willy
Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Ett litet tillägg: Edwards-replican från 03 hade förutom en massa annat extragodis 57mm spjällhus. Får man tag på sådana och tillhörande kolfiberluftburk/-trattar kan man vara rätt nöjd...
Ett alternativ är att ta spjällhus från den senare generationen (som ju är 57 mm), nackdelen är att det är lite krånglande med kontaktbyten och annat för att få det hela att lira.
Den samlade expertisen på AF1-forumet verkar överens om att 54 mm är det man ska ha om man inte har portat och kör med 1060-kitet. I det senare fallet är det bättre med 57mm-varianten. Det finns drösvis av trådar på forumet om just detta.
Själv köpte jag (och fick levererat efter en massa krångel) ett par 54mm-spjällhus som jag monterade förra vintern. Synnerligen märkbar skillnad, gjorde ca 8 hk över hela registret efter injustering i bänk. Tyvärr fick jag dom aldrig att funka bra när det blev varmare så det slutade med att jag monterade bort dom. Nu ligger de i en låda och samlar damm så är någon intresserad av dom är det bara att höra av sig.
/D
du har pm!
Men igentligen så kan man väll borra upp orginal, men hur var hittar man spjäll som passar?
Det blir lätt lite porriga motordelar till hösten så man har något att mysmeka med inför nästa vinter! Jag ska se om man inte kan hitte de som sitter på Edwards hojen, hade varit fint med dem och ett portat 1060 kit. Ska höra med ebos här i Malmö ifall han kan fixa kolvar som passar till bättre pris. Det kan väll inte
vara omöjligt? Till min Ford 302a V8a kostade 8st smidda kolvar med ringar, lager och kolvbultar ca 3000.
Sen tillkommer 450$ för borrning +nicasil
Sugistrim är aaaaldrig billigt /hk
Man brukar räkna på 1000lappen/hk när man närmar sig teoretiskt maxuttag
Annars kan man alltid häkta på en turbo. Någon krona dyrare men maaaaaassa effekt
Skulle kunna ge dig 220-230 på hjulet med moderata tryck
(testat, it works. Fabulos!)
jo ifs, jag är mest rädd för att hojen blir svårkörd med turbo, jag vill inte ta bort de otroligt fina köregenskaperna som jag tycker hojen har!
Last edited: