Aprilia-tråden

Om man vill gräva lite djupare i motor för att få fram mer effekt, var hittar man sådant? Hade varit ball med tex smidda kolvar och kanske annan kam.

Förresten, var det inte någon mille i begrensad upplaga som hade ett annat (bättre) trottelhus, eller är detta något jag har drömt?

Aliceaprilian alla dagar i veckan:tummenupp
det blev det :tummenupp
kommer bli riktigt bra tror jag!
 
Last edited:
Hej!

Över 500 sidor, ursäkta mig om jag inte kollar igenom hela tråden efter svar på min fråga :)

Letar tillverkare som erbjuder helkåpor till Tuono, alternativt riktigt trevliga mods som inte är helkåpor. Har någon en aning?

/Coach
 
Hej!

Över 500 sidor, ursäkta mig om jag inte kollar igenom hela tråden efter svar på min fråga :)

Letar tillverkare som erbjuder helkåpor till Tuono, alternativt riktigt trevliga mods som inte är helkåpor. Har någon en aning?

/Coach

RSVR kåpor passar rätt på, om du sätter dit främre kåpstag.
Nåt annat har jag inte sett.

Annars kan du med en god summa pengar byta all plast/tank mot kolfiber dito, läckert!!

Om man vill gräva lite djupare i motor för att få fram mer effekt, var hittar man sådant? Hade varit ball med tex smidda kolvar och kanske annan kam.

Förresten, var det inte någon mille i begrensad upplaga som hade ett annat (bättre) trottelhus, eller är detta något jag har drömt?

De första millarna hade 51mm trottelhus vill jag minnas. Sen växte det till 54 -01-02?
Sista utgåvan var 57mm från -06

Om man ändå ska byta kolvar så finns ju möjligheten med större borrning.
1060cc är det som rekommenderas för hållbarhet (+3mm) borrning.
Sådant saluförs av AF1-racing.
Det gör märkbar skillnad.
 
Last edited:
Snyggt! Tack, jag trodde inte det var så enkelt som att sätta på RSV-kåpor. Men när jag tänker efter vet jag ju att Tuonon är en avklädd RSV. Trevligt att infästningarna är samma.
 
RSVR kåpor passar rätt på, om du sätter dit främre kåpstag.
Nåt annat har jag inte sett.

Annars kan du med en god summa pengar byta all plast/tank mot kolfiber dito, läckert!!



De första millarna hade 51mm trottelhus vill jag minnas. Sen växte det till 54 -01-02?
Sista utgåvan var 57mm från -06

Om man ändå ska byta kolvar så finns ju möjligheten med större borrning.
1060cc är det som rekommenderas för hållbarhet (+3mm) borrning.
Sådant saluförs av AF1-racing.
Det gör märkbar skillnad.

En liten rättning :) 98-03 har alla 51mm spjällhus MEN 03 fick spjällhus som hade mera gods så de går borra tilll 57mm 98-02 spjällhus gick bara borra till 54mm.
 
En liten rättning :) 98-03 har alla 51mm spjällhus MEN 03 fick spjällhus som hade mera gods så de går borra tilll 57mm 98-02 spjällhus gick bara borra till 54mm.

Tack för ett utförligt svar :tummenupp
blir till att jaga fatt i ett sådant då! Men hur gör man med spjällen om man borrar upp så mycket?

Ska ta och kika på ett 1080cc kit! Tack för de fina tipsen!
 
Förresten, jag hittade två kablar bak på hojen (under sadeln). När jag kopplade ihop dem så kom det upp något i displayen. Någon som vet vad jag pratar om och vad det är?
 
Du har precis kollat hur din tps är inställd :tummenupp
om siffran på displayen visar noll är det som det ska,annars kan du justera in din tps tills ditt värde är noll i displayen. :Bugar

Förresten, jag hittade två kablar bak på hojen (under sadeln). När jag kopplade ihop dem så kom det upp något i displayen. Någon som vet vad jag pratar om och vad det är?
 
Tjenare! Har länge gått och sneglat på RSV då det är en jäkla snygg hoj. Så jag tänkte ge den chansen denna säsong och se hur förhållandet utvecklas senare då jag är helt ovan med twin. Har endast styrt rad fyror tidigare.

