Aprilia-tråden

Re: Aprilia-tråden!!!

Nu är jag i garaget och håller på att gjuta insugstrattar till de nya trottelhusen. Tack för din generositet Lill-Danne!
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    238.9 KB · Visningar: 56
Du får damtätningar till när du beställer ducatipackboxar.
Det är garanterat exakt samma delar som du får om du köper aprilia-orginal, bara annan förpackning.
 
Re: Aprilia-tråden!!!

NorSkeN skrev:
Du får damtätningar till när du beställer ducatipackboxar.
Det är garanterat exakt samma delar som du får om du köper aprilia-orginal, bara annan förpackning.

Vad bra, för ducatis packboxar verkar vara billigare än aprilias, eller snarare så tar ducati inte lika mycket betalt!
 
Börja med att fråga varför den är omlackad. Kraschad o fixad?
Jodå, det är den. Repad på konkade Apriliacenter Haninge. Är det nån som har erfarenheter av deras verkstad, fått nånting åtgärdat/servat och har nånting att säga om det eller kan man vara lugn på den fronten?
 
jåke in da house:
Repad på konkade Apriliacenter Haninge. kan man vara lugn på den fronten?


Skulle nog kolla lite extra på den, finns väl både en & två anledningar till att dom inte finns kvar längre, vet att en del av servicejobben las ut på andra firmor när dom inte hade kunnande nog, en crashrep kräver en hel del kunnande om det ska bli rätt & riktigt men är också lätt att bara fixa till....

DP says: Till att börja med ser lacken på tanken för bedrövligt ut....
 
Last edited:
Re: Aprilia-tråden!!!

lill-danne skrev:
No problemo, pay it forward! :tummenupp

(Jädra fart du har förresten, man får ju dåligt samvete :gnissla )

Det är ju snart vår! ;)
 
Jodå, det är den. Repad på konkade Apriliacenter Haninge. Är det nån som har erfarenheter av deras verkstad, fått nånting åtgärdat/servat och har nånting att säga om det eller kan man vara lugn på den fronten?
Haha, tyckte jag kände igen den. Det e min förra baby!

Har bilder på hur den såg ut innan den blev fixad. En ganska rejäl high sider...inte bra för utseendet.
Den såg illa ut men faktum var att mekaniskt var ingenting skadat.
Bara en jäkla massa plastskrot. Ram, gaffel, sving, motor och kylare var helt oskadat (kraschpuckar och navpuckar e bra).
 
Last edited:
Ta bort instrumentbräda på mille -00.........

Håller att ta bort lite saker på hojjen som man inte behöver på banan. Skulle vilja ta bort instrumenpanelen och undrar om det innebär "kortslutning" av hela hojjen om man inte rensar hela elsystemet. Sedan skulle det ju vara trevligt med en varvräknare ändå (hör så dåligt och kör med org. system...;-) och undrar om det är lätt att koppla in den på befintliga kontakter. Misstänker att det finns en del banrävar som moddat och tar tacksamt emot tips. Har inte tänkt gå "hela vägen" och rensa hela hojjen utan bara det som blir dyrt att ersätta....:-)
 
Re: Aprilia-tråden!!!

Då fick man sina packboxar idag. En eloge till Claessons i Bromölla!! Beställde dessa igår och ska gå och hämta dem på Posten idag. Ska se om jag inte hinner till verkstan idag för att montera packboxarna och göra färdigt insugstrattarna.
 
Re: Aprilia-tråden!!!

Airboxen är snart klar! Den är inte vacker men snabb förhoppningsvis!
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    236.4 KB · Visningar: 52
Håller att ta bort lite saker på hojjen som man inte behöver på banan. Skulle vilja ta bort instrumenpanelen och undrar om det innebär "kortslutning" av hela hojjen om man inte rensar hela elsystemet. Sedan skulle det ju vara trevligt med en varvräknare ändå (hör så dåligt och kör med org. system...;-) och undrar om det är lätt att koppla in den på befintliga kontakter. Misstänker att det finns en del banrävar som moddat och tar tacksamt emot tips. Har inte tänkt gå "hela vägen" och rensa hela hojjen utan bara det som blir dyrt att ersätta....:-)

Hojen funkar som vanligt utan instrumentpanel. Har kört utan instrumentering ett par dagar under tiden när jag höll på att bygga om min till fighter.
 
