Aprilia-tråden

Vad ska man ha för olja i öhlinaren? 15w? Åkte ifrån verstadshandboken.......

Du ska ha 5w.

Jag bytade packboxar och olja i mina öhlinare förra helgen.
Det fick bli orginalpackboxarna, dom eftermarknadspackboxarna jag hade (som skulle passa öhlins) var nästan 1mm för små i ytterdiameter.:huvet
 
Re: Aprilia-tråden!!!

NorSkeN skrev:
Du ska ha 5w.

Jag bytade packboxar och olja i mina öhlinare förra helgen.
Det fick bli orginalpackboxarna, dom eftermarknadspackboxarna jag hade (som skulle passa öhlins) var nästan 1mm för små i ytterdiameter.:huvet

Okej! Jag har inte orginal, tyckte de var för dyra (1200:-?) men funkar de inte så! Ska kolla ikväll hur de passar.
 
Aha tack för det svaret. Va härligt att man kan vara en total nolla på nya saker och ställa frågor här och få enkla svar. Nu känner jag mig lugn ingen, tack Willy!

/Coach

Ta´t försiktigt - du har inte haft din älskarinna så länge, kan vara bra att du har shiftlighten lågt satt.
Sedan vart efter du lärt dig hennes temperament kan du höja lite försiktigt...
:tuttar
...du vet hur det är med nya tjejer !!!
:D :tummenupp :krama

Vi ses !!!
/
Misilen
 
Tjena Magnus / mrwizzie

vet inte om det är rätt färg men det går ju att fixa senare

http://cgi.ebay.co.uk/APRILIA-FALCO...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item1c0e1dee33

sökte på "aprilia falco seat" på ebay.co.uk men kolla på ebay.de oxå sök där på "sitzen" istället.

Glöm inte att gå med i la famiglia aprilia :yopartyför mer kontakt med aprillia åkare

Mvh Jocke

Tack för upplysningarna jocke. Skall kolla på ebay om jag hittar något snarast
 
Re: Aprilia-tråden!!!

pbas skrev:
Ett "välkänt" trick är att använda packboxar till -04 GSXR 1000.
Passar perfekt i öhlinarna och ger betydligt bättre livslängd.
Billigare oxå...

Bra, för det är sådana jag har :)
 
Ta´t försiktigt - du har inte haft din älskarinna så länge, kan vara bra att du har shiftlighten lågt satt.
Sedan vart efter du lärt dig hennes temperament kan du höja lite försiktigt...
:tuttar
...du vet hur det är med nya tjejer !!!
:D :tummenupp :krama

Vi ses !!!
/
Misilen

Ok, det är uppfattat. Jag nöjer mig med lite just nu (kollar ut och ser hur det fryser på efter dagens solsken). Snart är det dags för jungfruturen!

/Coach
 
Ett "välkänt" trick är att använda packboxar till -04 GSXR 1000.
Passar perfekt i öhlinarna och ger betydligt bättre livslängd.
Billigare oxå...


Enda "nackdelen" är att man tappar en viss beräknad vinst,
orsaken till att öhlinarnas orginalboxar är känsligare är att de har mindre "spännkraft" mot gaffelbenet. Dvs, minskad friktion. Detta för att inte påverka gaffelns fina arbete i den utsträckning som görs. Det finns även de som dessutom skär bort den ena tätningsläppen i packboxen för att ytterligare minska friktionen mot benet, allt för att få en förbättrad fjädringsrörelse.
En styvare box förändrar påverkan på fjädringsrörelsen, nu är detta kanske inget som gatåkaren märker :)
 
Re: Aprilia-tråden!!!

FettSnok skrev:
Enda "nackdelen" är att man tappar en viss beräknad vinst,
orsaken till att öhlinarnas orginalboxar är känsligare är att de har mindre "spännkraft" mot gaffelbenet. Dvs, minskad friktion. Detta för att inte påverka gaffelns fina arbete i den utsträckning som görs. Det finns även de som dessutom skär bort den ena tätningsläppen i packboxen för att ytterligare minska friktionen mot benet, allt för att få en förbättrad fjädringsrörelse.
En styvare box förändrar påverkan på fjädringsrörelsen, nu är detta kanske inget som gatåkaren märker :)

Aha på så vis! Men orginal är så jäkla dyra! Trist att det ska vara så. Har för mig att de ligger på 1200?
 
