Aprilia-tråden

Tokas skrev:
Heja Kaz!

Den med flesta prylar när han dör vinner!

Jag tycker du gör rätt i att bränna av en massa pengar så här. Om vi alla gör likadant så ökar vi försäljningen, och därmed sveriges BNP som snart får högkonjunktur... Kunsumera mera! :tummenupp


Seriöst så vore det faktiskt kul om du orkade skriva ner alla planer du har för din nya Milla. På så vis kan vi så att säga få en komprimerad sammanställning över viktigaste/bästa modifieringarna för den nya 04:an.

Krya på dig!

hehe!

Tyvärr så bidrar jag juh inte till sveriges BNP då allt jag köper till hojen inhandlas från utlandet... :hihi
men men

jag ska göra mitt bästa med att få upp allt som bör göras, måste bara lära mig lite mer om lilla nya millen... (hon heter Inga) :hihi
Några saker har jag redan snappat upp. Tex. det sägs att millen nu lev. med 2 mappar, varav en skulle vara org och en skule vara för hojen med slipon... hört att det helt enkelt e fel... det e i stort sätt samma mapp bara det att den 2:a e uppad för att det va en massa problem med den 1:a. tex. att den stannar vid tomgång å så. Så 2:an e helt enkelt bara en uppdatering av den första! Sen när det gäller moddningar som e bra för denna, Verkar som att det inte skiljer sig någe eg. från tidigare modeller. utan det e samma saker som måste till, Öka luftintaget, porta, och se till att den får rätt blandning av bränsle för att sen hitta en optimal väg ut... Dock har jag hört ryktas om att det faktiskt på denna funkar bättre med 2-1 system än som det sitter org. 2-2?? strange men sant....
Vet om en 04 som har 145BHP !!! man kan nog lite smått säga att det e den jag kommer utgå ifrån! och det roligaste e att den har dessa mods:

2-1 helsystem
renegade airkit
portade toppar
"ORGINAL MAPPNING"

thats it!

tjing

KaZ
 
Last edited:
Tokas skrev:
Har du blivit något klokare angående R1 LED-lysen till Mille?
Någon annan som vet något?


Nej tyvärr inte... jag har bara hittat LED bakljus UTAN blinkers än så länge.. Har heller inte forskat på det där med R1:an heller ... lite svårt utan att ha nån retta att tjuvkika på..

Grejen är väl den att det behövs någon typ av kopplingsbox som tar hand om signalerna från bakljus/bromsljus & blinkers och omvandlar dem till styrsignaler till denna lilla LED-platta.. om det funkar ungefär lika dant på en retta som en Mille vilket det borde så skulle man kunna göra plattan med dioder själv... bara borra o sen springa till ELFA o handla dioder...


Erkänn att det skulle vara coolt.......!!!?? :rock
 
Klantade mig på väg hem från arboga igår. Glömde vid ett tankstopp i Västerås att stänga toppfacket på ryggsäcken och min servicebok ligger nu någonstans på E18 :huvet

Tydligen ska uppgifterna om varje service lagras centralt på Aprilia i Italien. Ngn som vet hur man "ersätter" s.boken? Är det bara att höra av sig till närmaste handlare?
 
Kevorkian skrev:
Klantade mig på väg hem från arboga igår. Glömde vid ett tankstopp i Västerås att stänga toppfacket på ryggsäcken och min servicebok ligger nu någonstans på E18 :huvet

Tydligen ska uppgifterna om varje service lagras centralt på Aprilia i Italien. Ngn som vet hur man "ersätter" s.boken? Är det bara att höra av sig till närmaste handlare?

Hör med dem där du gjorde servicen! :tummenupp

sen tror jag knappast att service uppg. från våra hojjar tar sig ända ner till Italien! :fyllisar

tjo
 
Kevorkian skrev:
Klantade mig på väg hem från arboga igår. Glömde vid ett tankstopp i Västerås att stänga toppfacket på ryggsäcken och min servicebok ligger nu någonstans på E18 :huvet

Tydligen ska uppgifterna om varje service lagras centralt på Aprilia i Italien. Ngn som vet hur man "ersätter" s.boken? Är det bara att höra av sig till närmaste handlare?


Går inte... har redan provat... kanske du kan få nya stämplar av de ställen du servat på men inte en ny service bok... tror det är nån slags värdehandling.. eftersom det står ramnummer och garantigrejer i... :(
 
KaZ skrev:
Hör med dem där du gjorde servicen! :tummenupp

sen tror jag knappast att service uppg. från våra hojjar tar sig ända ner till Italien! :fyllisar

tjo


Enligt pöjkarna i Arboga lagras(skall göra det om serv uppgifter hanteras korrekt) uppgifterna centralt. Borde väl med dagens moderna teknik kunna hamna i Italien, eller? :rolleyes:
 
DaLorD skrev:
Går inte... har redan provat... kanske du kan få nya stämplar av de ställen du servat på men inte en ny service bok... tror det är nån slags värdehandling.. eftersom det står ramnummer och garantigrejer i... :(


Fasen också. Får väl höra med de ställen jag varit på.
 
