Aprilia-tråden

Det har diskuterats om rampuckar på apriliaforum, att man riskerar knäcka motorfästena de sitter i. Inget jag vet något mer om, men kanske något att ha i åtanke.
 
Det har diskuterats om rampuckar på apriliaforum, att man riskerar knäcka motorfästena de sitter i. Inget jag vet något mer om, men kanske något att ha i åtanke.
Jo, läser man det som finns på apriliaforum blir man inte riktigt klok på vad som gäller.

Eftersom jag har varit lite "otursförföljd":brinnerup så har jag på egen hand fältprovat Woodcraft-puckar ett par gånger.
Inget gigantisk utfallsprov kanske men en rätt fet high sider och en lååång low sider har satt puckarna på prov.

I båda fallen har dom gjort sitt jobb på ett berömvärt sätt och medfört att vraken i båda fall
gick att rädda åt eftervärlden.

Det enda dom inte skyddar riktigt är avgassystemet. Och kör man EVO6 så blir det
jävligt dyrt. Lägger man hojen så går länkröret(n) åt pipan (3kkr per sida):huvet.
I bästa fall klarar man sig med en rep-sats för slutrören (3-4 kkr).
Nytt slutrör är lite mer smärtsamt.
Lägger man till lite kolfiber-hållare å sånt så klarar man sig på 8-9 kkr om man har "tur".

R&G har visst någon slags plastmössa som skall skydda slutrören.
Kan nog vara värt en titt om man har sådana där ädla rörstumpar.
 
Ja jag får se hur jag gör. Men det känns som om de ryker. Lättare att laga kåpor än ram! En annan sak, om man ska laga de mjuka orginalkåporna. Hur går man tillväga för att spackla dem?
 
Åh tackar! Kollar ut, det snöar. Undrar just om det blir vår i år :P
Grattis!....å visst faan blir det vår i år oxå. Från säker källa hörs att
vi får fläckvis barmark mot slutet av juli och då kommer dom första
snödropparna titta fram...se'n går det fort :tummenupp
 
Jo, läser man det som finns på apriliaforum blir man inte riktigt klok på vad som gäller.

Eftersom jag har varit lite "otursförföljd":brinnerup så har jag på egen hand fältprovat Woodcraft-puckar ett par gånger.
Inget gigantisk utfallsprov kanske men en rätt fet high sider och en lååång low sider har satt puckarna på prov.

I båda fallen har dom gjort sitt jobb på ett berömvärt sätt och medfört att vraken i båda fall
gick att rädda åt eftervärlden.

Det enda dom inte skyddar riktigt är avgassystemet. Och kör man EVO6 så blir det
jävligt dyrt. Lägger man hojen så går länkröret(n) åt pipan (3kkr per sida):huvet.
I bästa fall klarar man sig med en rep-sats för slutrören (3-4 kkr).
Nytt slutrör är lite mer smärtsamt.
Lägger man till lite kolfiber-hållare å sånt så klarar man sig på 8-9 kkr om man har "tur".

R&G har visst någon slags plastmössa som skall skydda slutrören.
Kan nog vara värt en titt om man har sådana där ädla rörstumpar.

Jag har komplett R&G uppsättning på min Aprilia med EVO6, ska ta bilder bara jag kommer ihåg kameran. Övre främre fästena är bultade i samma fäste som man fäster motorn i dvs 2st M10 fin.

/J
 
La Famiglia Corsa

Coach, Grattis till Tuono Factory - även om jag föredrar helkåpa... :krama

Skall inte tjata sönder tråden om detta men vi har rykande färska positiva nyheter för alla som gillar Aprilia.
Vill bara uppmärksamma de som inte ännu lärt känna "Familjen" att vi har en träff på gång som lär gå till historien. Tanken är att skapa en bra plattform att bygga en god relation med nya generalagenten SPG.
(ser ut som vi kommit en god bit på väg :yoparty)

Ni kan klicka på länken i mitt inlägg nedan, så kommer ni till La Famiglia och kan läsa om senaste nyheterna...
...jag lovar, du blir inte besviken.
:tummenupp
 
Jag har komplett R&G uppsättning på min Aprilia med EVO6, ska ta bilder bara jag kommer ihåg kameran. Övre främre fästena är bultade i samma fäste som man fäster motorn i dvs 2st M10 fin.

/J
Woodcraft sitter på samma sätt.
Har du "plastmössorna" till rören oxå?

Något tips på var man handlar dom till acceptabelt prix?
 
Woodcraft sitter väl inte på samma sätt? Finns de som brutit sönder sin ram pga dessa. Har de uppdaterat sin konstruktion på senare tid?

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=50158

R&G säljs i Sverige av Boove.

/J
Nja, kanske inte de då, men dom sitter i övre motorfästena IAF.
Dom nyttjar även M8 (?) straxt intill och det fästet tål tydligen inte så mycket stryk.

Hur som helst, under mina "tester" så sprack ingenting. Dom gjorde sitt jobb helt enkelt.
 
Detta kommer bli hysteriskt skoj ,, jäklar va kul o träffa alla Aprilisti
o surra lite med er,, bra jobbat gubbmisil :tummenupp


Coach, Grattis till Tuono Factory - även om jag föredrar helkåpa... :krama

Skall inte tjata sönder tråden om detta men vi har rykande färska positiva nyheter för alla som gillar Aprilia.
Vill bara uppmärksamma de som inte ännu lärt känna "Familjen" att vi har en träff på gång som lär gå till historien. Tanken är att skapa en bra plattform att bygga en god relation med nya generalagenten SPG.
(ser ut som vi kommit en god bit på väg :yoparty)

Ni kan klicka på länken i mitt inlägg nedan, så kommer ni till La Famiglia och kan läsa om senaste nyheterna...
...jag lovar, du blir inte besviken.
:tummenupp
 
Tankbyte och avgasbyte ?

Är det någon som vet om det är något problem med att få lock och pump från en -00R att passa på en -99 Mille tank ?
Sedan undrar jag om det funkar med ett 2+2 till en -01 på en -00 ? Visst är det ventilerna som skiljer...-men är det olika fästen och dylikt ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top