Re: Aprilia-tråden!!!

Vad ska oljenivån ligga på i gaffeln? Har inte manualen i garaget.......
 
Re: Aprilia-tråden!!!

Vad ska nivån ligga på i gaffeln? Ungefär hur mycket olja? Hade någon kunnat kolla det hade det varit toppen! Har inte min manual i garaget.....
 
Vad ska nivån ligga på i gaffeln? Ungefär hur mycket olja? Hade någon kunnat kolla det hade det varit toppen! Har inte min manual i garaget.....
Öhlinare var de va?
Fjädern i och fullt komprimerad.
Nivån ska då ligga mellan 110mm och 80mm.
Dom som verkligen vet, rekommenderar att man ligger närmare 80 än 110.
5W och med 80mm nivå så gick det i drygt 0,5l per ben. Så en liter räckte inte riktigt.

Jag har efter en del testande stannat vid 80mm. Med lägre nivå fick jag
bottningsproblem vid hårda inbromsningar på bana.
 

Bifogat

  • spring.jpg
    spring.jpg
    50.3 KB · Visningar: 47
Last edited:
Re: Aprilia-tråden!!!

Lam-Kaka skrev:
Känns som om jag skulle sätta filtret över insugs trattarna istället, ska finnas något bra cross filter som ska passa bra :)

Hade tänkt det från början men det sabbar flödet! Så jag valde att ha "orginal" plasering av filtret.
 
Re: Aprilia-tråden!!!

pbas skrev:
Öhlinare var de va?
Fjädern i och fullt komprimerad.
Nivån ska då ligga mellan 110mm och 80mm.
Dom som verkligen vet, rekommenderar att man ligger närmare 80 än 110.
5W och med 80mm nivå så gick det i drygt 0,5l per ben. Så en liter räckte inte riktigt.

Jag har efter en del testande stannat vid 80mm. Med lägre nivå fick jag
bottningsproblem vid hårda inbromsningar på bana.

Kanon! Vad menar du med att fjädern ska vara fullt komprimerad? Den ska inte bara vara i botten? Låter lite svårt att hålla fjädern komprimerad och mäta samtidigt :D
 
Shimsa om ventil ! Har tagit bort ventilkåporna och mätt venilspelet. Tyvär så har en insugningsventil på den främre cylindern för tight spel, jag får inte in ett bladmått på 0,15 vilket jag får på dom andra insugningsventilerna. Har lite olika funderingar.

I Aprilia workshopmanual står det :Intake valve 0,12-0,17 mm
Exhaustvalve 0,23-0,28 mm

Sen står det under detta : Intake valve 0,15 gauge should go the 0,20 feeler gauge must not go.
Exhaust valve 0,25 mm gauge must go the 0.30 gauge must not go.

Tolkar detta som 0,15 spel på insugsventil och 0,25 på avgasventil. Detta stämmer som sagt på alla ventiler utom en insugningsventil där jag inte får in att bladmått på 0.15 men får enkelt in ett 0.10. Har tyvär inte fått tag på ett 0.12 bladmått idag men om det nu går med det så är det ju inom toleransen eller ? Men det känns som man lika gärna kan shimsa om så det är 0.15 när man ändå har rivit ner halva hojen.

Den stora frågan är : Ni som har gjort detta, kan en glad amatör fixa detta ? Har inte bestält någon Haynesbok än så har inte läst på något än men jag antar att man ställer vevaxeln i ett visst läge, delar kamkedjan och lyfter bort kamaxlarna och provar fram rätt shims.

Det jag känner mest osäkerhet inför är hur jag ska få tillbaka kammarna i exakt rätt position. Känns som fel kamtider blir dyrt.

Eller ska jag lasta skiten på kärra och åka till Biscaya eller Stigefelt ? Jag vill lära mig detta så tips och trix motages gärna.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top