Men då jag är lite tveksam eftersom det är en rsv 1000 factory jag är intresserad av och då med twin, kan den bli svårsåld längre fram? Då vad jag förstår så har Aprilia sagt upp samarbetet med Rotrax och nu inriktar sig på v-fyror istället och nu lägger V-twin conceptet bakom sig?
 
Du har precis kollat hur din tps är inställd :tummenupp
om siffran på displayen visar noll är det som det ska,annars kan du justera in din tps tills ditt värde är noll i displayen. :Bugar

Coolt! Den visade en 1a om jag inte missminner mig så då kan den justeras lite :tummenupp

idag har jag också försökt få bromsoken riktigt rena med breakclean och stålblorste med ganska ruttet resultat, någon som har en mirakelkur för det?

Här är föresten en film på årets första start och på den nya egentillverkade luftburken!
Hoppas den smakar.

http://m.youtube.com/watch?v=U25GwDZoluY&hl=sv&gl=SE&warned=True&client=mv-google
 
Last edited:
De första millarna hade 51mm trottelhus vill jag minnas. Sen växte det till 54 -01-02?
Sista utgåvan var 57mm från -06

Om man ändå ska byta kolvar så finns ju möjligheten med större borrning.
1060cc är det som rekommenderas för hållbarhet (+3mm) borrning.
Sådant saluförs av AF1-racing.
Det gör märkbar skillnad.

Är inte det sjukt att de tar 1000 dollars för 2st kolvar??det är ifs med ringar och alla packningar men ändå. Tyckte det lät ap mycket :gnissla
 
Coolt! Den visade en 1a om jag inte missminner mig så då kan den justeras lite :tummenupp

idag har jag också försökt få bromsoken riktigt rena med breakclean och stålblorste med ganska ruttet resultat, någon som har en mirakelkur för det?

Här är föresten en film på årets första start och på den nya egentillverkade luftburken!
Hoppas den smakar.

http://m.youtube.com/watch?v=U25GwDZoluY&hl=sv&gl=SE&warned=True&client=mv-google

TPSen skall visa 0 när tomgångsjusteringen är helt utskruvad detta är mycket viktigt. skulle den fortfarande ej visa 0 kolla så att inte gasvajrarna är feljusterade.
 
Tjenare! Har länge gått och sneglat på RSV då det är en jäkla snygg hoj. Så jag tänkte ge den chansen denna säsong och se hur förhållandet utvecklas senare då jag är helt ovan med twin. Har endast styrt rad fyror tidigare.

Men då jag är lite tveksam eftersom det är en rsv 1000 factory jag är intresserad av och då med twin, kan den bli svårsåld längre fram? Då vad jag förstår så har Aprilia sagt upp samarbetet med Rotrax och nu inriktar sig på v-fyror istället och nu lägger V-twin conceptet bakom sig?

Det är bara att köpa:tummenupp. Aprilia har fortfarande twinnar i sitt sortiment dessa är dock egenutvecklade.
Värdet/vill ha faktorn tror jag ej kommer påverkas av att det sitter rotaxspisar i Aporna.
 
TPSen skall visa 0 när tomgångsjusteringen är helt utskruvad detta är mycket viktigt. skulle den fortfarande ej visa 0 kolla så att inte gasvajrarna är feljusterade.

kanon! Tack för det!
 
En liten rättning :) 98-03 har alla 51mm spjällhus MEN 03 fick spjällhus som hade mera gods så de går borra tilll 57mm 98-02 spjällhus gick bara borra till 54mm.

Ett litet tillägg: Edwards-replican från 03 hade förutom en massa annat extragodis 57mm spjällhus. Får man tag på sådana och tillhörande kolfiberluftburk/-trattar kan man vara rätt nöjd...

Ett alternativ är att ta spjällhus från den senare generationen (som ju är 57 mm), nackdelen är att det är lite krånglande med kontaktbyten och annat för att få det hela att lira.

Den samlade expertisen på AF1-forumet verkar överens om att 54 mm är det man ska ha om man inte har portat och kör med 1060-kitet. I det senare fallet är det bättre med 57mm-varianten. Det finns drösvis av trådar på forumet om just detta.

