Aprilia-tråden

... hade varit fint med dem och ett portat 1060 kit. Ska höra med ebos här i Malmö ifall han kan fixa kolvar som passar till bättre pris.

jo ifs, jag är mest rädd för att hojen blir svårkörd med turbo, jag vill inte ta bort de otroligt fina köregenskaperna som jag tycker hojen har!

Se bara till så att kolvarna inte väger avvikande från orginal, så slipper du balansbekymmer. Det är det som är det fina med AF1-kolvarna (CP-pistons tillverkar), de har exakt samma vikt som org.
Jag har nog någon extra orginalkolv som Ebos skulle få kika på isf, jag är nämligen själv rätt sugen på ett 1060...
Kompet hamnar på 13:1 statiskt med flat-top kolvar.


Turbo är hysteriskt. Kul också, men kanske inget för banåkning direkt. :brinnerup
Man bytte spridare till större någon gång under loppet, skulle tro att det var på de senare med 57mm hus.

Vet en som ligger på "360" toppar (-06->) de med största insug och avgas om det är något som är intressant. Går att snickra på äldre motorer med anpassning av kamgivarens fäste.
 
Se bara till så att kolvarna inte väger avvikande från orginal, så slipper du balansbekymmer. Det är det som är det fina med AF1-kolvarna (CP-pistons tillverkar), de har exakt samma vikt som org.
Jag har nog någon extra orginalkolv som Ebos skulle få kika på isf, jag är nämligen själv rätt sugen på ett 1060...
Kompet hamnar på 13:1 statiskt med flat-top kolvar.


Turbo är hysteriskt. Kul också, men kanske inget för banåkning direkt. :brinnerup
Man bytte spridare till större någon gång under loppet, skulle tro att det var på de senare med 57mm hus.

Vet en som ligger på "360" toppar (-06->) de med största insug och avgas om det är något som är intressant. Går att snickra på äldre motorer med anpassning av kamgivarens fäste.


Jag antar att det ger sig om orginal spridarna klarar det eller inte.
Det är klart intressant med topparna men inte riktigt ännu! Men kan vara bra att veta att de passar och finns :tummenupp

tror dock inte det är aktuellt med snurbo, vill behålla körbarheten!
Vet ni om det finns någon genväg till att få bromsoken rena?effektivare än Stålborste och breakclean då.
 
Då jag har väldigt lite att göra idag så kommer här en reflektion som dök upp i mitt lätt förvirrade huvud:

man borde väll kunna räkna ut hur mycket orginalspridarna klarar?
Man vet väll hur länge insugningsventilerna är öppna, alltså hur lång tid spridarna har på sig att spruta in soppan i cylindrarna. Volymen är ju 1l.

Hur mycket är bränsle/luftblandingen? Med det vet vi hur mycket soppa som ska in.
Hur mycket klarar orginalspridarna att spruta in?

Det är inte bara möjligt utan högst troligt att jag är ute och cyklar.....
 
Någon som vet var man kan hitta filter som kan tänkas passa över trattarna?
 
Då jag har väldigt lite att göra idag så kommer här en reflektion som dök upp i mitt lätt förvirrade huvud:

man borde väll kunna räkna ut hur mycket orginalspridarna klarar?
Man vet väll hur länge insugningsventilerna är öppna, alltså hur lång tid spridarna har på sig att spruta in soppan i cylindrarna. Volymen är ju 1l.

Hur mycket är bränsle/luftblandingen? Med det vet vi hur mycket soppa som ska in.
Hur mycket klarar orginalspridarna att spruta in?

Det är inte bara möjligt utan högst troligt att jag är ute och cyklar.....

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=194819&highlight=injector
 
Tack! Blev inte så klok på det där men ska kolla mer på det!

För att förtydliga, när AF1 körde "maxuttag" på en -08 med 1060kit (tuono-08 har stora spridarna, topparna och spjällhusen) så räckte de spridarna, de låg under 100% dutycycle.
Nu har dock de nyare med 57mm hus andra spridare kontra äldre.
 