KaZ skrev:
Dock har jag hört ryktas om att det faktiskt på denna funkar bättre med 2-1 system än som det sitter org. 2-2?? strange men sant....
Vet om en 04 som har 145BHP !!! man kan nog lite smått säga att det e den jag kommer utgå ifrån! och det roligaste e att den har dessa mods:

2-1 helsystem
renegade airkit
portade toppar
"ORGINAL MAPPNING"

145 BHP! :Bugar

Men, det är ju mycke snyggare med 2-2 system! Dessutom bidrar det till bätttre balans aerodynamiskt.

Tror du inte att det snarare handlar om att det ska vara ett helsystem för att få rätt blås?

Skönt att originalmap funkar så bra. Det är tydligen ett h-e att få tillgång till handdatorn som ändrar mappar (=AXONE). Restnoterad från Aprilia...
 
Last edited:
Cracked the code on the Axone and 04RSV ECU!

scott2ride på ApriliaForum skrev:
I was talking to Lockinload last night about getting a PC3 and he said to hold off because a local kiwi fella he knows has been working with some Swedish guys regarding the Axone & RSV ECU. He creates alot of the "Tuneboy" stuff and has successfully cracked it for new 04 RSV. He will be sorting stuff soon.
ApriliaForum: Cracked the code on the Axone and 04RSV ECU!

Wow! Super! :tuttar :banana

Men hallå? Vilka svenskar är detta? Någon som vet något alls?


Det är mycket möjligt att detta kommer innebära att vem som helst med hjälp av en dator och typ USB-kabel kan programmera om sin nya Milla!!!
 
KaZ skrev:
:banana trallallallala :banana

:yoparty

Då va allt klart då!

Gamla Millan har gått i graven och den nya e snart på väg hem till mig, där den hör hemma! :tummenupp

Jag har mao gjort klart med TH gällande inlösen på den gamla och beställt en Svart factory av mikcar! :Bugar

hehe, nu gäller det bara att bli frisk i benet så jag kan njuta av nån dags åkning innan vintern stänger hojporten för i år!

HYFSAT NÖJD KILLE!

KaZ
Hallo KAZ!!
Vet du vart din gamla hoj har tagit vägen?
Du kan väl PM:a mej om du vet.

Krya på dej.
 
Himla vad sugen man blir på en 04a nu då..fan att man har så dåligt betalt där man jobbar..man får väll sälja sin kropp på kvällarna eller dylikt så kanske man kan köpa en 04a nästa år :hihi . 145bhp låter riktigt nice, vet någon vad de tar för att porta topen?och om man måste komma med hojen ner skruvad.
 
tänkte byta drivpaket och oljeslangen som går utanför motorn till en som är stålomspunnen, var hittar jag sånt till bra pris?
 
Last edited:
TERMINATOR skrev:
tänkte byta drivpaket och oljeslangen som går utanför motorn till en som är stålomspunnen, var hittar jag sånt till bra pris?
Jag köpte ett sånt här drivpaket till Millen från Tyskland via eBay. Verkar vara mycket bra kvalitet och är superbilligt, 80€. Jag monterade dock ett mindre framdrev än som 17 kuggars som levereras till millen.
Mille=42/17=2,47:1
Falco=41/16=2,56:1
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49844&item=7915437413
 
mikcar skrev:
Stämmer det.... "street legal" ska enligt deras hemsida bullra lika som originalen d.v.s 94 dB. Har inte provat med dom i. Tog bort dom direkt men provade att stoppa in ena insatsen när den var igång och det blev en jäkla skillnad... dB-killer gör skäl för namnet. Utan dom så låter dom lika mysigt som alla andra mullerförstärkare :)

Akra har bara tagit fram rör i SP-serien till nya Millen än så länge. Titan på utsidan och rostfritt inuti men jag har ändå bantat ned den 5 kg...
Kan du ta ett kort på insatserna och lägga upp. Jag kan behöva lite idéer till hur jag ska förbättra mina insatser. Mina dämpar bara LITE, trots packade med stålspån...
 

Bifogat

  • Slip-on-insatser.jpg
    Slip-on-insatser.jpg
    70.6 KB · Visningar: 59
Tokas skrev:
Kan du ta ett kort på insatserna och lägga upp. Jag kan behöva lite idéer till hur jag ska förbättra mina insatser. Mina dämpar bara LITE, trots packade med stålspån...

Hemligheten är nog att avgaspulserna måste ha en vägg att studsa på... (ytterringen). Här är iaf. en bild
 

Bifogat

  • Picture_opt.jpg
    Picture_opt.jpg
    84.8 KB · Visningar: 66
Hej hopp!

Har till slut lyckats fota millen efter omlack. Som vissa vet gjorde jag ett litet besök i diket med en repad vänstersida som följd. Har frångått original både vad gäller färg och dekaler. Tycker själv att den är snyggare nu :banana

Före:
 

Bifogat

  • Mille.jpg
    Mille.jpg
    32 KB · Visningar: 71
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top