Själv köpte jag (och fick levererat efter en massa krångel) ett par 54mm-spjällhus som jag monterade förra vintern. Synnerligen märkbar skillnad, gjorde ca 8 hk över hela registret efter injustering i bänk. Tyvärr fick jag dom aldrig att funka bra när det blev varmare så det slutade med att jag monterade bort dom. Nu ligger de i en låda och samlar damm så är någon intresserad av dom är det bara att höra av sig.

/D
 
Last edited:
Är inte det sjukt att de tar 1000 dollars för 2st kolvar??det är ifs med ringar och alla packningar men ändå. Tyckte det lät ap mycket :gnissla
Sen tillkommer 450$ för borrning +nicasil :gnissla
Sugistrim är aaaaldrig billigt /hk :D
Man brukar räkna på 1000lappen/hk när man närmar sig teoretiskt maxuttag

Annars kan man alltid häkta på en turbo. Någon krona dyrare men maaaaaassa effekt :tummenupp
Skulle kunna ge dig 220-230 på hjulet med moderata tryck :yoparty
(testat, it works. Fabulos!)
 
Last edited:
Det är bara att köpa:tummenupp. Aprilia har fortfarande twinnar i sitt sortiment dessa är dock egenutvecklade.
Värdet/vill ha faktorn tror jag ej kommer påverkas av att det sitter rotaxspisar i Aporna.

Låter helt klart tryggare då.

Någon som känner till om Nordbecks Mc finns kvar fortfarande? Är återförsäljare? Deras hemsida är inaktuell iaf.
 
Last edited:
Ett litet tillägg: Edwards-replican från 03 hade förutom en massa annat extragodis 57mm spjällhus. Får man tag på sådana och tillhörande kolfiberluftburk/-trattar kan man vara rätt nöjd...

Ett alternativ är att ta spjällhus från den senare generationen (som ju är 57 mm), nackdelen är att det är lite krånglande med kontaktbyten och annat för att få det hela att lira.

Den samlade expertisen på AF1-forumet verkar överens om att 54 mm är det man ska ha om man inte har portat och kör med 1060-kitet. I det senare fallet är det bättre med 57mm-varianten. Det finns drösvis av trådar på forumet om just detta.

Själv köpte jag (och fick levererat efter en massa krångel) ett par 54mm-spjällhus som jag monterade förra vintern. Synnerligen märkbar skillnad, gjorde ca 8 hk över hela registret efter injustering i bänk. Tyvärr fick jag dom aldrig att funka bra när det blev varmare så det slutade med att jag monterade bort dom. Nu ligger de i en låda och samlar damm så är någon intresserad av dom är det bara att höra av sig.

/D

du har pm!

Men igentligen så kan man väll borra upp orginal, men hur var hittar man spjäll som passar?

Det blir lätt lite porriga motordelar till hösten så man har något att mysmeka med inför nästa vinter! Jag ska se om man inte kan hitte de som sitter på Edwards hojen, hade varit fint med dem och ett portat 1060 kit. Ska höra med ebos här i Malmö ifall han kan fixa kolvar som passar till bättre pris. Det kan väll inte
vara omöjligt? Till min Ford 302a V8a kostade 8st smidda kolvar med ringar, lager och kolvbultar ca 3000.

Sen tillkommer 450$ för borrning +nicasil :gnissla
Sugistrim är aaaaldrig billigt /hk :D
Man brukar räkna på 1000lappen/hk när man närmar sig teoretiskt maxuttag

Annars kan man alltid häkta på en turbo. Någon krona dyrare men maaaaaassa effekt :tummenupp
Skulle kunna ge dig 220-230 på hjulet med moderata tryck :yoparty
(testat, it works. Fabulos!)

jo ifs, jag är mest rädd för att hojen blir svårkörd med turbo, jag vill inte ta bort de otroligt fina köregenskaperna som jag tycker hojen har!
 
Last edited:
Förresten, hur mycket klarar spridarna? Behövs det inte större spridare om man ger så pass mycket mer luft?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top