För att förtydliga, när AF1 körde "maxuttag" på en -08 med 1060kit (tuono-08 har stora spridarna, topparna och spjällhusen) så räckte de spridarna, de låg under 100% dutycycle.
Nu har dock de nyare med 57mm hus andra spridare kontra äldre.


Aha! Då är jag med.
Förresten, har du lust att höra med din polare vad han kan tänkas vilja ha för de nyare topparna? Om de är kompletta med ventiler osv.

Jacob
 
Yes, jag menar o-ringen som tätar mellan motorblocket och täcklocket för filtret. Hygglo!

Blir i morgon! Men antar att du inte ska ut och köra denna veckan ;)

däremot har jag idag konstaterat att det inte lönar sig med att borra upp cylindrarna. Det landar på 15-20 papp. Den ända fördelen jag kan tänka mig är om man sätter i en smidd kolv, vilket det verkar vara om man köper 1060 kittet.
 
Finemang!

Till våren har jag haft min hoj ett år o är mkt nöjd med den.

Det jag gjort under vintern för att (förhoppningsvis) få motorn att svara som jag vill utan kännbar momentdipp är följande:

Modifierat insug ala Renegade

Arrow 2-1 helsystem med crossover

Gabro v6 chip

Med detta hoppas jag att bli riktigt nöjd. 16-42 drevning hade jag från början o det är framförallt responsen runt 3000-6000 rpm jag hoppas förbättra.


Detta (tror jag) är de mest jobb+kostnadseffektiva modifieringarna man kan göra
 
Finemang!

Till våren har jag haft min hoj ett år o är mkt nöjd med den.

Det jag gjort under vintern för att (förhoppningsvis) få motorn att svara som jag vill utan kännbar momentdipp är följande:

Modifierat insug ala Renegade

Arrow 2-1 helsystem med crossover

Gabro v6 chip

Med detta hoppas jag att bli riktigt nöjd. 16-42 drevning hade jag från början o det är framförallt responsen runt 3000-6000 rpm jag hoppas förbättra.


Detta (tror jag) är de mest jobb+kostnadseffektiva modifieringarna man kan göra

jag har också haft min hoj ett år och gjort nästan samma sak med den!
Fast jag har gjort en egen luftburk och jag har bara slipon på min. Håller på att leta efter ett något krashat/skadat helsystem som jag kan göra vid och köra med, så om någon har eller vet någon som har.....
 
Hej!

Sitter och planerar mc-köp. Tittar på två hojjar främst. Yamaha fz1s och Tuono factory. Råd, tips?

/Coach
 
Hej!

Sitter och planerar mc-köp. Tittar på två hojjar främst. Yamaha fz1s och Tuono factory. Råd, tips?

/Coach

Ja, frågar du här inne tror jag Tuono är ett förstaval. :D
Tuonon tycker jag är en hel del kvickare och lättare i chassit kontra FZ1s, factoryns chassi håller riktigt hög standard.
Det som avgör i slutändan kan vara plånbok och om man är glad för twin eller föredrar radfyra.

Mitt bästa tips; PROVKÖR båda och bedöm därefter.
 
Tack,

jag har kört båda men inte några längre sträckor. Det jag upplevde med Yamahan är att den känns stark men är lite trögare att hantera medan Tuonon känns något rappare och är lättare att hantera, mer villig i kurvor osv. Radfyran tilltalar mig mest rent ljudmässigt men motorkaraktärsmässigt föredrar jag v-twinen i Tuonon. Slutligen är det plånboken. Var jag än tittar kommer jag ganska mycket billigare undan med Yamahan. Fast å andra sidan känns det lite sådär kul att köpa något som när man åker på den drömmer om något annat.

Jag har tänkt mig att köra längre sträckor i Norge bland annat och en sak som är väldigt viktig är driftsäkerheten. Där har jag ingen aning om vare sig Aprilia eller Yamaha, även om jag har en bild av att japanska hojjar håller hög standard. Jag kan vara helt ute och simma där. En fördel Yamahan har vid längre turer är toppkåpan. Hur är Tuonon och ligga och bränna mil efter mil när det gäller vinden som slår mot överkroppen? Hjälper verkligen det lilla getinghuvudet något?

Hur länge har du kört Tuono?

/Coach
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top