Re: Aprilia-tråden!!!

FettSnok skrev:
:va Känner jag inte igen, sist jag kolla låg det på runt 600kr för både packboxar och dammtätningar för ett gaffelpar.

Afan, det kan nog stämma för återförsäljaren av öhlins här där jag bor litar jag inte på för 5 öre.
 
Enda "nackdelen" är att man tappar en viss beräknad vinst,
orsaken till att öhlinarnas orginalboxar är känsligare är att de har mindre "spännkraft" mot gaffelbenet. Dvs, minskad friktion. Detta för att inte påverka gaffelns fina arbete i den utsträckning som görs. Det finns även de som dessutom skär bort den ena tätningsläppen i packboxen för att ytterligare minska friktionen mot benet, allt för att få en förbättrad fjädringsrörelse.
En styvare box förändrar påverkan på fjädringsrörelsen, nu är detta kanske inget som gatåkaren märker :)
Visst, de borde ge en viss nackdel friktionsmässigt att ha två "läppar" istf en.
Men som du påpekar; gatåkaren märker det troligen inte.
Jag tillhör definitivt den gruppen.

Jag har oxå försökt att mäta upp skillnaden genom att mäta statiskt häng ifrån utstäckt resp. komprimerat läget.
Och hur jag än försökte försvann eventuella skillnader i mätvariationer.
Så min slutsats blev att byte från Showa till Öhlinare gav en markant
skillnad medan packboxbyte ger en försummbar skillnad...(för oss vanliga dödliga).

Jag har iof även läst att vissa hävdar att den ökade friktionen kan minska
livslängden på TiNi-ytan. Låter otrevligt men jag hoppas det inte är så farligt. :confused:
 
Jag har iof även läst att vissa hävdar att den ökade friktionen kan minska
livslängden på TiNi-ytan. Låter otrevligt men jag hoppas det inte är så farligt. :confused:

Det är också en aspekt, TiNi ytan finns ju även den av samma grundorsak; Att minska friktionen. Och visst, den är känslig så man kanske tar en ökad risk med att ha styvare tätningar.

Du kan nog inte märka det på hängmätningar, utan snarare initialkraften som krävs för att gaffeln ska börja röra sig från statiskt läge samt kraften som åtgår för att bibehålla en rörelse.

Bästa sättet att mäta upp variationen bör vara med tom gaffel, där du kan dra innerröret obehindrat. En dynamometer är ett bra hjälpmedel då.
 
..Du kan nog inte märka det på hängmätningar, utan snarare initialkraften som krävs för att gaffeln ska börja röra sig från statiskt läge samt kraften som åtgår för att bibehålla en rörelse...
Ok, nu börjar vi kanske nå nördnivå men en diskussion i god ton är alltid skoj:)

Jag tror att jag just kom på varför min mätmetod nog inte funkar för mätning av friktionen.
Borde ha fattat det på en gång men ibland är man dummare än vanligt.
Själva orsaken till att man mäter från utsträckt och komprimerat läge är ju att eliminera hysteresen i systemet.
Så om friktionen ökar i benen så kommer mätmetoden se till att man eliminerar dess inverkan.
Det man borde kunna se är att skillnaden mellan mätningarna blir större.
Har inte sparat alla mätningar men det borde vara så...tror jag.:)

Å andra sidan...600 spänn för dessa tätningar är i mitt tycke svinaktigt dyrt.
Ingen budgetsprängare förstås men dyrt likförbannat.
 
Tjena!

Sitter här och har nästan bestämt mig för att byta bort sporthojarnas sporthoj mot en bråkig twin :rolleyes:

Kommit fram till att förstahandsvalet nog är Tuono Factory 04/05 för den lite större kåpan jmfr gen 2, men de verkar inte direkt växa på träd. Vanliga R finns förvisso men jag kommer aldrig uppdatera en sån med de goda bitarna i efterhand...

Därför har jag ett getöga på de nyare också, bland annat en som står på MC-Kompaniet. http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_RSV_1000_Tuono_R_26073876.htm?ca=10&w=3

Nån som vet nåt om den? Tycker det verkar lite korkat med de kortade burkarna, det gör det liksom helt omöjligt att köra den på bana utan att byta till original... PM går bra om nån har nåt att skriva som inte lämpar sig offentligt :D
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top