dig egentligen va?
Jag: -Japp.
Polis: -Kör försiktigt, ha en bra dag!
Jag: -Tack detsamma!

..inga böter..

Jag har fått böter för buller två gånger. Det var i mitten av 90-talet precis när jag tagit körkort. Hade då en GPZ 600 med Vance & Hince Supersport. Det var inte mycket stoppning i den ljuddämparen och den vrålade nåt djävligt. Polisen hade mätutrustning med sig i bilen och mätte upp ljudet på plats. 109 dB, skitfräckt :rolleyes:
Kommer inte ihåg om jag åkte på ombesiktning också.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back